Fiat Professional presenteert de nieuwe Fiorino op Transpotec Logitec 2007
(10/4/2007)
De elfde editie van Transpotec Logitec, International Exhibition of
Road Transport Technologies, Intermodal Services and Logistics, vindt
plaats van 4 t/m 7 oktober 2007. Dit jaar nemen ruim 800 exposanten,
waaronder bedrijfswagenspecialisten, -fabrikanten en
carrosserie-bouwers, deel aan de show, die wordt gehouden in het
beursgebouw van Milaan en die op dit gebied als belangrijkste in
Europa wordt beschouwd.
Eén van de grootste bedrijfswagenfabrikanten in Europa, en één van
de belangrijkste exposanten, is Fiat Professional, met een compleet
vernieuwde productreeks. Fiat presenteert als onderdeel van haar brede
Fiat Professional modelreeks de Ducato, Scudo, Dobló Cargo, Fiat
Strada pick-up en Panda Van.
Maar zonder enige twijfel is het belangrijkste nieuws van Fiat
Professional de nieuwe Fiorino, een unieke auto in zijn soort die
tegemoet komt aan de vraag naar een compacte, economische Van die
gemakkelijk te manoeuvreren en parkeren is. Kort gezegd is de Fiorino
voorbestemd om een compleet nieuwe invulling te geven aan de normen in
het 1B segment en om een belangrijke rol te gaan spelen op de markt
voor bestelwagens.
Een recordjaar in Italië en Europa
De nieuwe Fiorino is de meest recente aanwinst in het vernieuwde Fiat
Professional modelprogramma waarmee het merk de komende jaren nieuwe
doelstellingen wil realiseren. Het is dan ook geen toeval dat Fiat
Professional gedurende de eerste acht maanden van 2007 zowel in
Italië als in Europa een historisch verkooprecord heeft geboekt.
Volgens de eerste schattingen bedroeg de totale verkoop 184.000
autoâs, wat een toename van 24.000 eenheden betekent ten opzichte van
dezelfde periode in 2006.
In Duitsland bereikte Fiat Professional met 25.500 verkochte modellen
een marktaandeel van 12,4% (een toename van 1,1 procentpunten ten
opzichte van 2006); in Frankrijk realiseerde de onderneming een
marktaandeel van 7,7% en 24.500 orders (+1,6 procentpunten) en in
Spanje bereikte Fiat Professional met ruim 17.000 verkochte modellen
een marktaandeel van 9,2% (+1,6 procentpunten). Specifiek in Italië
werden er in de periode juli-augustus zoân 13.000 autoâs van Fiat
Professional afgeleverd (8.683 in juli, 4.240 in augustus), wat
bijdroeg aan een groei van 12% ten opzichte van vorig jaar,
resulterend in een aandeel van 42,6% in juli en 41,1% in augustus.
Alle belangrijke modellen droegen bij aan dit resultaat: de Dobló
Cargo (3.487 orders, + 18% in 2006), Ducato (4.055 + 19%) en bovenal
de nieuwe Scudo (1.760 en + 65%), die vooral populair is als
Panorama-uitvoering voor het vervoer van personen.
Met het oog op de periode januari-augustus leverde Fiat Professional
in Italië ruim 66.000 autoâs af, vergelijkbaar met 2006. Dit is een
uitstekende prestatie, ook omdat de verkopen vorig jaar in dezelfde
periode een enorme impuls kregen door een belangrijk contract voor de
levering van een groot aantal autoâs. Tijdens de eerste acht maanden
was de Fiat Ducato zoals gebruikelijk de meest verkochte bedrijfswagen
in Italië, met 24.000 orders, wat een stijging van ruim 5.000 autoâs
ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar betekende. Ook de Scudo
deed het uitstekend, waarvoor Fiat Professional tot augustus zoân
27.000 bestellingen ontving, vergeleken met 15.500 stuks voor het
vorige model (+74%). De resultaten van de grootste markten zijn met
name belangrijk: Italië (7.500 orders), Frankrijk (4.000), Spanje
(3.400) en Duitsland (3.300). In deze landen zorgde de Fiat Scudo voor
een positieve groei van het marktaandeel, van 5,1% naar 7,5% in zijn
segment. Tot slot werd er vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van
de verkoop van uitvoeringen voor personenvervoer, die momenteel in
totaal 35% van de verkoopmix uitmaken (tegenover 23% in 2006).
