Citroën Nemo: een intelligente compacte bedrijfswagen
(10/4/2007)
Citroën introduceert de Nemo, een nieuwe aanvulling op het gamma van
lichte bedrijfswagens. De Citroën Nemo zal het instapmodel worden van
de reeks bedrijfswagens die nu bestaat uit de drie modellen Berlingo,
Jumpy en Jumper.
Nieuw eigentijds concept
Verkeer in en rond de stad wordt steeds intensiever en de voor
wegverkeer beschikbare ruimte neemt steeds verder af, maar de Citroën
Nemo is er volledig in zijn element. Het is de ultieme bedrijfswagen
voor stadsverkeer. Dit attractieve model voldoet met zijn compacte
buitenmaten, royale interieurruimte, ingenieuze ontwerp en zuinigheid
perfect aan de verwachtingen van kopers van compacte bedrijfswagens.
Compacte buitenafmetingen, optimale interieurruimte
De ingenieuze Citroën Nemo biedt:
* Compacte buitenafmetingen. Met zijn lengte van slechts 3,86 meter
is hij in de stad net zo handelbaar als een kleine personenauto;
* Een optimale ruimte in het interieur. Het laadvolume bedraagt 2,5
m', het laadvermogen 685 kg in benzine-uitvoering en 635 kg in
dieseluitvoering en hij is praktisch met asymmetrische klapdeuren
achter en één of twee zijschuifdeuren;
* Een passagiersstoel met een reeks veelzijdige configuraties om
meer ruimte te creëren.
Een reeks voorzieningen voor efficiency en comfort
De Citroën Nemo is de maatstaf in zijn segment vanwege zijn lage
bedrijfskosten en bewezen motorengamma dat met een laag
brandstofverbruik (4,5 l/100 km voor de diesel) en gereduceerde
emissiewaarden (119 g/km CO voor de diesel) het milieu ontziet. Hij
biedt de inzittenden bovendien de luxe van een personenauto: modern
design en interieurontwerp, buitengewoon comfort, ergonomische
bediening, volop licht in het interieur en vele
veiligheidsvoorzieningen.
Een breed gamma om aan verschillende verwachtingen te voldoen
Citroën positioneert de compacte Nemo â het vierde model van het
gamma bedrijfswagens - als instapmodel. Daarmee voldoet dit gamma aan
de meest uiteenlopende wensen van bedrijven. Met een laadvermogen van
maximaal twee ton en een laadvolume tussen 2,5 en 17 m' heeft
Citroën alles in huis om zijn rol als bedrijfswagenfabrikant te
versterken. In de markt voor lichte bedrijfswagens behaalde Citroën
in 2006 in Nederland een marktaandeel van 4,46 procent. Eind september
2007 bedroeg het marktaandeel 4,65 procent.
Citroën Nemo: Een slimme en vindingrijke bedrijfswagen
Functioneel en volop gebruiksgemak
Buitenafmetingen geschikt voor stadsverkeer
De Citroën Nemo is 3,86 meter lang, 1,72 meter breed en 1,72 meter
hoog (1,78 meter als de optionele dakdragers zijn gemonteerd). Daarmee
is hij uitstekend geschikt voor stadsverkeer. Zijn draaicirkel
bedraagt slechts 10,6 meter.
Ruime interieurafmetingen
Het interieur is bijzonder ruim. Dankzij een lengte van 1,52 meter,
een breedte van 1,05 meter en een hoogte van 1,18 meter bedraagt het
volume van het laadruim achter de voorstoelen in totaal 2,5 kubieke
meter. Het laadvermogen is maximaal 685 kg. Om het in- en uitladen van
zware voorwerpen te vereenvoudigen is de hoogte van de laaddrempel 53
centimeter.
Pack Urban Pro
Om hem nog beter geschikt te maken voor verkeer in en rond de stad â
en om zijn veelzijdigheid te illustreren â is de Nemo leverbaar met
het âPack Urban Proâ. De Nemo heeft met dit pakket een grotere
bodemvrijheid, 15 inch wielen, carterbescherming en verstevigde
carrosseriebescherming.
Verrassende en nuttige uitrusting
Opvouwbare en wegklapbare passagiersstoel
De passagiersstoel van de Citroën Nemo, biedt twee mogelijkheden om
nog praktischer gebruik te maken van interieurruimte. Zo kan de
rugleuning tot horizontale positie naar voren worden geklapt, of de
complete stoel kan worden opgeborgen in een uitsparing in de vloer.
Asymmetrische klapdeuren achter
Bestelwagens doen veel bestemmingen aan, dus zijn gebruiksgemak en
toegankelijkheid van het laadruim essentieel. Daarom is de Citroën
Nemo uitgerust met twee asymmetrische klapdeuren achter. De smalste
deur zit rechts aan de trottoirzijde. Daarmee is hij gemakkelijker in
gebruik als er weinig ruimte is achter de auto. Beide deuren openen in
een hoek van 180 graden. In landen waar de wet dit toelaat kan extra
lange lading worden vervoerd door de rechterdeur open te laten staan.
