Ministerie van Buitenlandse Zaken

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij één fiche aan te bieden die werd opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):

De staatssecretaris voor Europese Zaken,

Frans Timmermans

Fiche 1: Beschikking Mobiele satellietdiensten


1. Algemene gegevens
Voorstel: Voorstel voor een Beschikking van het Europees Parlement en de Raad inzake de selectie- en vergunningverleningprocedure van systemen die mobiele satellietdiensten aanbieden


Datum Commissiedocument: 22 augustus 2007

Nr. Commissiedocument: COM(2007) 480 Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=196081

Nr. Impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: niet opgesteld

Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Telecommunicatie, Transport, Telecommunicatie en Energie Raad.

Eerstverantwoordelijk ministerie: Economische Zaken

Rechtsbasis: Artikel 95 EG-Verdrag

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Co-decisie.

Comitologie: Voorstel voorziet in een comitologieprocedure via het Communicatie Comité dat in 2002 is ingesteld op basis van Richtlijn 2002/21/EC


2. Samenvatting BNC-fiche:
Het voorstel vormt de juridische basis voor een gemeenschappelijke selectie- en vergunningverleningprocedure voor mobiele satellietdiensten (MSS) in de frequentiebanden 1980-2010 MHz en 2170-2200 MHz. Reden voor voorliggende beschikking is volgens de Commissie het grensoverschrijdende dekkingsgebied van deze diensten en het tegengaan van versnippering van de interne markt. Nederland is in principe positief over het voorstel.


3. Samenvatting voorstel :
a) Inhoud voorstel:
Het voorstel vormt de juridische basis voor een gemeenschappelijke selectie- en vergunningverleningprocedure voor mobiele satellietdiensten (MSS) in de frequentiebanden 1980-2010 MHz en 2170-2200 MHz. In februari 2007 zijn deze frequentiebanden door middel van een beschikking van de Commissie aangewezen voor MSS. Reden voor voorliggende beschikking is volgens de Commissie het grensoverschrijdende dekkingsgebied van deze diensten en het tegengaan van versnippering van de interne markt. Nieuwe ontwikkeling is dat het merendeel van de exploitanten van mobiele satellietsystemen die zich - naar verwachting- kandidaat zullen stellen voor het beschikbare spectrum, 'bijbehorende aardse netwerken' willen bouwen1 om het dekkingsgebied en de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten. Deze grondstations worden in het voorstel als integraal onderdeel van het satellietsysteem beschouwd. Het voorstel bevat dan ook de verplichting dat de lidstaten de noodzakelijke vergunningen voor het gebruiksrecht van het spectrum van deze grondstations aan de 'winnaars' van de selectieprocedure verlenen. Tenslotte voorziet het voorstel in bepalingen betreffende het monitoren en handhaven van de vergunningvoorwaarden.

b) Impact-assessment Commissie:
Er is geen impact assessment opgesteld. Over de hoofdlijnen van de voorgestelde selectie- en vergunningverleningprocedure is eerder dit jaar wel een openbare consultatie gehouden (30 maart 30 mei 2007). De consultatie heeft 35 reacties opgeleverd die op hoofdlijnen de voorgestelde aanpak steunen.


4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteit- en proportionaliteitsoordeel a) Bevoegdheid:
De EG is bevoegd om op grond van Artikel 95 EG-Verdrag maatregelen voor te stellen ter bevordering van de interne markt. b) Functionele toets

· Subsidiariteit: positief.

· Proportionaliteit: positief.

· Onderbouwing:
MSS is een pan-Europese dienst. Een gemeenschappelijke aanpak voorkomt versnippering van de interne markt. Bij MSS gaat het om diensten die uit de aard van het systeem over meerdere landen tegelijkertijd worden aangeboden; dit kan nationaal niet goed worden geregeld. Internationale coördinatie van vergunningverlening voor satellietsystemen is op zich niet nieuw. Er bestaan al jarenlang vrijwillige afspraken tussen Europese overheden (in CEPT verband: European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) om de vergunningverlening voor satellietsystemen te coördineren. Tot nog toebeperkte zich dat tot het scheiden van serieuze kandidaten van niet serieuze kandidaten op basis van het stellen van mijlpalen met tijdslimieten, het zgn. 'Milestone Review Process'2. Dat volstaat zolang er geen sprake is van schaarste aan frequenties. Bij MSS lijkt dat het geval en is een Europese selectiemethode nodig. Daarin voorziet het voorliggende voorstel. De subsidiariteit is dus positief. Overigens, vergunningverlening blijft de bevoegdheid van de lidstaten. Tevens beperkt het voorstel zich tot de voor MSS relevante frequentiebanden 1980-2010 MHz en 2170-2200 MHz. Derhalve is het proportionaliteitsoordeel positief. c) Nederlands oordeel:Positief