Naast de uitstekende resultaten van de eerder genoemde markten is Fiat
Professional bezig met het verstevigen van haar positie in andere
landen op een meer gestructureerde manier. In Roemenië bijvoorbeeld
bedraagt het marktaandeel 25%, in Israël 3%, terwijl het merk in
Algerije tijdens de eerste acht maanden haar verkoop ten opzichte van
2006 heeft vervijfvoudigd. Bovendien passeerde de verkoop van de
Ducato in Turkije de grens van 5.000 voor de allereerste maal, terwijl
het marktaandeel in Australië op ongeveer 10% ligt.
Verder oriënteert Fiat Professional zich op een verdere uitbreiding
in zowel nabijgelegen landen (waaronder het Mediterrane gebied) als
verder weg, in Mexico, Chili en Hong Kong.
Uitgaande van deze prima verkoopresultaten neemt Fiat met een groot
aantal autoâs deel aan de âTranspotec Logitec 2007â, zowel
standaarduitvoeringen als afgeleide versies, die alle zijn voorzien
van een nieuwe bekledingsmogelijkheid die werd ontwikkeld in
samenwerking met SALT, een onderneming die is gespecialiseerd in het
uitrusten van showautoâs en speciale uitvoeringen. Dit is de beste
gelegenheid voor Fiat Professional om aan te tonen welke mogelijkheden
de onderneming biedt om de echte behoeften van klanten te vertalen
naar concrete toepassingen, om aan hun wensen te kunnen voldoen.
Wereldprimeur: de nieuwe Fiat Fiorino
Op de show in Milaan beleeft de nieuwe Fiorino in de Cargo-uitvoering
zijn debuut; een ideaal alternatief voor het vervoer van goederen dat
eind 2007 op de markt wordt gelanceerd (de uitvoeringen voor
personenvervoer arriveren in 2008) en worden geproduceerd in de Tofas
fabriek in Bursa in Turkije.
Aan de basis van het project staat een innovatief idee: ontwikkel een
auto met compactere buitenafmetingen dan die van bedrijfsautoâs in het
1B segment (de zogenaamde âkleine bestelautoâsâ) maar met dezelfde
inhoud en dezelfde veelzijdigheid, lagere onderhoudskosten en een
aantrekkelijke prijs. De nieuwe Fiorino is een wendbare auto die
gemakkelijk te parkeren is dankzij een draaicirkel (tussen
stoepranden) van slechts 9,95 meter. Dit is de reden waarom de nieuwe
Fiorino ideaal is voor bestuurders die veel tijd achter het stuur
doorbrengen, voor het bezorgen van bestellingen, als zakenauto, voor
koeriers en onderhoudsmonteurs, service-bedrijven of verkopers.
Originele stijl, compacte buitenmaten en grote laadvloer
De nieuwe Fiorino heeft een modern design, met een herkenbare
persoonlijkheid, dynamiek en robuustheid. De voorzijde heeft een
onderscheidend voorkomen, dat wordt onderstreept door de
âbumperbeschermersâ en door de origineel gestylde (grote) koplampen
die harmonieus in het design van de Van passen. De motorkap, waarin de
ronde vormen van de bumper zijn voortgezet, vloeit op logische wijze
over in de voorruit.
De nieuwe Fiorino oogt als een robuuste auto. De achterzijde wordt
gekenmerkt door rechte lijnen die de indruk van een behoorlijk grote
laadruimte wekken. De sportieve lijnen verlenen de Fiorino een
dynamische uitstraling; de flankbescherming en grepen van de
schuifdeur (afhankelijk van uitvoering verticaal geplaatst) komen
robuust en solide over.
De dichte uitvoeringen hebben compleet vlakke zijkanten, een kenmerk
dat er voor zorgt dat de auto beter en gemakkelijker te bestickeren
is.
