abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 oktober 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGP-2007/7771 VW-07-353
Onderwerp
Station Zevenaar Oost
Geachte voorzitter,
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft mij gevraagd om een reactie op de
brief van B&W van de gemeente Zevenaar, met als onderwerp station Zevenaar Oost.
Het in de brief gestelde uitgangspunt van afstemming tussen planontwikkeling en
vervoerssystemen onderschrijf ik van harte.
In vervolg op de netwerkanalyses 2006 en door incorporatie van de ruimtelijke component
wordt in het kader van de samenwerkingsagenda 2007, in goed overleg met de
respectievelijke landsdelen, invulling gegeven aan deze, integrale, gebiedsgerichte
ontwikkeling. Ik bekijk de relatie tussen tussen ruimtelijke ontwikkeling en de belasting
van infrastructuurnetwerken in samenhang.
Wat betreft station Zevenaar Oost zal ik op grond van de spoorwegwet, art. 17.3, met het
oog op netwerkeffecten, moeten besluiten over het al dan niet instemmen met de
wijziging van de functionaliteit van de infrastructuur als gevolg van het toevoegen van het
station.
In een verkennende studie verricht ProRail in opdracht van de regionale initiatiefnemers
thans onderzoek naar de inpassingmogelijkheid van het station en daarmee de vraag of
een planstudie naar het station opportuun is.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGP-2007/7771
De verkennende studie van ProRail naar het station levert tevens een vervoersprognose op
voor het station. De vervoersprognose is bepalend voor de vraag of het ministerie, dan
wel de regio zal optreden als opdrachtgever voor de planstudie naar het station en de
vraag of het station subsidiabel is.
Wanneer het station volgens prognose van ProRail meer dan 1.000 nieuwe in/uitstappers
per werkdag genereert, zal het ministerie optreden als opdrachtgever. De realisatiekosten
van het basisstation zijn in dat geval tot een maximum van 5,2 mln ex BTW, pp 2007,
subsidiabel ten laste van het MIRT-programma Railwegen. Wanneer het station minder
dan 1.000 nieuwe in/uitstappers genereert, zal de regionale initiatiefnemer als
opdrachtgever van ProRail dienen op te treden en is het station niet subsidiabel vanuit het
MIRT-programma Railwegen.
Over de realisatie van het station Zevenaar Oost ben ik in het kader van de
samenwerkingsagenda voor de Netwerkaanpak in overleg met de Stadsregio Arnhem
Nijmegen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat