NMBS

Operationeel resultaat (EBITDA) stijgt met 26%

04/10/2007

NMBS-Groep Rekeningen op 30 juni 2007

De resultaten van de NMBS-Groep voor het eerste semester van het jaar 2007 bevestigen de verbetering van haar financiële gezondheid. Het geconsolideerd operationeel resultaat gaat er met 26% op vooruit ten opzichte van 30 juni 2006 en bedraagt 78,6 miljoen euro. Op voorwaarde dat de inspanningen worden volgehouden, zal de geconsolideerde schuld ten laatste in 2008 worden gestabiliseerd. De verbetering van de operationele resultaten van elk van de drie onderdelen van de Groep vertaalt zich in een nog betere aanwending van de staatsdotaties.

De geconsolideerde resultaten van de NMBS-Groep (NMBS-Holding, NMBS en Infrabel) voor het eerste semester 2007 bevestigen de trend naar een blijvende verbetering van het operationeel resultaat.

Het operationele resultaat (EBITDA) van de NMBS-Groep bedraagt 78,6 miljoen euro voor het eerste semester, een stijging met 26% in vergelijking met dezelfde periode in 2006. Dit resultaat werd gunstig beïnvloed door een nieuwe vooruitgang van de omzet (+5,1%) en de structurele beheersing van alle bedrijfskosten. Het geconsolideerd netto resultaat (EBT) beloopt +89,3 miljoen euro ten opzichte van
-50,4 miljoen in het eerste semester 2006.

Op voorwaarde dat de inspanningen worden volgehouden, onder meer op het vlak van de stijging van het verkeer en de beheersing van de kosten, zou de stabilisatie van de geconsolideerde schuld ten laatste in 2008 haalbaar zijn. Hiermee zou worden tegemoetgekomen aan het engagement ten opzichte van de staat.

Zoals verwacht worden de resultaten niet beïnvloed door uitzonderlijke elementen zoals dat in het verleden wel het geval kon. De volledige verkoop van ABX heeft de risicos voor heel de Groep beduidend verminderd.

De geconsolideerde omzet is met 5,1% gestegen tot 1,436 miljard euro. Die gunstige evolutie tekent zich in alle activiteitensectoren af. Dit gaat samen met een nog betere aanwending van de staatsdotaties voor de opdrachten van publieke dienstverlening.

Na verscheidene jaren met significante vooruitgang heeft de productiviteit van het personeel van de NMBS-Groep zich gestabiliseerd op het niveau van 2006.

De netto schuld tenslotte bedraagt 1.813 miljoen euro op 30 juni 2007; een jaar geleden was dit 1.772 miljoen euro.

Resultaten per bedrijf:

NMBS-Holding

De moedermaatschappij van de Groep, de NMBS-Holding, ondersteunt de groei van de Belgische spoorwegactiviteiten en staat garant voor het financiële evenwicht van elk van de onderdelen.

De EBITDA van de NMBS-Holding bedraagt op 30 juni 2007 33,3 miljoen euro, ten opzichte van 34,6 miljoen euro een jaar eerder. De EBT beloopt +58,7 miljoen euro, te vergelijken met -41,2 miljoen euro verleden jaar.

Als werkgever van het personeel van de Groep drijft de NMBS-Holding haar rekruteringsinspanning verder op. Uitgedrukt in voltijds equivalenten (VTE) bestaat het personeelseffectief op 30 juni 2007 uit 36.683 medewerkers.

Ondanks een relatief gespannen arbeidsmarkt heeft de NMBS-Groep tijdens het eerste semester 2007 in totaal 1.172 aanwervingen gerealiseerd. Gezien er tijdens de komende 10 jaar ongeveer 40% van het personeel op pensioen kan gaan, moet worden rekening gehouden met een instroom van gemiddeld 2.000 nieuwe werknemers per jaar. De speciale internetsite (www.despoorwegenwervenaan.be) kent een overweldigend succes.

