Gemeente Zwolle gaat voor meer kwaliteit bij aanbesteding hulp bij het huishouden
10 aanbieders geselecteerd
Datum uitgave persbericht: 10/03/2007
Het college van burgemeester en wethouders heeft voorlopig tien
zorgaanbieders geselecteerd die voor de duur van twee jaar per 1
januari 2008 hulp bij het huishouden in Zwolle gaan leveren. De
opdrachten zijn aan de tien zorgaanbieders gegund op basis van
kwaliteit en de meest economisch voordelige aanbieding.
De tien geselecteerde zorgaanbieders zijn: Thuiszorg het Friese Land,
Vérian, Consortium, Carinova, De Friese Wouden, Icare, Beeuwkes
Thuiszorg,Thuiszorg Service Nederland (TSN), Curadomi en Residentiële
& Ambulante Zorg. Het Consortium wordt gevormd door bestaande Zwolse
aanbieders van zorg en bestaat uit Stichting Berkumstede, Frion,
Stichting Isala Klinieken/Isala Ouderenzorg, RIBW Zwolle
Zorgcombinatie Zwolle en de thuiszorgorganisatie De Nieuwe Zorg Thuis.
De voorlopige gunning betekent dat de meeste zorgaanbieders die nu de
hulp bij het huishouden in Zwolle leveren, dit kunnen blijven doen.
Enkele kleinere organisaties hebben niet meegedaan met de
aanbesteding. Met hen wordt overlegd hoe de overgang naar de nieuwe
aanbieders van zorg mogelijk kan verlopen. Nieuw op de Zwolse markt
zijn Thuiszorg het Friese Land, Verian en Friese Wouden.
Europese aanbesteding
De selectie van de tien zorgaanbieders is indirect het gevolg van het
besluit van de voorzieningenrechter in november 2006. De rechter
bepaalde toen op basis van een uitspraak in een kort geding, dat door
Icare was aangespannen, dat de gemeenten Zwolle, Hardenberg en Hattem
de Europese aanbesteding in 2006 van de hulp bij het huishouden
opnieuw moesten uitvoeren. Ten opzichte van 2006 heeft de gemeente
Zwolle het bestek nu aangepast op basis van ervaringen in het eerste
Wmo-jaar en regelmatige praktijkevaluaties met de grootste Zwolse
zorgaanbieders. De gemeenten Hardenberg en Hattem hebben besloten
zelfstandig aan te besteden.
Wijzigingen
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de aanbesteding in 2006
zijn:
1. Het aantal te contracteren partijen is uitgebreid van drie naar
maximaal tien.
2. De kwaliteit van de zorg is belangrijker dan de prijs in de
verhouding 60/40 in plaats van 40/60.
3. De cliënt (en niet de zorgaanbieder) bepaalt of hij bij de
verstrekking van de hulp bij het huishouden de werkgeversrol op
zich wil nemen.
Keuzevrijheid
De keuze voor maximaal tien zorgaanbieders is gebaseerd op de veel
ruimere keuzevrijheid voor cliënten en (door het aantal) meer
concurrentie op kwaliteit en naamsbekendheid. Een ander belangrijk
voordeel is de mogelijkheid om de lokale (keten)zorginfrastructuur
verder te ontwikkelen, vooral op het terrein van de woonzorgzones.
Met de bepaling dat de cliënt bepaalt of hij bij de verstrekking van
hulp bij het huishouden de werkgeversrol op zich wil nemen, wil de
gemeente voorkomen dat een wijziging in indicatiestelling van
huishoudelijke verzorging (AWBZ) naar hulp bij het huishouden (Wmo)
autyomatisch tot gevolg heeft dat zogenaamde alphahulpen worden
ingezet.
Offertes
Naar aanleiding van de officiële (Europese) publicatie hebben 11
zorgaanbieders een offerte ingediend. Eén zorgaanbieder voldeed niet
aan de geschiktheideisen en is daarom verder niet in de einduitslag
opgenomen. De andere tien zorgaanbieders voldoen aan de
geschiktheideisen en zijn beoordeeld op de gestelde selectiecriteria.
Bron: Afdeling Communicatie
Datum van 03-10-2007 tot 02-11-2007