BedrijfsautoRAI

Citroën Nemo: een intelligente compacte bedrijfswagen

(10/4/2007)
Citroën introduceert de Nemo, een nieuwe aanvulling op het gamma van lichte bedrijfswagens. De Citroën Nemo zal het instapmodel worden van de reeks bedrijfswagens die nu bestaat uit de drie modellen Berlingo, Jumpy en Jumper.
Nieuw eigentijds concept

Verkeer in en rond de stad wordt steeds intensiever en de voor wegverkeer beschikbare ruimte neemt steeds verder af, maar de Citroën Nemo is er volledig in zijn element. Het is de ultieme bedrijfswagen voor stadsverkeer. Dit attractieve model voldoet met zijn compacte buitenmaten, royale interieurruimte, ingenieuze ontwerp en zuinigheid perfect aan de verwachtingen van kopers van compacte bedrijfswagens.

Compacte buitenafmetingen, optimale interieurruimte

De ingenieuze Citroën Nemo biedt:

* Compacte buitenafmetingen. Met zijn lengte van slechts 3,86 meter is hij in de stad net zo handelbaar als een kleine personenauto;
* Een optimale ruimte in het interieur. Het laadvolume bedraagt 2,5 m', het laadvermogen 685 kg in benzine-uitvoering en 635 kg in dieseluitvoering en hij is praktisch met asymmetrische klapdeuren achter en één of twee zijschuifdeuren;

* Een passagiersstoel met een reeks veelzijdige configuraties om meer ruimte te creëren.

Een reeks voorzieningen voor efficiency en comfort

De Citroën Nemo is de maatstaf in zijn segment vanwege zijn lage bedrijfskosten en bewezen motorengamma dat met een laag brandstofverbruik (4,5 l/100 km voor de diesel) en gereduceerde emissiewaarden (119 g/km CO voor de diesel) het milieu ontziet. Hij biedt de inzittenden bovendien de luxe van een personenauto: modern design en interieurontwerp, buitengewoon comfort, ergonomische bediening, volop licht in het interieur en vele veiligheidsvoorzieningen.

Een breed gamma om aan verschillende verwachtingen te voldoen

Citroën positioneert de compacte Nemo â het vierde model van het gamma bedrijfswagens - als instapmodel. Daarmee voldoet dit gamma aan de meest uiteenlopende wensen van bedrijven. Met een laadvermogen van maximaal twee ton en een laadvolume tussen 2,5 en 17 m' heeft Citroën alles in huis om zijn rol als bedrijfswagenfabrikant te versterken. In de markt voor lichte bedrijfswagens behaalde Citroën in 2006 in Nederland een marktaandeel van 4,46 procent. Eind september 2007 bedroeg het marktaandeel 4,65 procent.

Citroën Nemo: Een slimme en vindingrijke bedrijfswagen

Functioneel en volop gebruiksgemak

Buitenafmetingen geschikt voor stadsverkeer

De Citroën Nemo is 3,86 meter lang, 1,72 meter breed en 1,72 meter hoog (1,78 meter als de optionele dakdragers zijn gemonteerd). Daarmee is hij uitstekend geschikt voor stadsverkeer. Zijn draaicirkel bedraagt slechts 10,6 meter.

Ruime interieurafmetingen

Het interieur is bijzonder ruim. Dankzij een lengte van 1,52 meter, een breedte van 1,05 meter en een hoogte van 1,18 meter bedraagt het volume van het laadruim achter de voorstoelen in totaal 2,5 kubieke meter. Het laadvermogen is maximaal 685 kg. Om het in- en uitladen van zware voorwerpen te vereenvoudigen is de hoogte van de laaddrempel 53 centimeter.

Pack Urban Pro

Om hem nog beter geschikt te maken voor verkeer in en rond de stad â en om zijn veelzijdigheid te illustreren â is de Nemo leverbaar met het âPack Urban Proâ. De Nemo heeft met dit pakket een grotere bodemvrijheid, 15 inch wielen, carterbescherming en verstevigde carrosseriebescherming.

Verrassende en nuttige uitrusting

Opvouwbare en wegklapbare passagiersstoel

De passagiersstoel van de Citroën Nemo, biedt twee mogelijkheden om nog praktischer gebruik te maken van interieurruimte. Zo kan de rugleuning tot horizontale positie naar voren worden geklapt, of de complete stoel kan worden opgeborgen in een uitsparing in de vloer.

Asymmetrische klapdeuren achter

Bestelwagens doen veel bestemmingen aan, dus zijn gebruiksgemak en toegankelijkheid van het laadruim essentieel. Daarom is de Citroën Nemo uitgerust met twee asymmetrische klapdeuren achter. De smalste deur zit rechts aan de trottoirzijde. Daarmee is hij gemakkelijker in gebruik als er weinig ruimte is achter de auto. Beide deuren openen in een hoek van 180 graden. In landen waar de wet dit toelaat kan extra lange lading worden vervoerd door de rechterdeur open te laten staan. Kentekenplaat en derde remlicht zijn opgenomen in de gesloten linkerdeur en blijven dus zichtbaar.

Hoge en brede schuifdeuren

De Nemo kan worden geleverd met één of twee schuifdeuren om grote pakketten eenvoudig te laden en lossen. De bruikbare hoogte is 1,04 meter over een breedte tussen 41 en 64 centimeter.

Citroën Nemo: Vele voorzieningen voor gebruiksgemak en comfort

Comfort in de breedste zin van het woord

Professionele efficiency vergt maximaal gebruikscomfort van de auto. Als alledaags gezelschap van bedrijfsmatige gebruikers is de Nemo het aan zijn stand verplicht om het gebruik aangenaam, comfortabel en veilig voor passagiers te maken.

Uitrusting gelijkwaardig aan die van een personenauto

Een reeks nuttige voorzieningen zorgt ervoor dat de Nemo een uitrusting heeft zoals te verwachten in een personenauto:
* Doordachte ergonomie met de bedieningsknoppen goed onder handbereik. De versnellingspook bevindt zich in het dashboard, dicht bij het stuurwiel geplaatst, met ergonomisch verantwoorde plaatsing van bediening;

* Vele opbergruimtes die essentieel zijn voor een bedrijfswagen, met twaalf mogelijkheden voorin (afhankelijk van de uitvoering);
* Bestuurdersstoel is in vele standen verstelbaar, zodat bestuurders ongeacht hun omvang en lengte de juiste rijpositie kunnen vinden;
* Radio/CD-speler met MP3-afspeelmogelijkheid met vier speakers waaronder twee tweeters in de deuren (optie);
* Handsfree kit Bluetooth(TM) (optie).

Doordachte en nuttige rijassistentie

De Citroën Nemo heeft vele voorzieningen die nuttig zijn tijdens verkeer in en rond de stad. Stuurbekrachtiging is op alle versies standaard. De Nemo is leverbaar met vier parkeersensoren in de achterbumper en een cruise control met snelheidsbegrenzer.

Moderne en efficiënte motoren

Schone, zuinige motoren

Beide beschikbare motoren â een 1,4 liter benzinemotor met 75 pk en een 1.4 HDi diesel met 70 pk â zijn bijzonder zuinig. De diesel heeft een gecombineerd gebruik van slechts 4,5 l/100 km en een CO -emissie van maar 119 g/km waarmee hij de maatstaf vormt in het segment van kleine bedrijfswagens.

Sensodrive (vijftraps) op de diesel

In de loop van 2008 zal de diesel leverbaar worden met een vijftraps Sensodrive. Net als bij de Citroën C1 en C2, waarin deze qua bediening koppelingsvrije versnellingsbak leverbaar is, zullen bestuurders van de Nemo profiteren van de voordelen die de Sensodrive biedt qua veiligheid, comfort, brandstofverbruik en CO -emissie.

Veiligheid naar wens

Standaard heeft de Nemo een airbag voor de bestuurder en optioneel kan hij worden voorzien van een passagiersairbag. De passagiersairbag kan worden uitgeschakeld indien een kinderzitje wordt gebruikt. De veiligheidsgordels hebben spankrachtbegrenzers en de pyrotechnische voorspanners zijn afgestemd op de airbags. Een controlelampje waarschuwt de bestuurder voor het niet dragen van de veiligheidsgordel.

Belangrijk bij bedrijfswagens is ook dat goederen veilig kunnen worden vervoerd. Om die reden is, optioneel, de laadruimte van de Nemo net als bij de grotere bedrijfswagens separaat van het interieur afsluitbaar met de afstandbediening van buitenaf en van binnenuit met een knop op het dashboard. De deuren worden automatisch vergrendeld zodra de auto rijdt. Een controlelampje in het instrumentenpaneel geeft aan dat de deuren niet zijn vergrendeld.

Effectief onderstel

Het onderstel van de Nemo is zo ontworpen dat de rijeigenschappen optimaal zijn ongeacht de beladingsgraad en dat terwijl het comfort voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. De wielophanging voor is van het type McPherson en achter is een ophanging met flexibele dwarstraverse gemonteerd. Om de standaard 14 inch wielen (15 inch als onderdeel van het âPack Urban Pro) liggen banden van Michelin. Het remsysteem met standaard ABS heeft geventileerde schijven aan de voorzijde en trommels achter.

