SGP
04 - 10 - 07 | SGP: bestrijding kinderporno kan en moet
daadkrachtiger
De SGP vindt dat het kabinet meer daadkracht moet tonen bij het
tegengaan van kinderporno.
Van der Staaij wil aanscherping van de wet en verplichte filtering van
sites.
Wat in het buitenland kan, kan hier ook. Anders gezegd: waar een wil
is, is een weg en wet!
Op ten minste 11 punten kan verbetering worden bereikt.
---
----------
AO Zedelijkheidswetgeving
4 oktober 2007
C.G. van der Staaij
Sinds 1998 is er heel wat gebeurd. De SGP-fractie heeft hiervoor
waardering. Het misbruik van kinderen en het voorkomen van (het
bekijken van) kinderporno moet zoveel mogelijk worden tegengaan. Het
gaat immers om gruwelijk misbruik van kinderen. Zij kunnen zichzelf
niet of nauwelijks verweren en zijn dus erg kwetsbaar. De overheid
heeft hier gelukkig een belangrijke taak gezien. De SGP-fractie vindt
niettemin dat het proces helaas vaak zo traag verloopt. Waarom zo
afwachtend? Ook in de stukken die vandaag aan de orde zijn, is dat
weer het geval. De regering wil wachten op komende
verdragswijzigingen. De regering wil ook bezien welke ontwikkelingen
er plaats zullen vinden in de jurisprudentie. Duidelijkheid is
geboden. Immers: de misdaad zit niet stil. Integendeel constant zoekt
men naar mazen in de wet om vervolging te voorkomen. Het
evaluatierapport stelt immers dat het bezit alleen nog maar toeneemt
en ook de aard wordt steeds ernstiger.
Ook moet de wetgever beter vooruit proberen te denken: âHet is de
uitdaging voor de wetgever om artikel 240b digitaal proof te houden en
de handhaafbaarheid ervan te behouden.â (nr. 37, 5.) Tot nu toe lijkt
er vooral sprake te zijn van reactief beleid.
Daarom moet er snel werk worden gemaakt van de volgende punten!
1. Maak opnieuw een nationaal actieplan tegen seksueel misbruik van
kinderen. Waarom is het sinds 2002 stil? Integraal beleid is nodig! In
samenhang moet gekeken worden naar preventief en repressief beleid.
Voor kinderhandel, kinderprostitutie, kinderpornografie én
kindersekstoerisme.
2. Maak werk van versterking digitale opsporingscapaciteit en
deskundigheid bij politie en OM. Het is toch bedroevend dat in het
rapport staat: âHet gebeurt dat complexere zedenzaken niet
uitgerechercheerd worden, omdat de capaciteit niet toereikend is.â
(blz. 116) Wat gaat de Minister doen? Is bestrijding kinderporno wel
een echte prioriteit?
3. Vervolg van producenten en pedofiele netwerken. Wat is de
achtergrond dat dit zo weinig gebeurt? Pagina 164 stelt: na de
wetswijziging worden ze nauwelijks aangepakt in de praktijk! De
strafvorderlijke en organisatorische knelpunten moeten zo snel
mogelijk worden aangepakt.
4. Het is opmerkelijk dat de rechtspraktijk geen aandacht besteed aan
het bestrijden en vervolgen van kinderpornografische afbeeldingen van
16 en 17 jarigen (p. 156 en 161 evaluatierapport)! Dit moet wél
aangepakt en actiever vervolgd worden. Om dat te bewerkstelligen moet
de bewijslast dat de afgebeelde persoon al wel 18 is, bij de bezitter
of producent komen te liggen. Actiever vervolging ook van die
afbeeldingen.
5. Verplichte filtering van kinderpornosites. Providers moeten
meewerken aan filteren van (onder meer Russische) kinderpornosites!
Zie bijvoorbeeld RD van 10 september. Waarom willen providers in
Nederland koste wat kost kinderpornografie door blijven geven?
Kliksafe en UPC werken mee met de KLPD, maar andere providers niet.
Waarom in andere landen (Noorwegen, Denemarken, Engeland Italië) wel
verplichte filtering aan de hand van een âzwarte lijstâ en in
Nederland niet? Evt. wetgeving, aansprakelijkheid providers als ze
niet meewerken, nadat ze op strafwaardige karakter van sites zijn
gewezen. Niet berusten in maatschappelijk onverantwoord gedrag van
allerlei providers! Zou er op dit moment al niet wat mogelijk zijn op
basis van artikel 54a WvSr? Op zijn minst een aanknopingspunt en
anders nader specificeren.
6. Snelle uitvoering motie Van der Staaij-Rouvoet over toepassen
technologische mogelijkheden filteren/ blokkeren/ afsluiten. Waar
blijft WODC-onderzoek? Er is intussen anderhalf jaar verstreken!
Snelle actie graag.
7. Ook moet artikel 240b (kinderporno) zo snel mogelijk aangescherpt
worden.
- strafmaximum omhoog (wanneer gebeurt dat eindelijk?). In
dit verband ook aandacht besteden naar strafmaat voor handelingen met
volwassenen ten opzichte van kinderen. Eerder strengere dan soepeler
strafmaat nodig voor misbruik van kinderen.
- precisering strafbaarstelling virtuele kinderporno (ook
niet-levensechte afbeeldingen) â werken drempelverlagendâ. Zie
rapport: Logisch sluitstuk van een op bescherming gerichte wetgeving.â
Waarom alleen ruime interpretatie voorstaan en geen wetsaanpassing?
- uitbreiding: niet alleen bezit, maar ook toegang
verschaffen tot/ bekijken van kinderpornografie strafbaar stellen. Nu
lijkt de wetgever te suggereren dat bekijken helemaal niet zo erg is.
Waarom onvoldoende aanleiding voor wetswijziging? (Zie ook
âsignaalwerkingâ in Cambodja-brief.) Als we deze termen niet duidelijk
in de wet opnemen, zal er zeker geen onderzoek/vervolging plaatsvinden
naar grensgevallen.
En beslist niet afwachten tot er een verdrag is gekomen!
Voorop lopen is geen schande bij dit thema!
8. Ook wil de SGP een aanscherping van artikel 248c Sr: dit artikel
moet ook van toepassing zijn op toeschouwers van kinderpornografisch
optreden via gesloten televisiecircuits of internet. De term âdaartoe
bestemde gelegenheidâ blijkt in de praktijk onduidelijkheid te
brengen.
9. Strafbaarstelling grooming: bestrijding kinderlokkers op internet.
Wat gaat het kabinet hier concreet aan doen?
10. Aanpak van kindersekstoerisme intensiveren. Volgens het
evaluatierapport heeft de beoogde afschrikking nog niet
plaatsgevonden. Ook is er geen implementatietraject zichtbaar (p.
113). Op dit punt is meer urgentie nodig.
Niet te gemakkelijk zeggen dat het te moeilijk is om daar op te
treden. Hoe kan het dat Terre des Hommes wel signalen heeft en de KLPD
Liaison Officer niet? Worden de Amerikaanse en Britse methoden
(trainingen, individuele bijstand) ook actief toegepast? Is één LO
voor die regio wel effectief? Aanbevelingen â onder meer
internationale samenwerking - zoveel mogelijk opvolgen samen met
andere ministers.
11. In hoeverre vindt er al afstemming plaats met ministerie voor
Jeugd en Gezin om de veiligheid voor kinderen op het internet aan de
orde te stellen? In preventieve sfeer dus.
SGP: bestrijding kinderporno kan en moet daadkrachtiger