Ondanks zijn compacte afmetingen (slechts 3,86 lang, 1,72 meter hoog
en 1,71 meter breed) beschikt de nieuwe Fiorino over een ruime
laadruimte met een logische en rechthoekige indeling en een volume van
2,5 kubieke meter (die uit te breiden is tot 2,8 m3 door de voorste
passagierstoel dubbel te vouwen), een laadvermogen van 610 kg
(inclusief bestuurder) en een interieurlengte van ruim anderhalve
meter, die groeit tot bijna tweeënhalve meter wanneer de
passagierstoel naar voren wordt geklapt (een record, gezien het feit
dat de auto een totale lengte van slechts 386 cm heeft). Daarnaast is
de laadvloer uitgerust met zes stevige en praktische ringen om
goederen mee vast te zetten, terwijl de lage laaddrempel (slechts 527
mm) het in- en uitladen vergemakkelijkt.
Comfort, veelzijdigheid en aandacht voor details
Alle bedrijfswagens van Fiat Professional bieden een optimaal comfort,
ongeacht de staat van het wegdek of hun taak. De nieuwe Fiorino vormt
daarop geen uitzondering. In lijn met de meest verregaande
ergonomische maatstaven is het interieur bijvoorbeeld als praktische
werkruimte ontworpen, waardoor het bijna een uitbreiding van een
kantoorwerkplek wordt. De grote glasoppervlakken bieden een uitstekend
zicht op de weg laten een grote hoeveelheid daglicht door in het
interieur, terwijl de bestuurderstoel zich kenmerkt door
functionaliteit en comfort, een gevoel van veiligheid en een
comfortabele zitpositie voor alle bestuurders, licht of zwaar, mede
dankzij de verstelbaarheid van de stoel en het stuurwiel. Verder biedt
het T-vormige dashboard de bestuurder alle functies binnen handbereik,
inclusief de versnellingspook (die in het midden van het dashboard is
geplaatst) en tal van andere instrumenten.
Speciale aandacht van de ontwerpers ging uit naar de details en
beschikbare ruimte voor de gebruikers, wat wordt onderstreept door
meer dan twaalf opbergvakken â afhankelijk van het uitrustingsniveau â
voor het opbergen van persoonlijke bezittingen en zakelijke
documenten. Zo kan de bestuurder bijvoorbeeld vertrouwen op een ruime
la in het dashboard en een handige tafel voor documenten, terwijl de
passagierstoel kan worden dubbelgevouwen, waarmee de lengte van de
laadruimte met bijna een meter kan worden uitgebreid.
Bij het rijcomfort hoort tevens een efficiënt klimaatcontrolesysteem,
dat de temperatuur en luchtvochtigheid in de auto op een voor de
inzittenden optimaal peil houdt. Daarom, en gezien de veelzijdige
inzetbaarheid, is de nieuwe bedrijfsauto van Fiat Professional
optimaal ontworpen: vier verstelbare uitstroomopeningen (twee in het
midden en twee aan de zijkanten) voor de toevoer van koude of warme
lucht en ventilatieroosters bij de voeten. Voor een snelle en
efficiënte ontwaseming wordt de luchtdoorstroming geregeld via acht
openingen (luchtcapaciteit = 400 m3/u).
Eveneens met het oog op het comfort levert Fiat Professional een
uitstekend audio-telematicasysteem voor de nieuwe Fiorino, met onder
andere een radio met CD- of MP3-speler, die toegerust is met
Bluetooth-functies en beschikt over vier luidsprekers. De nieuwe
Fiorino biedt de beste oplossingen op het gebied van geluid- en
vibratiecomfort, omdat rust in het interieur niet alleen comfortabel
is, maar ook een belangrijk kenmerk is van preventieve veiligheid.
Daardoor houdt de bestuurder zijn aandacht op de weg en raakt hij ook
tijdens lange trips niet vermoeid. Vanwege deze achterliggende
gedachte werd de geluidoptimalisatie van het inzittenden-compartiment
tijdens de ontwikkeling van het nieuwe model tot in detail bestudeerd,
om zo het motorgeluid zo veel mogelijk te onderdrukken en vibraties,
geruis en aerodynamisch suizen te beperken.