5. Implicaties financieel
a) Consequenties EG-begroting:
De consequenties voor de EG begroting zullen naar alle waarschijnlijkheid gering zijn, de mogelijke kosten kunnen worden verhaald op de uiteindelijke vergunningshouders. Mogelijke kosten zijn m.n. administratieve kosten en de kosten van de selectieprocedure (m.n. inhuur van experts). Mogelijk zijn er ook enige kosten verbonden aan monitoring en handhaving (controle op de realisering van de toezeggingen door de exploitanten). De modaliteiten voor een gemeenschappelijk handhavingsbeleid worden nog nader uitgewerkt door middel van de comitologieprocedure, een exacte inschatting is dus vooralsnog niet te maken. Voor monitoring van satellietsystemen bestaan al internationale regelingen, waar Nederland financieel aan bijdraagt. Naar verwachting past het monitoren van MSS binnen de bestaande regelingen. Eventuele meerkosten zullen uit de EG begroting worden gefinancierd, binnen de bestaande financiële kaders.

b) Financiële, consequenties (incl. personele) voor Rijksoverheid en / of decentrale overheden: Geen.
c) Financiële, consequenties (incl. personele) bedrijfsleven en burger: Geen.
d) Administratieve lasten voor Rijksoverheid, decentrale overheden en/ of bedrijfsleven en burger: Deze zijn naar verwachting zeer gering. Hoogstens ontstaan enkele administratieve lasten voor de Rijksoverheid bij niet naleving van de toezeggingen door de exploitanten.


6. Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid: Zeer gering. Nederland kent geen specifieke vergunning voor satellietsystemen, tenzij het satellietgrondstation zich in Nederland bevindt (vergunningverlening van de communicatie van het grondstation naar de satellieten).

b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: De beschikking treedt in werking op de derde dag na publicatie. De beschikking zelf behoeft geen implementatie. Wel zal, om aan de besluiten te voldoen die op basis van deze beschikking worden genomen, het Nationale Frequentie Plan moeten worden aangepast. Hiervoor is voldoende tijd.

c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling:
Niet nodig gelet op het specifieke karakter van het voorstel en de verwachte tijdsduur van vergunningverlening (het gaat bij satelliet om lange termijn investeringen).


7. Implicaties voor uitvoering en handhaving Informatie over het inschakelen van nationale agentschappen, zelfstandige bestuursorganen e.d. a) Uitvoerbaarheid:
b) Handhaafbaarheid:
De Commissie zal volgens haar voorstel (artikel 9) de modaliteiten voor een gemeenschappelijk handhavingsbeleid nog nader vaststellen overeenkomstig de comitologie. Pas bij concretisering van de voorstellen zal een passend oordeel kunnen worden gegeven. De implicaties zijn naar verwachting gering voor Nederland, omdat geen vergunningen worden afgegeven (behoudens voor de grondstations). Het Agentschap Telecom is voor Nederland de uitvoerende instantie.


8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
a) Geen
b) Toelichting implicaties: n.v.t.


9. Nederlandse positie
Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt: De specifieke Nederlandse belangen zijn relatief gering omdat er geen/nauwelijks gebieden zijn waar de dekking van de aardse mobiele systemen ontbreekt. Het belang zit vooral in de integratie van Nederland in het mobiele totaalsysteem (aards en satelliet). De vergunningverlening van MSS systemen kan nationaal niet goed worden geregeld vanwege het grensoverschrijdende karakter van de aangeboden diensten. De verwachte schaarste aan frequenties maakt bovendien een selectiemethode nodig met dezelfde winnaars in de gehele gemeenschappelijke markt. Ook dit vereist een gezamenlijke aanpak. Het eerste algemene standpunt omtrent het voorstel is dan ook positief.

Als argument tegen het voorstel kan worden gehanteerd de uitstraling op andere dossiers. De Commissie laat regelmatig blijken dat zij voorstander is van meer EG bevoegdheden op het terrein van vergunningverlening. Het voorstel moet geen precedent zijn voor de geharmoniseerde vergunningverlening van andere (aardse) systemen, waarvoor centrale selectie en vergunningverlening niet noodzakelijk is. Daar voldoen de bestaande bevoegdheden. Dit standpunt wordt uitgedragen tijdens de onderhandelingen.