Digitale Gemeente Houten

Betaald parkeren in Houten centrum

woensdag 3 oktober 2007 - Bron: Gemeente Houten

Om de bereikbaarheid en leefbaarheid van het centrum van Houten op termijn te garanderen, is het nodig om het parkeren van autos strikter te reguleren. Het college wil daarom aan de gemeenteraad voorstellen om betaald parkeren op straat in te voeren met een uurtarief van één euro. Daarbij kunnen bewoners, bedrijven en winkeliers een ontheffing aanschaffen. Ook wordt een bezoekersregeling voor bewoners uitgewerkt. Het voorstel is de komende vier weken onderwerp van informatie en inspraak.

Door de nieuwe voorzieningen in het centrum zal het aantal bezoekers en centrumbewoners de komende jaren fors toenemen. Er komt meer verkeer op dezelfde oppervlakte, waardoor de bereikbaarheid van het centrum voor zowel auto, fiets als openbaar vervoer moet worden gewaarborgd. De werkzaamheden voor een nieuw trein- en busstation en voor een fietstransferium zijn reeds in volle gang. Om ook met de auto het centrum bereikbaar te houden, is het noodzakelijk vanaf medio 2008 het parkeren in het hele centrum te gaan reguleren. Het beleid is erop gericht dat treinreizigers, werkers en winkelpersoneel hun auto zo veel mogelijk thuis laten zodat er voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers beschikbaar zijn op niet al te lange loopafstanden. Centrumbezoekers moeten zoveel mogelijk in de garages gaan parkeren, zodat de ruimte op straat vooral beschikbaar is voor bewoners en bedrijven. Daarnaast is het dubbelgebruik van parkeerruimte nodig.

Betaald parkeren versus blauwe zone
Het college stelt voor om in het hele centrum betaald parkeren in te voeren op straat, waarbij bezoekers vanaf de eerste minuut betalen. Bewoners en belanghebbenden kunnen een ontheffing aanvragen. Deze vorm van regulering is het meest effectief voor de gestelde doelen, voorkomt leegstand en zoekverkeer op de dag, is minder fraudegevoelig dan blauwe zone, hangt goed samen met het regime in parkeergarages en is bovendien kostendekkend. Ook betaalt in dit systeem alleen de gebruiker en niet elke inwoner van Houten. Volgens het college worden de doelen van parkeerregulering met het alternatief, uitbreiding van blauwe zone, onvoldoende bereikt en weegt het argument van fraudegevoeligheid, zeker op de schaal van Houten centrum, mee.

Tarieven en inkomsten
Het college wil het systeem niet als melkkoe gebruiken. Bij de uitwerking van het parkeersysteem zal veel aandacht worden gegeven aan gebruiksvriendelijkheid en aan ontheffingen voor belanghebbenden (inclusief bezoekersregeling). Het voorstel is om een uurtarief van
1,- op straat in te voeren bij een onveranderd regime in de parkeergarages ( 1,50 per uur vanaf het derde uur). Deze tarieven blijven onder de normen in de regio en voldoen aan de gewenste kostendekkendheid. Voor ontheffingen betalen bewoners 12,-, winkeliers 144 en bedrijven 240 per jaar. Het college wil de gemeenteraad de tarieven laten vaststellen, zodat dit voor alle belanghebbenden transparant en beïnvloedbaar is. Daarnaast zal het college een parkeerfonds instellen waarin eventuele overschotten en tekorten worden geëgaliseerd. Mogelijke overschotten worden alleen aangewend voor mobiliteitsvoorzieningen, beheer en handhaving in het centrum.

Consultatie
In het voorjaar heeft een overleg- en consultatietraject plaatsgevonden waarbij belanghebbenden onder andere via internet konden reageren. De consultatie heeft een aanscherping opgeleverd van de argumentatie en informatie gegeven die wordt gebruikt voor de verdere uitwerking. Zo is gebleken is dat er een goed ontheffingenbeleid ontwikkeld moet worden en dat er een regeling voor sociaal bezoek moet komen. Ook heeft de gemeente overlegd met de belangrijke samenwerkingspartners in Centrum en Castellum, zoals Vastned, de belangenvereniging Het Rond (winkeliers), en het Ontwikkelingsverband Houten (ontwikkelaar Castellum). In het vervolgtraject zal de gemeente in overleg gaan met grote werkgevers in het centrum over vervoersmanagement. De gemeente heeft voor haar eigen medewerkers onlangs een vervoersplan opgesteld, om gebruik van fiets, openbaar vervoer en leenauto te stimuleren.

Informatieavond én inspraakavond apart
Van 11 oktober tot en met 7 november ligt het voorstel voor betaald parkeren ter inzage in de Gemeente InGang, Onderdoor 25. De stukken zijn ook te bekijken op www.houten.nl/parkeren.

Om de materie goed te kunnen toelichten en voldoende gelegenheid te geven voor het stellen van vragen, organiseert de gemeente een aparte informatieavond. Aan het eind van de inspraakperiode vindt de formele inspraakavond plaats. Bewoners en gebruikers van het centrumgebied ontvangen een uitnodiging hiervoor. Uiteraard kan er ook schriftelijk gereageerd worden.

De informatieavond vindt plaats op dinsdag 16 oktober van 20.00 tot 22.00 uur. Verkeersdeskundigen geven tekst en uitleg bij het beleid en er is gelegenheid voor het stellen van vragen. Op maandag 29 oktober wordt direct begonnen met de formele mondelinge inspraak. Ook die avond begint om 20.00 uur. Beide bijeenkomsten vinden plaats in de aula van College De Heemlanden (De Slinger 48 ).

Schriftelijk reageren kan tot en met 7 november per post via: College van B&W, t.a.v.
H. Tiemens, Postbus 30, 3990 DA in Houten. Of per mail: herbert.tiemens@houten.nl.

Vervolg
Na het overwegen van de inspraakreacties legt het college het definitieve voorstel begin 2008 voor aan de gemeenteraad.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2007 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).