Moderne krachtbronnen en robuuste, betrouwbare ophanging voor optimaal
rijcomfort
Rijcomfort is altijd al een sterk punt geweest van de bedrijfswagens
van Fiat Professional dankzij het ontwerp van de wielophangingen en de
pittige, moderne krachtbronnen die tevens milieuvriendelijk en
brandstofefficiënt zijn.
De nieuwe Fiorino wordt geleverd met een keuze uit twee moderne Euro 4
motoren â een 1.4 benzineversie met 73 pk of een 1.3 Multijet
turbodiesel met 75 pk. Beide bieden plezierige rijeigenschappen, zijn
betrouwbaar en hebben oog voor het milieu, naast uitstekende
prestaties en verminderde ârunning costsâ (brandstofverbruik en
onderhoud).
Daarnaast is de service-interval vastgesteld op 30.000 kilometer en de
indeling van onderdelen onder de motorkap zorgt voor een aanzienlijk
beperktere onderhouds- of reparatietijd.
In combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een
gerobotiseerde zesbak zorgt de 1.3 Multijet echt voor een
technologisch voordeel. In de praktijk resulteert dat in een lager
brandstofverbruik (4,5 l/100 km gecombineerd, wat een actieradius van
duizend kilometer op één tank brandstof betekent), lagere emissies
(de CO -waarde bedraagt 119 g/km en de introductie van een
dieselpartikelfilter begin 2008), een verbeterd geluidsniveau (dankzij
multipoint injectie), minder vibraties en uitstekende prestaties
(topsnelheid 157 km/u). Ook de 73 pkâs van de 1.4 benzineversie (met
handgeschakelde vijfversnellingsbak) zorgen voor prima prestaties en
een vlot karakter in het verkeer.
Maar optimaal rijcomfort betekent tevens vertrouwen op een afstelling
van de wielophanging die grondig getest en betrouwbaar is, met een
McPherson ophanging vóór en een torsieas achter. Deze combinatie
zorgt samen met de 15 inch wielen voor uitstekende, dynamische
eigenschappen, dynamische stabiliteit, een prima wegligging en
reactiesnelheid en een precieze besturing onder alle laadcondities
(hydraulische stuurbekrachtiging is standaard).
Volledige bescherming voor inzittenden en lading
De nieuwe Fiorino verzekert een optimale bescherming van de
inzittenden en lading en zorgt voor aanzienlijk lagere bedrijfskosten.
Zo is de voertuigstructuur bijvoorbeeld zeer stijf, vooral met
betrekking tot het bestuurderscompartiment (voor de bescherming van
inzitten tegen binnendringende voorwerpen), met speciale,
energieabsorberende delen. Bovendien bieden de grote bumpers, zonder
scherpe hoeken, optimale bescherming, vooral tijdens ongevallen bij
lage snelheden, en zijn ze gemakkelijk te vervangen om reparatiekosten
te beperken.
Naast een krachtig remsysteem biedt de nieuwe Fiorino standaard ABS
met EBD, driepuntsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers,
hydraulische stuurbekrachtiging en een airbag voor de bestuurder (een
passagiersairbag, zijairbags en parkeersensoren achter zijn optioneel
leverbaar). De afsluiting van de voor- en achterportieren geschiedt
afzonderlijk en daarom is het mogelijk de laadruimte te gebruiken
terwijl de voorportieren afgesloten zijn.
Tot slot is de nieuwe Fiorino tevens voorzien van een alarmsysteem en
âdead-lockâ, het centrale portier-vergrendelingsysteem dat bescherming
biedt tegen inbraak door de deurgreep aan de binnenzijde en alle aan
het slot gerelateerde mechanische zaken uit te schakelen.
Een uitgebreide en weloverwogen productreeks
De nieuwe Fiorino Cargo wordt eind dit jaar geïntroduceerd in twee
uitvoeringen, tien kleurschemaâs en maar liefst negen
carrosserievarianten zonder, met één of met twee schuif- of glazen
deuren. De Adventure-versies worden in 2008 leverbaar en zijn voorzien
van een verhoogde wielophanging, 15 inch banden, een voorbumper met
een bodemplaat onder de motor, dakdragers en extra flankbescherming.
In het interieur beschikt de nieuwe Fiorino Adventure over speciale,
comfortabele en slijtvaste bekleding.
Alle Fiat Professional autoâs belicht
Op de stand van Fiat Professional worden vier uitvoeringen van de
nieuwe Fiorino getoond, die alle â naast airconditioning, mistlampen
en een radio/CD-/MP3-speler â zijn uitgerust met de indrukwekkende, 75
pk sterke 1.3 Multijet krachtbron en die blijk geven van de
veelzijdige mogelijkheden van de laadruimte. Twee van deze
uitvoeringen worden geleverd zonder schuifdeuren, met parkeersensoren
en een functionele, uitneembare lamp bovenin de laadruimte. De derde
auto heeft een schuifdeur en een inklapbare stoel (aan de
passagierskant). De vierde nieuwe Fiorino tot slot is een uitvoering
met twee schuifdeuren opzij, een inklapbare passagierstoel, een
beschermrek achter de bestuurder, een passagiersairbag en een
Bluetooth handsfree telefoonsysteem.
No zoân noviteit is een Fiorino met elektrische aandrijving, om aan te
geven dat de bescherming van het milieu zeer belangrijk is voor Fiat
Professional â en alle andere merken binnen Fiat Group Automobiles â
bij de ontwikkeling van haar modellen.
Deze nieuwe Fiorino met elektrische aandrijving, die optimaal geschikt
is voor distributie en transport in de stad â werd ontwikkeld door
Micro-Vett en herbergt een driefase asynchrone krachbron met een
vermogen van 15 / 30 kW en een acceleratie van 0-50 km/u in 7
seconden. Deze versie is goed voor een topsnelheid van meer dan 80
km/u.
De indrukwekkende prestaties (hellingshoeken van 20% zijn haalbaar bij
volle belading) tonen aan dat elektrische aandrijving een realistisch
alternatief is voor in de stad, vooral wanneer die gecombineerd wordt
met een gerobotiseerde versnellingsbak, voor relaxte rijeigenschappen,
ook in het drukke stadsverkeer.
De lithium-ion accuâs zorgen voor een actieradius van ruim 100
kilometer volgens de ECE 101 stadscyclus en laden in 6-8 uur weer op
via een 3 kW elektriciteitsnetwerk (slechts 3 uur in het geval van een
9 kW netwerk). Dankzij de grote cabine (2,5 m3 inhoud, uit te breiden
naar 2,8 m3 wanneer de passagierstoel is neergeklapt) en het maximum
laadvermogen van 280 kg is de nieuwe Fiorino met elektronische
krachtbron vooral geschikt voor het bezorgen van kleine tot
middelgrote pakketten in stedelijke centra, op markten, ziekenhuizen,
etcâ¦
De nieuwe Fiorino is samen met de overige modellen van Fiat
Professional op de stand te bewonderen. De nieuwe Fiat Ducato staat in
Milaan in drie uitvoeringen, alle met de krachtige 2.4 16V Multijet
motor met 120 pk en een koppel van 320 Nm. De Furgone is een dichte
Van met een wielbasis van een middelzware bedrijfswagen, een
rechthoekige laadruimte, automatische airconditioning, een Blue&Me
systeem en een dieselpartikelfilter (DPF). De Cabinato heeft een
wielbasis van 3.800 mm en een vaste laadruimte. De Panorama tot slot
kent een korte wielbasis en is uitgerust met een wielophanging met
niveauregelsysteem en privacy glas.
De Scudo is eveneens present tijdens de 2007 Transpotec, in vier
uitvoeringen. De Furgone (Van) heeft een korte wielbasis, een inhoud
van 5 m3 en beschikt over een tweepersoons bank in de cabine en een
radionavigatiesysteem (beide modellen worden geleverd met een 120 pk
sterke 2.0 Multijet motor met een koppel van 300 Nm). De andere twee
Scudo-versies op de stand maken deel uit van de Panorama-reeks â
autoâs die voor personenvervoer bedoeld zijn â en hebben beide acht
zitplaatsen en de krachtige 136 pk sterke Multijet turbodiesel met 320
Nm (een partikelfilter is eveneens standaard). Een Family-uitvoering,
met een korte wielbasis, navigatie, een radio, lichtmetalen velgen en
zijairbags, terwijl het andere Scudo-model (in Executive-uitrusting)
herkenbaar is aan de lange wielbasis, de radio, het navigatiesysteem,
een wielophanging met luchtvering, Pack Look, lichtmetalen velgen en
zijairbags.
Ook de Dobló is op de stand te bewonderen in het Cargo
uitrustingsniveau, met een 1.6 Natural Power motor (benzine en
aardgas), een 120 pk 1.9 krachtbron en een 1.3 motor met 85 pk, beide
voorzien van een DPF-filter. Een Fiat Strada Adventure pick-up en een
Panda Van, beide rijdend op benzine en aardgas, completeren de
modelreeks in Milaan.
Speciale conversies in het Fiat Professional Village
Ter omlijsting van de stand van Fiat Professional op de 2007
Transpotec heeft het merk een speciale Village gebouwd waar enkele
uitvoeringen van toonaangevende carrosseriebouwers tentoon worden
gesteld. Onder deze speciale autoâs vallen vooral de uitvoeringen op
basis van de Ducato op. Dat onderstreept nogmaals de veelzijdigheid
van een model dat dankzij het modulaire chassisconcept altijd al de
perfecte oplossing bood voor elke transportbehoefte in en buiten de
stad. De productreeks is zeer divers en gezien het aantal
carrosserie-motor-aandrijving combinaties biedt hij zoân 2.000
verschillende uitvoeringen, ruim 300 carrosserievarianten, 150
mogelijke opties en 120 kleurmogelijkheden. En niet te vergeten de
talloze oplossingen die worden aangeboden door carrosseriebouwers die
zijn gespecialiseerd in vrijetijdsvoertuigen (campers, caravans en
motor homes) of speciaal personenvervoer (minibussen, schoolbussen,
ambulances, gehandicaptenvervoer) en goederenvervoer (grote,
geïsoleerde, gepantserde carrosserieën voor waardetransport, mobiele
shops).
In Milaan kunnen bezoekers van de Village zelf kennismaken met de
onderscheidende kwaliteiten van de Ducato in zijn vele gedaanten:
* Twee uitvoeringen als mobiele workshop, bebouwd door Order System,
Baggio en De Sordi;
* Een 22 m3 aluminium Van, gebouwd door Aluvan Italia op basis van
een Cabinato-uitvoering, met een lange wielbasis en extra overhang;
* Een sleepwagen, gebouwd door Algema Company. Dit model beschikt
over een hydraulisch bediend platform en een wielophanging met
luchtvering achter. De totale lengte van de auto bedraagt ruim 7,2
meter, met een laadplatform van 4,9 meter (nuttig laadvermogen 1.600
kg);
* Een versie met een laag frame, afkomstig van Alko, met een
wielbasis van 4,3 meter en een framelengte van 5,3 meter, gecombineerd
met een âtractor cabâ;
* Hydraulische sideboards en achterklep voor automatisch laden,
afkomstig van Dhollandia;
* Twee Ducato trucks van Scattolini; één met een vaste, 4,0 meter
laadbak en één met een drievoudig kiepbare laadbak met een lengte
van 3,15 meter;
* Tot de mogelijkheden van Onnicar behoren: een auto op basis van de
Maxi Cabinato-uitvoering, met een lange wielbasis met een 18 meter
lange arm een 200 kg hijsbak. De tweede is een truck met een
drievoudig kiepbare laadbak (lengte 3,15 meter) en een netto
laadvermogen van 1.450 kg. De derde Ducato is eveneens een truck, maar
voorzien van een dubbele cabine met plaats voor zeven inzittenden
(inclusief bestuurder) en een vaste laadbak met een lengte van 2,5
meter en een laadvermogen van 1.000 kg. Tevens is deze uitvoering
voorzien van een hydraulische kraan met een liftvermogen van 700 kg en
een 4,5 meter lange arm;
* Een door Dangel omgebouwde Panorama 4x4 zal ook veel interesse
wekken. Deze 120 pk sterke Multijet versie beschikt over 4x4
aandrijving en is daarmee geschikt voor alle soorten ondergrond en
situaties met weinig grip. De 4x4 aandrijving is permanent en voorzien
van een exclusieve magnetische verbinding â gepatenteerd door de
carrosseriebouwer â die het koppel automatisch aflevert aan de assen.
Vergeleken met een standaard viscosekoppeling beperkt deze oplossing
het totale gewicht en de omvang en verbetert het systeem het
rijcomfort bij lage snelheid evenals de koppelafgiftetijd. De
wielophangingen voor en achter zijn met respectievelijk 20 en 50 mm
verhoogd ten opzichte van de basis 4x2 versie;
* Twee Ducato-modellen voor personenvervoer zijn eveneens present in
het Fiat Professional Village. De eerste is een 13-persoons (+
bestuurder) Minibus die is voorzien van de 160 Multijet Power. De
tweede is een Scuolabus Medie met een 120 Multijet motor, die plaats
biedt aan maximaal 21 studenten, naast de leraar en de bestuurder.
Naast deze Ducato-uitvoeringen zullen er ook vijf ombouwversies van de
nieuwe Fiorino te zien zijn, die aantonen dat het model een antwoord
bidet op zelfs de meest lastige vraagstukken. De eerste auto,
afkomstig van Storevan (Fami Group), is bedoeld voor het ophalen en
afleveren van post en wordt geleverd met een geprofileerde, aluminium
laadvloer, die geschikt is voor het installeren van rolcontainers en
plastic kratten. De bescherming van de laadvloer wordt gegarandeerd
door de kunststof geleidingsstrook, terwijl de zekering van de lading
wordt verzorgd door een padlocksysteem op de achter- en zijportieren.
De tweede auto, afkomstig van Car Fibreglass, heeft een afwasbare en
waterproof indeling die bestand is tegen desinfecterende middelen.
Daarom is deze versie bij uitstek geschikt voor het transport van
voedsel en medicamenten. De indeling bestaat uit een kit van
voorgevormde zijwanden die eenvoudig te installeren zijn (de montage
vergt slechts 4-6 uur) en die het laadvolume en âvermogen niet
beïnvloeden.
Wurth presenteert een nieuwe Fiorino die is omgebouwd tot mobiele
workshop met praktische en multifunctionele accessoires, waaronder
uitschuifbare lades, schappen met houders en uitsparingen, kasten en
buizenhouders. De vierde auto, die is omgebouwd door het nieuwe
bedrijf Carrozzeria Torinese, biedt speciale oplossingen voor
telefoon- en elektriciteitsmaatschappijen en is te vergelijken met
uitvoeringen die al voor de Panda Van, Dobló Cargo en Ducato-modellen
geïntroduceerd werden. De ombouw bestaat uit een houten vloer met
aluminiumafwerking, kasten met lades en opbergmogelijkheden bovenin de
wand, een brandblusser van 6 kg en in het passagierscompartiment een
EHBO-kit en nog een 2 kg brandblusser.
De laatste Fiorino die in Milaan schittert is een model dat door
Novaplast is aangepast voor koeltransport in de stad. Effectieve,
isolerende panelen passen perfect bij en in het interieur van de
laadruimte en een dubbele afdichting voor de deur zorgt voor
efficiënte koeling. De vloer van de koelcel heeft de vorm van een
bad, om kieren tussen de panelen en de carrosserie te voorkomen,
terwijl een koelunit met een capaciteit tot 0^o C voor de koeling
zorgt.
Een geïsoleerde Dobló Cargo Van, voorzien van een koelunit met een
capaciteit van 0 â 4^o C, en drie andere conversie-uitvoeringen op
basis van de Scudo completeren het aanbod in de Fiat Professional
Village.
BedrijfsautoRAI