Operationeel resultaat (EBITDA) stijgt met 26%
04/10/2007
NMBS-Groep Rekeningen op 30 juni 2007
De resultaten van de NMBS-Groep voor het eerste semester van het jaar
2007 bevestigen de verbetering van haar financiële gezondheid. Het
geconsolideerd operationeel resultaat gaat er met 26% op vooruit ten
opzichte van 30 juni 2006 en bedraagt 78,6 miljoen euro. Op voorwaarde
dat de inspanningen worden volgehouden, zal de geconsolideerde schuld
ten laatste in 2008 worden gestabiliseerd. De verbetering van de
operationele resultaten van elk van de drie onderdelen van de Groep
vertaalt zich in een nog betere aanwending van de staatsdotaties.
De geconsolideerde resultaten van de NMBS-Groep (NMBS-Holding, NMBS en
Infrabel) voor het eerste semester 2007 bevestigen de trend naar een
blijvende verbetering van het operationeel resultaat.
Het operationele resultaat (EBITDA) van de NMBS-Groep bedraagt 78,6
miljoen euro voor het eerste semester, een stijging met 26% in
vergelijking met dezelfde periode in 2006. Dit resultaat werd gunstig
beïnvloed door een nieuwe vooruitgang van de omzet (+5,1%) en de
structurele beheersing van alle bedrijfskosten. Het geconsolideerd
netto resultaat (EBT) beloopt +89,3 miljoen euro ten opzichte van
-50,4 miljoen in het eerste semester 2006.
Op voorwaarde dat de inspanningen worden volgehouden, onder meer op
het vlak van de stijging van het verkeer en de beheersing van de
kosten, zou de stabilisatie van de geconsolideerde schuld ten laatste
in 2008 haalbaar zijn. Hiermee zou worden tegemoetgekomen aan het
engagement ten opzichte van de staat.
Zoals verwacht worden de resultaten niet beïnvloed door uitzonderlijke
elementen zoals dat in het verleden wel het geval kon. De volledige
verkoop van ABX heeft de risicos voor heel de Groep beduidend
verminderd.
De geconsolideerde omzet is met 5,1% gestegen tot 1,436 miljard euro.
Die gunstige evolutie tekent zich in alle activiteitensectoren af. Dit
gaat samen met een nog betere aanwending van de staatsdotaties voor de
opdrachten van publieke dienstverlening.
Na verscheidene jaren met significante vooruitgang heeft de
productiviteit van het personeel van de NMBS-Groep zich gestabiliseerd
op het niveau van 2006.
De netto schuld tenslotte bedraagt 1.813 miljoen euro op 30 juni 2007;
een jaar geleden was dit 1.772 miljoen euro.
Resultaten per bedrijf:
NMBS-Holding
De moedermaatschappij van de Groep, de NMBS-Holding, ondersteunt de
groei van de Belgische spoorwegactiviteiten en staat garant voor het
financiële evenwicht van elk van de onderdelen.
De EBITDA van de NMBS-Holding bedraagt op 30 juni 2007 33,3 miljoen
euro, ten opzichte van 34,6 miljoen euro een jaar eerder. De EBT
beloopt +58,7 miljoen euro, te vergelijken met -41,2 miljoen euro
verleden jaar.
Als werkgever van het personeel van de Groep drijft de NMBS-Holding
haar rekruteringsinspanning verder op. Uitgedrukt in voltijds
equivalenten (VTE) bestaat het personeelseffectief op 30 juni 2007 uit
36.683 medewerkers.
Ondanks een relatief gespannen arbeidsmarkt heeft de NMBS-Groep
tijdens het eerste semester 2007 in totaal 1.172 aanwervingen
gerealiseerd. Gezien er tijdens de komende 10 jaar ongeveer 40% van
het personeel op pensioen kan gaan, moet worden rekening gehouden met
een instroom van gemiddeld 2.000 nieuwe werknemers per jaar. De
speciale internetsite (www.despoorwegenwervenaan.be) kent een
overweldigend succes.