Zuinigheid alom

Kopers van compacte bestelwagens en in het bijzonder wagenparkbeheerders beschouwen de bedrijfskosten als zeer belangrijk. De Nemo biedt in dit opzicht een aantal voordelen:
* Een lagere verkoopprijs dan conventionele compacte bedrijfswagens die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn;
* Een ontwerp dat garant staat voor een lange levensduur;
* Geringe onderhoudskosten dankzij service-intervallen van 30.000 kilometer of twee jaar;

* Beperkte reparatiekosten door het gebruik van onderdelen die hun betrouwbaarheid al in de praktijk hebben bewezen en aan slijtage onderhavige onderdelen die zijn afgestemd op de service-intervallen;

* Een laag brandstofverbruik.

Citroën Nemo: Modern en effectief ontwerp

Beschermend front

De neus van de Nemo wordt gekenmerkt door een modern en robuust ontwerp dat perfect aansluit bij de positionering van de auto. Deze indruk wordt versterkt door een motorkap met strakke lijnen en grote chevrons, koplampen met helder glas die zodanig zijn geplaatst dat ze niet erg kwetsbaar zijn bij kleine aanrijdingen en een bumper die om de hoeken doorloopt voor effectieve bescherming. De hoge en brede voorruit zorgt voor maximaal zicht en veel licht in het interieur.

Vertrouwenwekkend zijaanzicht

Bekeken vanaf de zijkant geeft de Nemo een indruk van ruimte en vertrouwen. De grote, prominente wielkasten worden verbonden door brede stootlijsten die effectieve bescherming bieden tegen parkeerschade. De schuifdeur past keurig in het ontwerp van de zijkant van de Nemo. Er zijn geen lasnaden zichtbaar en het volkomen egale staal is daarmee een prima plek voor de bedrijfsnaam. De grote ramen van het bestuurderscompartiment zorgen voor optimaal zicht rondom en licht in het interieur. De duidelijke afscheiding tussen voorstoelen en laadruimte bevestigt zijn bedrijfsmatige karakter. Door de hoekige vormen van het laadruim biedt hij optimale ruimte en kan hij eenvoudig worden geladen en gelost.

Robuuste achterzijde

Aan de achterzijde zijn de kwaliteiten zichtbaar die ook vanaf de zijkant zijn te zien. Met zijn hoekige ontwerp en lage laadvloer is hij uitermate praktisch in en uit te laden, en dankzij de asymmetrische achterdeuren ook als er weinig plaats is achter de auto. De grote, hoog boven de beschermstrips geplaatste achterlichtunits zijn modern, effectief en minder kwetsbaar voor kleine schades die zo vaak in stadsverkeer voorkomen.

Interieurontwerp in lijn met exterieur

Het interieurontwerp van de Citroën Nemo sluit fraai aan bij het compacte design en het royale ruimteaanbod. Kenmerkend zijn:
* Een modern interieur met een functioneel, goed uitgerust dashboard dat een ruimtelijke indruk maakt;

* Royale ruimte in alle drie dimensies. Net als de laadruimte is het interieur verbazingwekkend groot, zeker gelet op de buitenmaten;
* Enorm glasoppervlak voor een uitstekend zicht naar buiten en een ruimtelijke indruk die wordt versterkt door binnenvallend licht.

Citroën Nemo: Bedrijfswagen op maat

Professionele klantenkring

Bijna negentig procent van de kopers van conventionele, compacte bedrijfswagens zijn mannen. In tachtig procent van de gevallen gaat het om professionele gebruikers. Dertig procent daarvan gebruikt de auto ook privé. De meeste bedrijven die dergelijke autoâs aanschaffen hebben minder dan tien personeelsleden. De doelgroep van de Nemo is hoofdzakelijk werkzaam in de sectoren detailhandel, dienstverlening, koeriersdiensten, zelfstandigen, locale overheid, technisch/commerciële ondersteuning en aannemers. Deze kostenbewuste klanten zijn op zoek naar functionele autoâs die zijn toegerust op hun professionele wensen. Compacte bedrijfswagens worden vooral in de stad en op provinciale wegen ingezet, en maken minder frequent gebruik van de snelweg.

De Nederlandse markt

Tot en met september 2007 was 15 procent van de op de Nederlandse markt verkochte autoâs een bedrijfswagen. Citroën had daarin een marktaandeel van 4,65 procent. De segmentatie van lichte bedrijfswagens is gebaseerd op volume en laadvermogen. Citroën is in ieder segment vertegenwoordigd. In het F1-segment (compacte bedrijfswagens tot achthonderd kilogram laadvermogen en een volume tot vier kubieke meter) heeft Citroën de Berlingo, de Jumpy in het K1-segment (maximaal twaalfhonderd kilogram en zeven kubieke meter) en de Jumper past in de segmenten K2, K3 en K4 (maximaal drieduizend kilogram en tweeëntwintig kubieke meter).

Net als de Berlingo valt de Nemo in het F1-segment. In totaal werden daarin over geheel 2006 in Nederland 17.313 autoâs verkocht. Met 10 procent van de Nederlandse markt in dit segment werden 1.703 Citroëns Berlingo verkocht.