Kentekenplaat en derde remlicht zijn opgenomen in de gesloten
linkerdeur en blijven dus zichtbaar.
Hoge en brede schuifdeuren
De Nemo kan worden geleverd met één of twee schuifdeuren om grote
pakketten eenvoudig te laden en lossen. De bruikbare hoogte is 1,04
meter over een breedte tussen 41 en 64 centimeter.
Citroën Nemo: Vele voorzieningen voor gebruiksgemak en comfort
Comfort in de breedste zin van het woord
Professionele efficiency vergt maximaal gebruikscomfort van de auto.
Als alledaags gezelschap van bedrijfsmatige gebruikers is de Nemo het
aan zijn stand verplicht om het gebruik aangenaam, comfortabel en
veilig voor passagiers te maken.
Uitrusting gelijkwaardig aan die van een personenauto
Een reeks nuttige voorzieningen zorgt ervoor dat de Nemo een
uitrusting heeft zoals te verwachten in een personenauto:
* Doordachte ergonomie met de bedieningsknoppen goed onder
handbereik. De versnellingspook bevindt zich in het dashboard,
dicht bij het stuurwiel geplaatst, met ergonomisch verantwoorde
plaatsing van bediening;
* Vele opbergruimtes die essentieel zijn voor een bedrijfswagen, met
twaalf mogelijkheden voorin (afhankelijk van de uitvoering);
* Bestuurdersstoel is in vele standen verstelbaar, zodat bestuurders
ongeacht hun omvang en lengte de juiste rijpositie kunnen vinden;
* Radio/CD-speler met MP3-afspeelmogelijkheid met vier speakers
waaronder twee tweeters in de deuren (optie);
* Handsfree kit Bluetooth(TM) (optie).
Doordachte en nuttige rijassistentie
De Citroën Nemo heeft vele voorzieningen die nuttig zijn tijdens
verkeer in en rond de stad. Stuurbekrachtiging is op alle versies
standaard. De Nemo is leverbaar met vier parkeersensoren in de
achterbumper en een cruise control met snelheidsbegrenzer.
Moderne en efficiënte motoren
Schone, zuinige motoren
Beide beschikbare motoren â een 1,4 liter benzinemotor met 75 pk en
een 1.4 HDi diesel met 70 pk â zijn bijzonder zuinig. De diesel heeft
een gecombineerd gebruik van slechts 4,5 l/100 km en een CO -emissie
van maar 119 g/km waarmee hij de maatstaf vormt in het segment van
kleine bedrijfswagens.
Sensodrive (vijftraps) op de diesel
In de loop van 2008 zal de diesel leverbaar worden met een vijftraps
Sensodrive. Net als bij de Citroën C1 en C2, waarin deze qua
bediening koppelingsvrije versnellingsbak leverbaar is, zullen
bestuurders van de Nemo profiteren van de voordelen die de Sensodrive
biedt qua veiligheid, comfort, brandstofverbruik en CO -emissie.
Veiligheid naar wens
Standaard heeft de Nemo een airbag voor de bestuurder en optioneel kan
hij worden voorzien van een passagiersairbag. De passagiersairbag kan
worden uitgeschakeld indien een kinderzitje wordt gebruikt. De
veiligheidsgordels hebben spankrachtbegrenzers en de pyrotechnische
voorspanners zijn afgestemd op de airbags. Een controlelampje
waarschuwt de bestuurder voor het niet dragen van de
veiligheidsgordel.
Belangrijk bij bedrijfswagens is ook dat goederen veilig kunnen worden
vervoerd. Om die reden is, optioneel, de laadruimte van de Nemo net
als bij de grotere bedrijfswagens separaat van het interieur
afsluitbaar met de afstandbediening van buitenaf en van binnenuit met
een knop op het dashboard. De deuren worden automatisch vergrendeld
zodra de auto rijdt. Een controlelampje in het instrumentenpaneel
geeft aan dat de deuren niet zijn vergrendeld.
Effectief onderstel
Het onderstel van de Nemo is zo ontworpen dat de rijeigenschappen
optimaal zijn ongeacht de beladingsgraad en dat terwijl het comfort
voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. De wielophanging voor
is van het type McPherson en achter is een ophanging met flexibele
dwarstraverse gemonteerd. Om de standaard 14 inch wielen (15 inch als
onderdeel van het âPack Urban Pro) liggen banden van Michelin. Het
remsysteem met standaard ABS heeft geventileerde schijven aan de
voorzijde en trommels achter.
Zuinigheid alom
Kopers van compacte bestelwagens en in het bijzonder
wagenparkbeheerders beschouwen de bedrijfskosten als zeer belangrijk.
