abcdefgh
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
20 augustus 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/5396 -
Onderwerp
uw klachten over NS
Geachte mevrouw/mijnheer,
Hartelijk dank voor uw brief aan minister Eurlings, waarin u zich beklaagt over de zomer-
dienstregeling van NS op het traject Rijswijk Laan van NOI en de kwaliteit van de
informatievoorziening t.b.v. visuele gehandicapte reizigers. De minister geeft mij gevraagd
uw brief te beantwoorden en u te melden dat hij het betreurt dat u een slechte ervaring
heeft opgedaan met het openbaar vervoer.
Algemeen
NS is een zelfstandig bedrijf en moet zelf financieel rond komen. Dat betekent dat het
bedrijf goed moet letten op de verhouding tussen kosten en opbrengsten.
NS heeft van de minister een vervoerconcessie gekregen. Hierin staat onder welke
voorwaarden NS tot 2015 op het hoofdrailnet mag rijden. De concessie verplicht NS om
de reizigers voldoende vervoer aan te blijven bieden. In de concessie staan bovendien
allerlei voorschriften, bijvoorbeeld over frequenties (hoeveel treinen moet NS minimaal per
uur rijden), punctualiteit, informatievoorziening, tarieven en toegankelijkheid. NS moet
zich aan de voorschiften uit de concessie houden en is verder vrij om alle beslissingen te
nemen die ze willen.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 6591
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/5396
Vakantiedienstregeling
NS stemt haar aanbod zo goed mogelijk af op de vraag, dit om de kosten zo goed
mogelijk in de hand te houden en het reizen per trein niet onnodig duur te maken. Als er
meer reizigers zijn rijdt NS meer treinen, als er minder reizigers zijn rijdt NS minder treinen.
Door de weeks, in de spits en buiten de vakanties zijn er beduidend meer reizigers dan in
de weekenden, buiten de spits en in de vakantieperiodes. NS houdt daar zo goed mogelijk
rekening mee door op drukke momenten meer en/of langere treinen in te zetten dan op
rustige momenten. Zodoende schrapt NS in de schoolvakanties treinen die veel minder vol
zijn dan buiten de vakanties (geen scholieren, minder forensen). U heeft natuurlijk gelijk
dat er in de vakantieperiode ook extra reizigers zijn (toeristen). Maar per saldo zijn er
tijdens de schoolvakanties beduidend minder reizigers. Dit blijkt uit telcijfers.
NS volgt de reizigersstromen en aantallen op de voet. Als een bepaalde trein elke dag
overvol is, probeert NS de inzet van personeel en treinen aan te passen om dit probleem
op te lossen. Maar treinen kunnen door uiteenlopende redenen ook incidenteel overvol
zijn. Bijvoorbeeld door het uitvallen van een andere trein, het uitvallen van infrastructuur
waardoor omrijden voor een groep reizigers nodig is, of door een evenement waarvan NS
niet op de hoogte is gesteld (en dus geen rekening kon houden).
Zo lang NS voldoet aan de voorschriften uit de vervoerconcessie over voldoende vervoer,
minimale frequenties en minimale zitplaatskans, mag het bedrijf de zogenaamde vakantie-
dienstregeling toepassen. Er rijden wat minder treinen, maar het is over het algemeen niet
zo dat mensen helemaal niet meer op hun werk kunnen komen.
Informatievoorziening
Ik vind het belangrijk dat reizigers goede informatie krijgen, zowel voorafgaand aan hun
reis als onderweg. Daarom heb ik met NS afspraken gemaakt over informatievoorziening
bij vertragingen. Ook NS is overtuigd van het belang hiervan, maar het bedrijf heeft
moeite om de afgesproken prestaties te leveren. Ik heb daarover intensief contact met NS
en ik zie dat men hard werkt om de prestaties te verbeteren.
De zomerdienstregeling maakt onderdeel uit van de totale NS dienstregeling 2007. NS
heeft de (zomer)vakantiedienstregeling verwerkt in alle reisinformatiemiddelen, van
Spoorboekje tot de Reisplanner op www.ns.nl. Als extra service is in de periode vooraf-
gaand aan en in de eerste week van de zomervakantiedienstregeling een omroepbericht
afgespeeld op de stations. Hierdoor worden klanten er op geattendeerd dat de zomer-
vakantiedienstregeling mogelijk gevolgen heeft voor hun dagelijks reisgedrag en deze te
checken voor de genoemde periode.
NS adviseert al haar klanten om altijd voorafgaande aan een reis de reisinformatie te
raadplegen via haar site www.ns.nlT of via andere middelen zoals OV9292. Daarop is te
allen tijde de actuele reisinfo te raadplegen, inclusief eventuele verstoringen door ongeval
of werkzaamheden, of andere wijzigingen zoals een vakantiedienstregeling.
Goede informatie is voor alle reizigers van belang, maar van extra groot belang voor
reizigers met een handicap. De NS-website heeft een W3C-classificatie hetgeen inhoudt
dat deze voldoet aan eisen t.a.v. gebruiksvriendelijkheid óók en met name voor visueel
gehandicapten. Verder zal NS bij de eerstvolgende release van de website (naar
verwachting dit najaar) 'Read-speaker' introduceren. Daarbij wordt de mogelijkheid
geboden om tekst te laten voorlezen. Dit is één van de maatregelen die NS neemt om de
---
VENW/DGP-2007/5396
informatievoorziening te verbeteren. Ik hoop dat hiermee het comfort er voor u op
vooruitgaat.
Ik neem aan dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
namens deze,
DE DIRECTEUR SPOOR,
drs. J.A. Jacobs
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat