Ingezonden persbericht


MuziekPodium Zeeland Najaar 2007 / Van Veere naar Middelburg

Ter inleiding

Na een succesvolle zomerserie in Veere, wordt het met het vallen der bladeren langzaam maar zeker toch tijd de monumentale Grote Kerk te Veere te verlaten en in te ruilen voor ietwat beter verwarmde locaties in Middelburg. Het begint inmiddels een traditie te worden, feitelijk onvermijdelijk, maar ergens ook hoogst wenselijk en aantrekkelijk.

In oktober zal het gros van de concerten overigens nog in de Grote Kerk plaats vinden (Oudestraat 26 te Veere): aangezien de nazomer tegenwoordig bijna tot Kerstmis lijkt te duren, rekenen we op niet al te onaangename temperaturen in de kerk tot eind oktober.

De jazzconcerten vinden echter al vanaf september plaats in 't Schuttershof (Schuttershofstraat 1 te Middelburg, tegenover café De Mug). 't Schuttershof is weliswaar geen jazz-podium, maar inmiddels toch eigenlijk wel, dankzij de gezamenlijke inspanningen van de staf van Schuttershof en MPZ. Gitarist John Abercrombie zal daar van de partij zijn, maar ook drummer Jim Black; saxofonist Ken Vandermark, de ongekroonde koning van de Chicago-jazz; het jonge talent Wolfert Brederode: gitariste Corrie van Binsbergen zonder Grote Brokken, maar dan wel met Toon Tellegen: pianist Bert van den Brink, winnaar van de Boy Edgar-prijs: tenorsaxofonist James Carter, die in een zeer terechte reprise gaat, en last but not least de levende jazz-legende Lee Konitz: Jack Kerouac en Chet Baker mogen dan al geruime tijd niet meer onder ons zijn, Konitz is "still alive and kicking", overigens wel op een andere locatie.

Namelijk de Doopsgezinde Kerk, Lange Noordstraat 62 te Middelburg, vlakbij het postkantoor en niet ver van de Markt, in de wintermaanden bij uitstek de locatie om de niet-versterkte concerten te laten plaats vinden. Ook hier zijn wij veel dank verschuldigd aan de kerk en haar staf. Zo is daar oude muziek van Camerata Trajectina met o.a. muziek van de Zeeuw Jacob Cats en het wereldberoemde Sequentia met Benjamin Bagby. Ook niet-westerse muziek uit China, n.b. soefi-muziek, die je daar niet zou verwachten, en klassieke Perzische muziek, uit Iran uiteraard. Klassieke muziek is in de zomerserie in Veere al ampel aan bod gekomen, maar er is een mooi concert van Camerata Busoni o.l.v. pianist Geoffrey Madge, met canonieke componisten als Beethoven, Brahms en Mozart. De nieuwe muziek is in de zomermaanden wat onderbelicht gebleven, maar kent nu een sterke come-back met de complete piano-sonates van Galina Oestvolskaja, het onvolprezen "Kontakte" van Stockhausen, n.b. in dubbele uitvoering, de Volharding opnieuw met Madge, met een programma in de voetsporen van Conlon Nancarrow, en tot slot een nieuw, uiterst ambitieus stuk van Daan Manneke.

Men zou het voor minder doen.
Men kan tegelijkertijd vaststellen dat men het ook voor meer doet. De zomer mag dan vanouds qua programmering wat publieksvriendelijker zijn, het is vooral het reguliere concertseizoen, waarin een podium als MuziekPodium zich programmatisch breder en tegelijkertijd ook meer inhoudelijk kan profileren. Waarom dit eigenlijk minder publiek zou moeten trekken, blijft inmiddels de vraag. De toeristen zitten inderdaad thuis, maar dat wil toch niet zeggen dat het Zeeuwse publiek op haar beurt noodzakelijkerwijs huisbakken hoeft te zijn, in afwachting van de zomerfestivals en wat dies meer zij. Idealiter zouden Lee Konitz en Sequentia voor uitverkochte huizen dienen te spelen en de rest van de programmering voor goedgevulde zalen. Dit zijn werkelijk "toppers", bijna bij u aan huis gebracht, niet te missen concerten.

Wij hopen u in het najaar te mogen verwelkomen.

Met vriendelijke groet,

Willem Kniknie
(directeur MuziekPodium Zeeland).

OKTOBER

Donderdag 4 oktober, 21.30 uur
't Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Baseline met Hein van de Geyn feat. John Abercrombie (gitaar) (Jazz/Impro)
Baseline is het muzikale vehikel van contrabassist Hein van de Geyn, jazz-kosmopoliet uit Roosendaal, en gaat over melodie, sfeer en sound, jazz tussen fluisterend bas-spel en zinderend gitaar-geweld, maar altijd lyrisch en melodisch, daar zorgen de andere Baseliners, gitarist Ed Verhoeff en drummer Hans van Oosterhout wel voor. Het spreekt voor zich dat wereldgitarist John Abercrombie, in de jaren zeventig een van de meer heftige en virtuoze cross-over-gitaristen, momenteel wat genuanceerder bezig op het prestigieuze ECM-label, zich in een dergelijke muzikale context als een vis in het water voelt.

Zondag 14 oktober, 15.30 uur
Grote Kerk Veere
Entree: 10/8 euro
Bastiaan Brink met de complete pianosonates van Galina Oestvolskaja (Nieuwe muziek)
14.00-15.00 uur: vertoning film van Cherry Duyns en Reinbert de Leeuw over Oestvolskaja Gratis
Sofia Gubaidalina en Galina Oestvolskaja waren ongetwijfeld de meest getalenteerde leerlingen van de onvolprezen Dimitri Shostakovich, waarbij Oestvolskaja zich uiteindelijk ontpopte tot een van de meest weerbarstige componisten van deze tijd. Pianist Bastiaan Brink,vooral bekend van zijn werk met Simeon ten Holt, heeft zich, in de voetsporen van Reinbert de Leeuw, in deze tegendraadse componiste verdiept en is er in geslaagd de 6 pianosonates van Oestvolskaja integraal te presenteren. En dat op instructies van de componiste bij voorkeur in een sacrale ruimte tegen schemertijd. De Grote Kerk te Veere lijkt daar bij uitstek geschikt voor. Voor de harde kern-Oestvolskaja-liefhebbers valt vanaf 14.00 uur tevens de film van Cherry Duyns en Reinbert de Leeuw over de componiste te aanschouwen.

Donderdag 18 oktober, 21.30 uur
Schuttershof
Entree: 12/10 euro
Tyft (IJsland/USA)
(Jazz/Impro)

Tijd voor de echte underground, zowel muzikaal als geografisch grensoverschrijdend, met de impro-rock-sensatie Tyft rond de IJslandse gitarist Hilmar Jensson met de Amerikanen Andrew d'Angelo (saxen) en meesterdrummer Jim Black. Laatstgenoemde was ook al te bewonderen tijdens het concert van Dave Liebman, dat vaak iets weg had van een concert voor 3 instrumentalisten en een meesterdrummer. Jim Black kent zijn gelijke niet in de hedendaagse jazz. Voor degenen die Marc Ribot al goed vonden, maar misschien nog beter willen.

Vrijdag 19 oktober, 20.00 uur
Grote Kerk Veere
Entree: 5 euro
Voorspeelavond leerlingen Rien Balkenende met werken van Villa-Lobos en Grieg (Klassiek)
Zoals hierboven al vermeld is pianist Rien Balkenende tevens een bevlogen docent en wellicht een nog bevlogener pleitbezorger om de klassieke canon zo ruim en vrij mogelijk te interpreteren en ook modern-klassieke werken daarin te incorporeren en dan ook vaak nog de niet meest-voor-de hand-liggende. Kortom, de Balkenende-voorspeelavonden zijn eigenlijk erg leuk, omdat er boeiende werken gespeeld worden door talenten van 8 tot 58 jaar, waarbij het niveau inderdaad soms fluctueert, maar ook weer niet zoveel, het niveau is aardig hoog. En ook de programma-keuze is doorgaans verrassend, zoals in dit geval Villa-Lobos. En natuurlijk mocht Grieg in het Grieg-jaar niet ontbreken, dat spreekt.

Zondag 21 oktober, 15.30 uur
Grote Kerk Veere
Entree: 15/12 euro
Soefi-muziek uit China door het Dolan Muqam Ensemble (Niet-westerse muziek, i.s.m. Wereldculturencentrum Rasa, Utrecht) Ook China kent moslims, maar die worden evenzeer als de Tibetaanse boedhisten doodgezwegen of erger. Deze moslim-populatie wordt wel Oeigoers genoemd en heeft een klassieke muziek vergelijkbaar met die van Iran ("muqam"), ietwat statig en academisch. De Dolan zijn een Oeigoerse stam, die deze muqam een veel dansanter en opzwepender karakter geven, in de kern gaat het hier over bezwerende soefi-muziek à la Nusfrat Fateh Ali Khan. Het Dolan Muqam Ensemble bestaat uit 6 musici en 4 dansers en haar muziek is tamelijk extatisch van aard. In hoeverre dit spoort met de nuchtere Zeeuwse volksaard, blijft vooralsnog nog de vraag, het verdient echter aanbeveling dat ter plekke te komen ervaren.

Zondag 28 oktober, 15.30 uur
Grote Kerk Veere
Entree: 15/12 euro
"Kontakte" van Karlheinz Stockhausen m.m.v. Ralph van Raat, Claire Edwardes, Daan Vandewalle en Chris Cutler (Nieuwe muziek)
Eind jaren vijftig was Karlheinz Stockhausen ongetwijfeld een componist hors categorie. Toen ontstond ook de baanbrekende compositie "Kontakte" voor improviserende pianist, slagwerker en geluidstape. Helaas vielen de improvisaties wat tegen, inderdaad het spreekwoordelijke euvel van klassieke musici, zodat Stockhausen zich gedwongen zag de impro-partijen uiteindelijk uit te schrijven, met als resultaat het meesterwerk "Kontakte". Dit stuk krijgt tijdens dit concert een reguliere uitvoering door Ralph van Raat (piano) en Claire Edwardes (percussie) en een hoogst irreguliere, want geïmproviseerde uitvoering door Daan Vandewalle (piano) en Chris Cutler (percussie), musici die hun sporen in de impro-scene verdiend hebben (Henry Cow, Père Ubu, Fred Frith, John Zorn e.v.a.) en in staat geacht moeten worden het originele impro-concept van Stockhausen tot een goed, zo niet beter einde te brengen. Een tamelijk uniek concert, zoveel moge duidelijk zijn. Met dank aan het VSBfonds Zeeland en het Thuiskopiefonds

NOVEMBER

Zaterdag 3 november, 20.00 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 20/15 euro
Lee Konitz (altsax) / Duo met Walter Lang (piano)
(Jazz/Impro)
De in Chicago geboren Lee Konitz, letterlijk een levende jazz-legende, maakte rond 1950, tijdens de korte periode van de cool jazz, naam als één van de musici rond pianist Lenny Tristano en met Max Roach en Gerry Mulligan als een van de steunpilaren van het monumentale "Birth of the Cool"-project van Miles Davis. Konitz werd met name door Charlie Parker hogelijk gewaardeerd, omdat hij als een van de weinigen het lef had een eigen stijl te ontwikkelen, die weinig met die van "Bird" gemeen had. Na deze "cool" periode werd Konitz's spel warmbloediger en melodieuzer en zijn muzikale voorkeuren steeds eclectischer, gelet op de samenwerking met Elvin Jones, Stan Kenton, Charles Mingus, Jimmy Giuffre, Albert Mangelsdorff, Chick Corea, Dave Brubeck en Anthony Braxton, bien étonnee de trouver ensemble. Lee Konitz, hoewel inmiddels 80, is ongetwijfeld nog steeds een van de belangrijkste altsaxofonisten in de hedendaagse jazz. Op 3 november zal hij kundig begeleid worden door de Duitse pianist Walter Lang.

Zondag 4 november, 15.30 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 15/12 euro
Orkest De Volharding o.l.v. Jussi Jaatinen met Geoffrey Madge (piano) met "Mécanique", werk van Adams, Gann, Bodin en Emmer (Nieuwe muziek)
In de oren van sommige componisten is muziek een mechaniek en is een compositie een machine en vaak ook nog een helse. In de beste traditie van akoestische ingenieurs als Antheil, Nancarrow en Xenakis nodigde Orkest de Volharding een drietal componisten uit voor een goede doorsmeerbeurt. Voor de Rotterdammer Huib Emmer is dit uiteraard een kolfje naar zijn hand, zijn muziek had toch al iets weg van een elektronische hei-machine. Kyle Gann was de rechterhand van Conlon Nancarrow, schreef ook een standaardwerk over de grote componist en componeert zelf in een min of meer Nancarroweske stijl. Dan hebben we het over canons in al hun onwaarschijnlijke mechanische verschijningen, een fascinatie die ook gedeeld wordt door het jonge Franse talent, Philip Bodin. Als uitsmijter wordt "The Chairman Dances" van John Adams gespeeld in een bewerking van Anthony Fiumara, artistiek leider van De Volharding.

Woensdag 14 november, 21.30 uur
Schuttershof
Entree: 12/10 euro
James Carter en De Nazaten
(Jazz/Impro)
Op You Tube circuleert een filmpje van een jazz-big band die Monk's "Straight no chaser" vertolkt in Carnegie Hall met als solisten Joshua Redman en James Carter, niet voor niets de belangrijkste jonge tenorsaxofonisten van dit moment, die al eerder hun krachten maten in de fantastische muziekfilm "Kansas City" van Robert Altman. Wat duidelijk wordt is dat beiden hecht in de jazz-traditie geworteld zijn, maar daar een hoogst creatieve en ook erg heftige draai aan weten te geven. Het algemene gevoelen binnen de jazz is dat sinds de jaren zestig het hoogtepunt wel voorbij is. Wie dit filmpje ondergaat of bij het zinderende optreden van James Carter was op het Abdijplein afgelopen Pinksteren, weet dat dit volstrekte onzin is. Deze keer komt Carter naar Middelburg met De Nazaten, een Nederlands-Surinaams ensemble met wie een voorliefde voor kaseko gedeeld wordt. De Surinaamse kaseko en de Amerikaanse jazz zijn immers loten van dezelfde stam, voortgekomen uit militaire blaaskapellen en "marching bands", die er langs respectievelijk de Suriname-rivier en de Mississippi duchtig op los toeterden. De grand old man van de kaseko, altsaxofonist Carlo Jones is ook de drijvende kracht achter De Nazaten. Verder zijn de Nazaten een prettige mix van Surinaamse topmusici en Nederlandse improvisatoren: Klaas Hekman, Keimpe de Jong en Carlo Jones (saxen), Patrick Votrian (trombone/sousaphone), Robby Alberga (gitaar), Carlo Urlichi Hoop, Gregory Kranenburg en Chris Semmoh (percussie).

Zondag 18 november, 15.30 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 15/12 euro
Camerata Trajectina
met muziek van Jacob Cats en Jacob van Eyck
(Oude muziek / i.s.m het Netwerk Oude Muziek, Utrecht) 2007 is het jaar van de twee grote Jacobs uit de Gouden Eeuw: Jacob van Eyck, de Utrechtse beiaardier die met zijn akoestische analyses een belangrijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van zuivere beiaards, en Jacob Cats, raadspensionaris van Holland, overigens een rasechte Zeeuw, geboortig te Brouwershaven. Hun huidige faam ontlenen ze echter aan nevenwerkzaamheden. Jacob van Eyck publiceerde zijn nu wereldberoemde Der Fluyten Lust-Hof, met de virtuoze blokfluitvariaties, die hij 's avonds op het Janskerkhof speelde. Jacob Cats schreef in zijn vrije tijd proza en gedichten die eeuwenlang hun stempel op de Nederlandse moraal zouden drukken. Minder bekend is dat Cats ook liederen dichtte, die destijds veel gezongen werden. Met name Cats' "Klagende Maagden" waren geliefd: klaagzangen van maagden die ongelukkig getroffen waren door liefdespijlen. Camerata Trajectina brengt de vergeten liederen van Cats tot klinken, naast de oorspronkelijke liedjes waarover Van Eyck varieerde, alles gelardeerd met virtuoze blokfluitvariaties op de betreffende melodieën. Camerata Trajectina bestaat uit Hieke Meppelink en Nico van der Meel (vocalen), Saskia Coolen (blokfluit), Erik Beijer (viola da gamba) en Louis Grijp (luit).

Donderdag 22 november, 21.30 uur
Schuttershof
Entree: 12/10 euro
Wolfert Brederode Quartet
(Jazz/Impro)
Pianist Wolftert Brederode is in de Nederlandse jazz vermoedelijk het best bewaarde geheim, simpelweg omdat hij vooral in het buitenland actief is en derhalve in de Lage Landen wat onopgemerkt blijft, geheel ten onrechte. Iemand die gewerkt heeft met Dave Liebman, Jeanne Lee, Arve Henriksen, Trygve Seim, Michel Portal, Tony Overwater, Gerald Veasley, Wolfgang Puschnig, Cristina Branco en Eric Vloeimans en meermalen op het prestigieuze ECM-label is uitgebracht, recentelijk zelfs als leider van zijn eigen kwartet, is niet iemand om over het hoofd te zien. Zeker niet als dat kwartet bestaat uit internationale top-improvisatoren als Claudio Puntin (klarinet), Mats Eilertsen (contrabas) en Samuel Rohrer (slagwerk). De lyrische stijl van Bill Evans en Keith Jarrett is bij Brederode nooit ver weg, hetgeen voor meer pianisten uit zijn generatie geldt. Tegelijkertijd is de scheiding tussen conservatorium-jazz en vrije improvisatie ook in dit geval een zaak van het verleden. Het kwartet bestrijkt derhalve het gehele jazz-spectrum, van traditioneel tot eigentijds, van poetisch tot uitbundig. De aanwezigheid van topklarinettist Claudio Puntin, die onder andere met Fred Frith en John Zorn werkte, zegt in dat opzicht wel genoeg.

Vrijdag 23 november, 20.00 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 15/12 euro
Klassieke muziek uit Iran door het Mohammad Motamedi Ensemble (Niet-westers, i.s.m Wereldculturencentrum Rasa, Utrecht) De oude Perzische poezie is een schier onuitputtelijke bron voor klassieke liedteksten. Een lenige stem als die van het aanstormend talent Mohammad Motamedi is het instrument bij uitstek om deze liederen te verklanken. De zanger heeft zich omringd met andere uiterst getalenteerde instrumentalisten, die de klassieke Perzische traditie hoog in het vaandel dragen, zoals Ehsan Zabihifar op kamanche (vedel), Ali Rahimi op tonbak (vaastrommel) en Iman Vaziri op tar (langhalsluit). Dit jonge ensemble bewijst dat klassieke Perzische muziek, mits in handen van talentvolle musici, nog steeds springlevend is. Een buitenkans om dergelijke muziek, die je zelden tot nooit in Zeeland hoort, te ervaren.

Zondag 25 november, 15.30 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 15/12 euro
Sequentia o.l.v. Benjamin Bagby met "Visioenen van de Apocalyps" Het einde der tijden in de Bijbel, Edda en Beowulf (Oude muziek, i.s.m. het Netwerk Oude Muziek, Utrecht) De vroege christenen hadden een levendig beeld van het einde der tijden. Klaroengeschal, gigantische legers en uiteindelijk de ondergang van een brandende wereld: dergelijke beelden zijn niet alleen te vinden in het bijbelboek Openbaring, maar ook in de beschrijvingen van de mythische strijd tussen de Germaanse goden en hun sterfelijke vijanden, de reuzen. Het Griekse woord 'apocalyps' betekent eigenlijk 'onthulling' en wijst vooruit naar kennis over de zin van het bestaan. Zanger en luisteraar krijgen door de muziek een glimp geboden van wat later zal worden geopenbaard. Sequentia koos fragmenten uit christelijke bronnen en de epen van de Middeleeuwen, waaronder de profetieën van de Erythreïsche Sibylle en de Edda. Benjamin Bagby (zang, harp en symphonia), oprichter en artistiek leider van het in Keulen gevestigde Sequentia, een van de meest vooraanstaande oude muziek-ensembles ter wereld, is al ruim dertig jaar een van de vurigste pleitbezorgers van de vroegste oude muziek. Vooral zijn interpretatie van het epos Beowulf heeft op velen een onuitwisbare indruk gemaakt. Voor deze gelegenheid is Sequentia in zijn meest minimale vorm te beluisteren, namelijk als duo, bestaande uit Bagby en Norbert Rodenkirchen (fluit, harp).

Zondag 2 december, 15.30 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 12/10 euro
Wisselend Toonkwintet met Toon Tellegen en Corrie van Binsbergen (Jazz/Nieuwe Muziek/Literatuur)
De meermaals bekroonde dierenverhalen van Toon Tellegen spreken jong én oud aan. Het lijken sprookjes die zich afspelen in een dierenbos, waar alle dieren spreken en zich als mensen gedragen. Soms gebeuren er vreemde, onverwachte dingen. Deze moderne fabels zijn absurd, grappig, melancholisch en prikkelend filosofisch. Toon Tellegen treedt als verteller op samen met een vijfkoppig ensemble, het 'toon-kwintet'. Zijn bizarre en ontroerende verhalen over de eekhoorn, de mier en andere dieren zijn bij uitstek geschikt voor improvisaties en de composities van Corrie van Binsbergen en haar kwintet. Corrie is vooral bekend van haar band de "Grote Brokken" en heeft in de loop der jaren een geheel eigen stijl ontwikkeld, een strakke Zappa-eske synthese van jazz, rock en gecomponeerde muziek, waarvoor ze in 1999 de Boy Edgar-prijs kreeg, een welverdiende oeuvreprijs. Een volwassen literair muziekprogramma kortom, nochtans voor alle leeftijden, dat onlangs ook op c.d. verschenen is. Bezetting: Toon Tellegen (auteur, verteller), Corrie van Binsbergen (composities, gitaar), Joost Buis (trombone & lapsteel), Albert van Veenendaal (piano), Hein Offermans (bas, tuba), Alain "Gunga" Purves (percussie).

Zondag 9 december, 15.30 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 12/10 euro
Camerata Busoni met o.a. Geoffrey Madge
met pianokwartetten van Brahms, Busoni en Enescu
(Klassiek)
Camerata Busoni is een samengaan van gelijkgestemde musici van verschillende generaties uit verschillende landen, ieder met een bijzondere staat van dienst als solist of kamermusicus. Het ensemble specialiseert zich enerzijds in eigentijds repertoire, anderzijds in de revitalisering van de klassieke canon, met in dit geval als resultaat een boeiend modern-klassiek programma. De in Zeeland niet onbekende pianist Geoffrey Madge, belangrijk baanbreker van de nieuwe muziek in Nederland, is de meest opvallende musicus van het ensemble, maar ook de anderen hebben hun sporen verdiend in de hedendaagse kamermuziek, nationaal zowel als internationaal. Bezetting : Geoffrey Madge (piano), Marco Roosink (viool), Ferdinand Erblich (altviool), Katharina Gross (cello)

Woensdag 12 december, 21.30 uur
Schuttershof
Entree : 12/10 euro
Bert van den Brink, solo en trio
(winnaar Boy Edgar-prijs 2007)
(Jazz/Impro)
Pianist Bert van den Brink viel dit jaar de eer te beurt de prestigieuze Boy Edgar-prijs in ontvangst te mogen nemen, zoals Benjamin Herman vorig jaar, wat nog in januari van dit jaar resulteerde in een spetterend optreden in Schuttershof. Vanuit het niets iets nieuws creëren, dat is alleen de hele groten gegeven. De Nederlandse jazzpianist Bert van den Brink is er zo eentje. Zijn inventieve duetten met gitarist Jesse van Ruller en Toots Thielemans worden geroemd. Een pianist die als geen ander thema's kan doorontwikkelen, variëren, anticiperen en vermaken. Van den Brink is even vlot thuis in de doorwrochte, geïmproviseerde muziek als in de lichte jazz. De lijst van musici met wie Van den Brink het podium heeft gedeeld is indrukwekkend, van Chet Baker tot Dee Dee Bridgewater en Denise Jannah.

Zondag 16 december, 15.30 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 15/12 euro
Helios Ensemble en Kamerkoor o.l.v. Wolfgang Lange met "Trajectoire", nieuw werk van Daan Manneke
(Nieuwe muziek)
Voor wat het waard is, maar uit een recent gesprek met de Zeeuws-Bredase componist Daan Manneke, bleek dat de componist Trajectoire als zijn "magnum opus" beschouwde. Nu is je laatste werk natuurlijk altijd het beste, maar het geeft toch te denken en lijkt toch voldoende reden om dit buitengewone stuk te komen zien en horen. Trajectoire is een "grand motet" voor strijkkwartet, blaaskwintet, harp, slagwerk, bandoneon, koor en solisten. Het is muziektheater, een ritueel concert, een performance, dit alles en tegelijkertijd ook weer niet. Willem Glaudemans en de componist zelf selecteerden teksten van voornamelijk levensbeschouwelijke aard uit uiteenlopende tijden en plaatsen, met als centrale thema de zoektocht van de mens naar de zin van het bestaan. Regisseur Wim Arts smeedt al deze onderdelen aaneen. Het belangrijkste onderdeel is echter de muziek, welke uitgevoerd wordt door het Helios Ensemble, en daar in hoogst bekwame handen is.

Met dit bijzondere concert sluit MuziekPodium Zeeland haar 2007-programmering af. Na een korte winterstop gaat het podium midden januari weer met frisse moed aan de slag. Dat alles gedocumenteerd in een voorjaarsfolder, die begin december verschijnt.

Willem Kniknie
Directeur MuziekPodium Zeeland
Tel. 06-48529010
E-mail: w.kniknie@muziekpodiumzeeland.nl / w.p.t.c.m.kniknie@freeler.nl

MuziekPodium Zeeland
per adres:
Grote Kerk Veere
Oudestraat 26, 4351 AV Veere
Tel. 0118-623650 / Fax. 0118-624754
Reserveren: 0900-3300033
E-mail: w.kniknie@muziekpodiumzeeland.nl


---- --