De Nemo biedt in dit opzicht een aantal voordelen:
* Een lagere verkoopprijs dan conventionele compacte bedrijfswagens
die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn;
* Een ontwerp dat garant staat voor een lange levensduur;
* Geringe onderhoudskosten dankzij service-intervallen van 30.000
kilometer of twee jaar;
* Beperkte reparatiekosten door het gebruik van onderdelen die hun
betrouwbaarheid al in de praktijk hebben bewezen en aan slijtage
onderhavige onderdelen die zijn afgestemd op de
service-intervallen;
* Een laag brandstofverbruik.
Citroën Nemo: Modern en effectief ontwerp
Beschermend front
De neus van de Nemo wordt gekenmerkt door een modern en robuust
ontwerp dat perfect aansluit bij de positionering van de auto. Deze
indruk wordt versterkt door een motorkap met strakke lijnen en grote
chevrons, koplampen met helder glas die zodanig zijn geplaatst dat ze
niet erg kwetsbaar zijn bij kleine aanrijdingen en een bumper die om
de hoeken doorloopt voor effectieve bescherming. De hoge en brede
voorruit zorgt voor maximaal zicht en veel licht in het interieur.
Vertrouwenwekkend zijaanzicht
Bekeken vanaf de zijkant geeft de Nemo een indruk van ruimte en
vertrouwen. De grote, prominente wielkasten worden verbonden door
brede stootlijsten die effectieve bescherming bieden tegen
parkeerschade. De schuifdeur past keurig in het ontwerp van de zijkant
van de Nemo. Er zijn geen lasnaden zichtbaar en het volkomen egale
staal is daarmee een prima plek voor de bedrijfsnaam. De grote ramen
van het bestuurderscompartiment zorgen voor optimaal zicht rondom en
licht in het interieur. De duidelijke afscheiding tussen voorstoelen
en laadruimte bevestigt zijn bedrijfsmatige karakter. Door de hoekige
vormen van het laadruim biedt hij optimale ruimte en kan hij eenvoudig
worden geladen en gelost.
Robuuste achterzijde
Aan de achterzijde zijn de kwaliteiten zichtbaar die ook vanaf de
zijkant zijn te zien. Met zijn hoekige ontwerp en lage laadvloer is
hij uitermate praktisch in en uit te laden, en dankzij de
asymmetrische achterdeuren ook als er weinig plaats is achter de auto.
De grote, hoog boven de beschermstrips geplaatste achterlichtunits
zijn modern, effectief en minder kwetsbaar voor kleine schades die zo
vaak in stadsverkeer voorkomen.
Interieurontwerp in lijn met exterieur
Het interieurontwerp van de Citroën Nemo sluit fraai aan bij het
compacte design en het royale ruimteaanbod. Kenmerkend zijn:
* Een modern interieur met een functioneel, goed uitgerust dashboard
dat een ruimtelijke indruk maakt;
* Royale ruimte in alle drie dimensies. Net als de laadruimte is het
interieur verbazingwekkend groot, zeker gelet op de buitenmaten;
* Enorm glasoppervlak voor een uitstekend zicht naar buiten en een
ruimtelijke indruk die wordt versterkt door binnenvallend licht.
Citroën Nemo: Bedrijfswagen op maat
Professionele klantenkring
Bijna negentig procent van de kopers van conventionele, compacte
bedrijfswagens zijn mannen. In tachtig procent van de gevallen gaat
het om professionele gebruikers. Dertig procent daarvan gebruikt de
auto ook privé. De meeste bedrijven die dergelijke autoâs aanschaffen
hebben minder dan tien personeelsleden. De doelgroep van de Nemo is
hoofdzakelijk werkzaam in de sectoren detailhandel, dienstverlening,
koeriersdiensten, zelfstandigen, locale overheid,
technisch/commerciële ondersteuning en aannemers. Deze kostenbewuste
klanten zijn op zoek naar functionele autoâs die zijn toegerust op hun
professionele wensen. Compacte bedrijfswagens worden vooral in de stad
en op provinciale wegen ingezet, en maken minder frequent gebruik van
de snelweg.
De Nederlandse markt
Tot en met september 2007 was 15 procent van de op de Nederlandse
markt verkochte autoâs een bedrijfswagen. Citroën had daarin een
marktaandeel van 4,65 procent. De segmentatie van lichte
bedrijfswagens is gebaseerd op volume en laadvermogen. Citroën is in
ieder segment vertegenwoordigd. In het F1-segment (compacte
bedrijfswagens tot achthonderd kilogram laadvermogen en een volume tot
vier kubieke meter) heeft Citroën de Berlingo, de Jumpy in het
K1-segment (maximaal twaalfhonderd kilogram en zeven kubieke meter) en
de Jumper past in de segmenten K2, K3 en K4 (maximaal drieduizend
kilogram en tweeëntwintig kubieke meter).
Net als de Berlingo valt de Nemo in het F1-segment. In totaal werden
daarin over geheel 2006 in Nederland 17.313 autoâs verkocht. Met 10
procent van de Nederlandse markt in dit segment werden 1.703 Citroëns
Berlingo verkocht.
BedrijfsautoRAI