http://www.evo.nl
10/04/2007 - Bedrijfsauto wederom kop van jut
In 2004 heeft het kabinet geprobeerd het grijs kenteken voor de
bestelauto af te schaffen. De Tweede Kamer heeft daar gelukkig een
stokje voor gestoken: voor ondernemers is het grijs kenteken blijven
bestaan. Maar het kabinet heeft een nieuwe manier bedacht om de
bedrijfsauto zwaarder te belasten. De komende vijf jaar wordt voor
bestel- en vrachtautoâs de motorrijtuigenbelasting ieder jaar
verhoogd. EVO, TLN en KNV hebben hierover met steun van VNO-NCW,
MKB-Nederland, RAI Vereniging en Bovag een brandbrief gestuurd aan de
fractievoorzitters van de Tweede Kamer.
In 2008 wordt de aanschafbelasting op personenautoâs (BPM) verlaagd.
Tot grote verbazing van het bedrijfsleven heeft het kabinet besloten
om de verlaging van de BPM te financieren door de
motorrijtuigenbelasting voor alle voertuigen te verhogen. Echter,
bestel- en vrachtautoâs betalen geen BPM, omdat de BPM een
luxebelasting is. Voor bestel- en vrachtautoâs gaat het hier dus om
een lastenverzwaring zonder dat er iets tegenover staat. En omdat de
BPM vijf jaar lang met vijf procent per jaar wordt verlaagd, komt deze
verhoging van de motorrijtuigenbelasting vijf jaar lang terug.
Het kabinet neemt deze maatregel ter voorbereiding van de invoering
van de kilometerbeprijzing. Maar nu dit voor bestel- en vrachtautoâs
uitdraait op een ordinaire lastenverzwaring, zal het draagvlak bij de
ondernemer voor de kilometerbeprijzing nog kleiner worden. En het
draagvlak was al klein, zo blijkt uit eerder onderzoek van BNR
Nieuwsradio.
In de brandbrief aan de fractievoorzitters roepen de organisaties het
kabinet op de verlaging van de BPM volledig te financieren uit de
verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor personenautoâs. Zo wordt
vermeden dat het kabinet het bedrijfsleven met extra
lastenverzwaringen opzadelt en daarmee het broze draagvlak voor de
kilometerprijs op het spel zet.