Betaald parkeren in Houten centrum
woensdag 3 oktober 2007 - Bron: Gemeente Houten
Om de bereikbaarheid en leefbaarheid van het centrum van Houten op
termijn te garanderen, is het nodig om het parkeren van autos strikter
te reguleren. Het college wil daarom aan de gemeenteraad voorstellen
om betaald parkeren op straat in te voeren met een uurtarief van één
euro. Daarbij kunnen bewoners, bedrijven en winkeliers een ontheffing
aanschaffen. Ook wordt een bezoekersregeling voor bewoners uitgewerkt.
Het voorstel is de komende vier weken onderwerp van informatie en
inspraak.
Door de nieuwe voorzieningen in het centrum zal het aantal bezoekers
en centrumbewoners de komende jaren fors toenemen. Er komt meer
verkeer op dezelfde oppervlakte, waardoor de bereikbaarheid van het
centrum voor zowel auto, fiets als openbaar vervoer moet worden
gewaarborgd. De werkzaamheden voor een nieuw trein- en busstation en
voor een fietstransferium zijn reeds in volle gang. Om ook met de auto
het centrum bereikbaar te houden, is het noodzakelijk vanaf medio 2008
het parkeren in het hele centrum te gaan reguleren. Het beleid is erop
gericht dat treinreizigers, werkers en winkelpersoneel hun auto zo
veel mogelijk thuis laten zodat er voldoende parkeerplaatsen voor
bewoners en bezoekers beschikbaar zijn op niet al te lange
loopafstanden. Centrumbezoekers moeten zoveel mogelijk in de garages
gaan parkeren, zodat de ruimte op straat vooral beschikbaar is voor
bewoners en bedrijven. Daarnaast is het dubbelgebruik van
parkeerruimte nodig.
Betaald parkeren versus blauwe zone
Het college stelt voor om in het hele centrum betaald parkeren in te
voeren op straat, waarbij bezoekers vanaf de eerste minuut betalen.
Bewoners en belanghebbenden kunnen een ontheffing aanvragen. Deze vorm
van regulering is het meest effectief voor de gestelde doelen,
voorkomt leegstand en zoekverkeer op de dag, is minder fraudegevoelig
dan blauwe zone, hangt goed samen met het regime in parkeergarages en
is bovendien kostendekkend. Ook betaalt in dit systeem alleen de
gebruiker en niet elke inwoner van Houten. Volgens het college worden
de doelen van parkeerregulering met het alternatief, uitbreiding van
blauwe zone, onvoldoende bereikt en weegt het argument van
fraudegevoeligheid, zeker op de schaal van Houten centrum, mee.
Tarieven en inkomsten
Het college wil het systeem niet als melkkoe gebruiken. Bij de
uitwerking van het parkeersysteem zal veel aandacht worden gegeven aan
gebruiksvriendelijkheid en aan ontheffingen voor belanghebbenden
(inclusief bezoekersregeling). Het voorstel is om een uurtarief van
1,- op straat in te voeren bij een onveranderd regime in de
parkeergarages ( 1,50 per uur vanaf het derde uur). Deze tarieven
blijven onder de normen in de regio en voldoen aan de gewenste
kostendekkendheid. Voor ontheffingen betalen bewoners 12,-, winkeliers
144 en bedrijven 240 per jaar. Het college wil de gemeenteraad de
tarieven laten vaststellen, zodat dit voor alle belanghebbenden
transparant en beïnvloedbaar is. Daarnaast zal het college een
parkeerfonds instellen waarin eventuele overschotten en tekorten
worden geëgaliseerd. Mogelijke overschotten worden alleen aangewend
voor mobiliteitsvoorzieningen, beheer en handhaving in het centrum.
Consultatie
In het voorjaar heeft een overleg- en consultatietraject
plaatsgevonden waarbij belanghebbenden onder andere via internet
konden reageren. De consultatie heeft een aanscherping opgeleverd van
de argumentatie en informatie gegeven die wordt gebruikt voor de
verdere uitwerking. Zo is gebleken is dat er een goed
ontheffingenbeleid ontwikkeld moet worden en dat er een regeling voor
sociaal bezoek moet komen. Ook heeft de gemeente overlegd met de
belangrijke samenwerkingspartners in Centrum en Castellum, zoals
Vastned, de belangenvereniging Het Rond (winkeliers), en het
Ontwikkelingsverband Houten (ontwikkelaar Castellum). In het
vervolgtraject zal de gemeente in overleg gaan met grote werkgevers in
het centrum over vervoersmanagement. De gemeente heeft voor haar eigen
medewerkers onlangs een vervoersplan opgesteld, om gebruik van fiets,
openbaar vervoer en leenauto te stimuleren.
Informatieavond én inspraakavond apart
Van 11 oktober tot en met 7 november ligt het voorstel voor betaald
parkeren ter inzage in de Gemeente InGang, Onderdoor 25. De stukken
zijn ook te bekijken op www.houten.nl/parkeren.
Om de materie goed te kunnen toelichten en voldoende gelegenheid te
geven voor het stellen van vragen, organiseert de gemeente een aparte
informatieavond. Aan het eind van de inspraakperiode vindt de formele
inspraakavond plaats. Bewoners en gebruikers van het centrumgebied
ontvangen een uitnodiging hiervoor. Uiteraard kan er ook schriftelijk
gereageerd worden.
De informatieavond vindt plaats op dinsdag 16 oktober van 20.00 tot
22.00 uur. Verkeersdeskundigen geven tekst en uitleg bij het beleid en
er is gelegenheid voor het stellen van vragen. Op maandag 29 oktober
wordt direct begonnen met de formele mondelinge inspraak. Ook die
avond begint om 20.00 uur. Beide bijeenkomsten vinden plaats in de
aula van College De Heemlanden (De Slinger 48 ).
Schriftelijk reageren kan tot en met 7 november per post via: College
van B&W, t.a.v.
H. Tiemens, Postbus 30, 3990 DA in Houten. Of per mail:
herbert.tiemens@houten.nl.
Vervolg
Na het overwegen van de inspraakreacties legt het college het
definitieve voorstel begin 2008 voor aan de gemeenteraad.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2007
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten