Consumentenautoriteit
Persbericht | 5 oktober 2007 | Consumentenautoriteit: bescherming
reisconsument niet sluitend
De Consumentenautoriteit heeft een inventarisatie uitgevoerd naar de
wijze waarop de Nederlandse reiswereld voldoet aan de wettelijke
verplichting om bij pakketreizen de consument te beschermen tegen
financiële schade door een faillissement.
Veruit de meeste reisaanbieders voldoen aan deze verplichting door
aansluiting bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Van de
reisaanbieders die niet bij SGR zijn aangesloten, geeft 55% aan dat
zij geen maatregelen hebben getroffen om de consument te behoeden voor
financiële schade, 45% heeft dit naar eigen zeggen wel gedaan. Veel
van deze reisaanbieders zijn bovendien niet op de hoogte van hun
wettelijke verplichtingen (64%).
Van de reisaanbieders in Nederland die pakketreizen aanbieden aan
consumenten zijn er circa 600 niet aangesloten bij de SGR. Zij
verzorgen gezamenlijk op jaarbasis ruim 180.000 reizen met een omzet
van zo'n 370 miljoen euro.
Marije Hulshof, Consumentenautoriteit: "Onze conclusie op basis van
deze inventarisatie is dat we te maken hebben met een serieus
probleem. Consumenten lopen bij reisaanbieders die niets geregeld
hebben het risico dat ze hun geld kwijt zijn als de aanbieder
onverhoopt failliet gaat. Het gaat om een minderheid van de
aanbieders, maar in absolute zin gaat het om een groot aantal reizen
en forse bedragen voor de consument. Wij constateren dat een paar
honderd reisaanbieders niet aan de regels voldoen. We stellen vast dat
veel ondernemers niet bekend zijn met hun wettelijke verplichtingen.
Dit is voor ons reden genoeg om vervolgonderzoek te starten en waar
nodig handhavend op te treden. Bij bedrijven die aangeven wél iets
geregeld te hebben, gaan we na of ze daarmee daadwerkelijk aan hun
wettelijke verplichting voldoen. Consumenten die een reis boeken,
raden wij aan navraag te doen over de geboden bescherming in geval van
een faillissement."
Een pakketreis is een combinatie van vooraf geregelde reisdiensten die
ten minste het vervoer en de accommodatie of een van beide plus een
andere essentiële toeristische dienst omvat. De wettelijk verplichte
bescherming tegen faillissementen van aanbieders van pakketreizen
houdt in, dat de aanbieder maatregelen moet treffen om ervoor te
zorgen dat in geval van een faillissement de consument de vooruit
betaalde reissom terugkrijgt, dan wel dat de uitvoering van de reis
door een andere aanbieder wordt overgenomen. De reisorganisator moet
de genomen maatregelen bovendien openbaar vermelden.
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* ConsuWijzer
---