Ingezonden persbericht


Haas leert kleuters Nederlands

Serious game voor basisscholen wint RVU/HKU mediaprijs.

Hilversum, 3 oktober 2007 - Hoewel Serious Games in de belangstelling staan, is het nog verre van vanzelfsprekend dat nieuwe media worden ingezet in het basisonderwijs. Hier komt verandering in: zes studenten uit het European Media Master of Arts programma aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht hebben een innovatief taalspel ontwikkeld. Het spel is het resultaat van een praktijkopdracht van het Expertisecentrum Nederlands.

'Mijn naam is Haas' is een geanimeerd, verhalend spel waarbinnen kinderen spelenderwijs leren. Het kind kan door tekeningen te maken een eigen verhaal construeren. Het spel stimuleert de ontwikkeling van woordenschat en verhaalbegrip van jonge kinderen. Het is bij uitstek geschikt voor kleuters met een taalachterstand. Volgens de jury van de RVU HKU Mediaprijs zijn "in deze productie originaliteit, vormgeving, spelconcept, animatie en muziek op een zeer goede manier met elkaar gecombineerd".

Het gemaakte prototype is de afgelopen maanden intensief in de praktijk getest door het Expertisecentrum Nederlands en ICT Delta. De resultaten zijn veelbelovend.

De nu afgestudeerde ontwerpers hebben samen met het Expertisecentrum Nederlands, ICT Delta en Stichting Media Explosiva de handen ineen geslagen om 'Mijn naam is Haas' verder te ontwikkelen. Het Expertisecentrum Nederlands, onderdeel van de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft veel ervaring met de implementatie van taalonderwijs op Nederlandse basisscholen. Het bovenschoolse samenwerkingsverband ICT Delta heeft door haar directe contacten op basisscholen de mogelijkheid om Mijn naam is Haas in de praktijk te testen. Media Explosiva zet haar ervaring met experimentele mediaproducties in om het opschalingsproces te begeleiden.


---

Noot voor de redactie: (