AutoRai

Toyota FCHV rijdt van Osaka naar Tokio zonder bijtanken

(10/4/2007)
Toyota heeft in Tokio bekendgemaakt dat de verbeterde versie van de Toyota FCHV (Fuel Cell Hybrid Vehicle) hybrideauto met brandstofcel de lange testrit van Osaka naar Tokio succesvol heeft voltooid op maar één tank waterstof!

De proefrit op de openbare weg begon voor de Toyota FCHV in hartje centrum Osaka City. De rit voerde via de Meishin Expressway, Tomei Expressway en Tokio Metropolitan Expressway naar het aan het water gelegen Mega Web automobielthemapark van Tokio. In totaal zoân 560 kilometer. De airconditioning stond tijdens deze rit permanent aan en er hoefde niet één keer te worden bijgetankt.

De Toyota FCHV die voor deze reis werd gebruikt, heeft een 25% hoger brandstofrendement dan eerdere versies. Dit is te danken aan de verbeteringen aan de door TMC (Toyota Motor Corporation) ontwikkelde, high-performance Toyota FC Stack brandstofcel en verbeteringen in het stuursysteem voor de regeling van het vermogen van de brandstofcel en het laden/ontladen van de accu. De auto was bovendien uitgerust met door TMC ontwikkelde 70 MPA hogedruk waterstoftanks, die twee keer zoveel waterstof kunnen opslaan als die van de vorige Toyota FCHV met een druk van 35 MPa. Dankzij deze verbeteringen kan de auto ongeveer 750 kilometer afleggen op één tank (in de Japanse testcyclus â10-15â, berekend door TMC).

Behalve met zaken als kosten, waterstofopslagmethoden en andere technische kwesties, moet er ook rekening worden gehouden met de aanwezigheid van voldoende tankstations.

In samenwerking met de Japanse overheid, energiebedrijven en andere betrokken instanties werkt TMC hard aan een grootschalige toepassing van brandstofcelautoâs. Tegen deze achtergrond boekt TMC gestage vooruitgang bij het onderzoek naar en de ontwikkeling op het gebied van onder andere actieradius, koude start, duurzaamheid en kostenbesparing.

Specificaties (van de FCHV, gebruikt voor het traject Osaka-Tokio)

Auto

Naam

Toyota FCHV

Totale lengte/breedte/hoogte (mm)

4.735/1.815/1.685

Gewicht (kg)


1.880

Aantal zitplaatsen

5

Prestaties

Topsnelheid (km/h)

155

Brandstofcel

Naam

Toyota FC Stack

Type

Polymeer elektrolyt

Vermogen (kW)

90

Motor

Type

Permanente magneet

Maximaal vermogen in kW (ps)

90 (122)

Maximaal koppel in Nm (kgm)

260 (26,5)

Brandstof

Type

Waterstof

Opslagsysteem

Hogedruk waterstofopslagtanks

Maximale opslagdruk (MPa)

70

Accu

Type

Nikkel-metaalhydride