Infrabel
Infrabel heeft tijdens het eerste semester van 2007 een operationeel
resultaat (EBITDA) van 49 miljoen euro gerealiseerd tegenover 28
miljoen euro voor dezelfde periode in 2006. Het globale resultaat
(EBT) tijdens het eerste semester bedraagt 51 miljoen euro tegenover
21 miljoen euro in 2006. Deze resultaten duiden op een gezonde
financiële situatie die onder controle is. De resultaten wijzen er op
dat de budgettaire doelstellingen voor het jaar 2007 zullen gehaald
worden.
Tijdens het eerste semester van 2007 heeft Infrabel in totaal 312
miljoen euro geïnvesteerd tegenover 345 miljoen euro in dezelfde
periode in 2006. Hiervan werd 94 miljoen geïnvesteerd in het
capaciteitsbehoud en 42 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding. De
investering voor het GEN-project en het HST-project bedroeg
respectievelijk 27 miljoen euro en 72 miljoen euro.
Het eerste semester van 2007 werd gekenmerkt door talrijke
investeringsprojecten, zowel voor de klassieke spoorinfrastructuur als
voor de HST en het GEN. Zo zijn de eerste werken voor de modernisering
van de as Brussel-Luxemburg in februari gestart, terwijl de Antwerpse
noord-zuidverbinding in maart van dit jaar in dienst werd genomen.
Alle stedenbouwkundige vergunningen voor het op 4 sporen brengen van
de GEN-baanvakken in het Waalse Gewest werden bekomen waardoor de
GEN-werkzaamheden op de lijn 124 tussen Waterloo en Eigenbrakel in
april 2007 konden beginnen.
Parallel met deze werken voor een verhoging van de capaciteit en
performantie van het netwerk, heeft Infrabel dit eerste semester ook
verder gewerkt aan de realisatie van haar concentratieplan voor de
seinhuizen. Dit heeft als doel de verdere verbetering van de regelmaat
en veiligheid van het spoorverkeer. Met het oog hierop heeft Infrabel
een contract van 414 miljoen euro afgesloten voor de levering en
installatie van de vereiste uitrusting in deze nieuwe seinposten.
Tenslotte heeft Infrabel ook intensief gewerkt aan tal van maatregelen
om de stiptheid én de communicatie van de resultaten hierover aan de
reizigers te verbeteren.
NMBS
Spooroperator NMBS bevestigt de groei van haar omzet in het eerste semester
2007. Het EBITDA blijft ongewijzigd.
NMBS realiseerde op 30 juni 2007 een omzet van 1,074 miljard euro, wat een
stijging betekent met 4,4% in vergelijking met het behaalde resultaat in het
eerste semester van 2006.
Het nettoresultaat stijgt met 10,1 miljoen euro in vergelijking met de
vorige periode. Op 30 juni 2007 werd een nettoresultaat van -27,2
miljoen euro opgetekend, terwijl dat op dezelfde datum in 2006 nog -
37,3 miljoen euro was.
Wat betreft het operationele resultaat mag NMBS van een bijna
evenwicht spreken. De spooroperator realiseerde op 30 juni 2007 een
EBITDA van - 2,8 miljoen euro.
De belangrijkste factoren wijzen eveneens op een substantiële
verhoging van de productiviteit binnen NMBS: het aantal
reizigers-kilometer (binnenlands en internationaal verkeer) steeg met
2,6%, het aantal reizigers groeide met 3,7% terwijl het aantal
trein-kilometer met slechts 1,1% naar boven ging. Nog meer sprekend
zijn volgende cijfers: het aantal ton-km daalt lichtjes (-1,5%), het
vervoerde tonnage is eveneens bijna stabiel (-1,8%) terwijl
het aantal trein-km zeer sterk verminderde (-4,7%). Dit betekent dat
de productiviteit duidelijk verbeterde.
Te noteren valt dat deze resultaten geen rekening houden met de
filialen van de operator NMBS.
NMBS