Infrabel

Infrabel heeft tijdens het eerste semester van 2007 een operationeel resultaat (EBITDA) van 49 miljoen euro gerealiseerd tegenover 28 miljoen euro voor dezelfde periode in 2006. Het globale resultaat (EBT) tijdens het eerste semester bedraagt 51 miljoen euro tegenover 21 miljoen euro in 2006. Deze resultaten duiden op een gezonde financiële situatie die onder controle is. De resultaten wijzen er op dat de budgettaire doelstellingen voor het jaar 2007 zullen gehaald worden.

Tijdens het eerste semester van 2007 heeft Infrabel in totaal 312 miljoen euro geïnvesteerd tegenover 345 miljoen euro in dezelfde periode in 2006. Hiervan werd 94 miljoen geïnvesteerd in het capaciteitsbehoud en 42 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding. De investering voor het GEN-project en het HST-project bedroeg respectievelijk 27 miljoen euro en 72 miljoen euro.

Het eerste semester van 2007 werd gekenmerkt door talrijke investeringsprojecten, zowel voor de klassieke spoorinfrastructuur als voor de HST en het GEN. Zo zijn de eerste werken voor de modernisering van de as Brussel-Luxemburg in februari gestart, terwijl de Antwerpse noord-zuidverbinding in maart van dit jaar in dienst werd genomen. Alle stedenbouwkundige vergunningen voor het op 4 sporen brengen van de GEN-baanvakken in het Waalse Gewest werden bekomen waardoor de GEN-werkzaamheden op de lijn 124 tussen Waterloo en Eigenbrakel in april 2007 konden beginnen.

Parallel met deze werken voor een verhoging van de capaciteit en performantie van het netwerk, heeft Infrabel dit eerste semester ook verder gewerkt aan de realisatie van haar concentratieplan voor de seinhuizen. Dit heeft als doel de verdere verbetering van de regelmaat en veiligheid van het spoorverkeer. Met het oog hierop heeft Infrabel een contract van 414 miljoen euro afgesloten voor de levering en installatie van de vereiste uitrusting in deze nieuwe seinposten. Tenslotte heeft Infrabel ook intensief gewerkt aan tal van maatregelen om de stiptheid én de communicatie van de resultaten hierover aan de reizigers te verbeteren.

NMBS

Spooroperator NMBS bevestigt de groei van haar omzet in het eerste semester 2007. Het EBITDA blijft ongewijzigd.

NMBS realiseerde op 30 juni 2007 een omzet van 1,074 miljard euro, wat een stijging betekent met 4,4% in vergelijking met het behaalde resultaat in het eerste semester van 2006.

Het nettoresultaat stijgt met 10,1 miljoen euro in vergelijking met de vorige periode. Op 30 juni 2007 werd een nettoresultaat van -27,2 miljoen euro opgetekend, terwijl dat op dezelfde datum in 2006 nog - 37,3 miljoen euro was.

Wat betreft het operationele resultaat mag NMBS van een bijna evenwicht spreken. De spooroperator realiseerde op 30 juni 2007 een EBITDA van - 2,8 miljoen euro.

De belangrijkste factoren wijzen eveneens op een substantiële verhoging van de productiviteit binnen NMBS: het aantal reizigers-kilometer (binnenlands en internationaal verkeer) steeg met 2,6%, het aantal reizigers groeide met 3,7% terwijl het aantal trein-kilometer met slechts 1,1% naar boven ging. Nog meer sprekend zijn volgende cijfers: het aantal ton-km daalt lichtjes (-1,5%), het vervoerde tonnage is eveneens bijna stabiel (-1,8%) terwijl het aantal trein-km zeer sterk verminderde (-4,7%). Dit betekent dat de productiviteit duidelijk verbeterde.

Te noteren valt dat deze resultaten geen rekening houden met de filialen van de operator NMBS.