Forse groei PricewaterhouseCoopers Nederland

03/10/2007 17:37
Price Waterhouse Coopers B.V.



Amsterdam, 3 oktober 2007 - PricewaterhouseCoopers (PwC) behaalde in Nederland in het boekjaar 2006/2007 een omzetgroei van 10,5%, de hoogste groei in de afgelopen vijf jaar. De omzet steeg van 654,8 miljoen naar 723,3 miljoen euro. Het nettoresultaat steeg met 19,6% naar 112,5 miljoen euro. Het totale aantal medewerkers steeg met 173 naar 4341 medewerkers. Dat maakte PwC bekend bij de publicatie van haar geïntegreerde jaarverslag waarvan ook het Maatschappelijk Verslag en het Transparantie Verslag onderdeel uitmaken.

"Over de volle breedte van onze dienstverlening zien we uitstekende resultaten", zegt Jos Nijhuis, voorzitter van de raad van bestuur. "Vanzelfsprekend spelen de voorspoedige economische omstandigheden daarbij een rol. Maar meer dan voorheen blijken onze mensen in staat om de juiste kennis en expertise samen te brengen bij het oplossen van vraagstukken van onze klanten. We plukken de vruchten van onze 'multicompetence'-strategie. Tegelijkertijd maken wij ons zorgen over ontwikkelingen die ons succes in de toekomst in de weg kunnen staan. Zo valt de impact van de kredietcrisis en de daaruitvoortvloeiende onzekerheid op de financiële markt niet te voorspellen. Ontegenzeggelijk zal dit gevolgen hebben voor de Private Equity fondsen die het afgelopen jaar juist de belangrijke motor op de fusie- en overnamemarkt zijn geweest." Een andere serieuze bedreiging voor de Nederlandse economie noemt Nijhuis "het gebrek aan duidelijke keuzes". "Nederland is nergens echt goed meer in. Van de in dustriepolitiek hebben we in de jaren tachtig afscheid genomen. Maar er is niets voor teruggekomen. Dat breekt ons nu op. We zijn ongeprofileerd en verliezen daardoor ook nog eens onze aantrekkingskracht als vestigingsplaats. Het gebrek aan duidelijke keuzes en daadkracht van de Nederlandse overheid kan op langere termijn een negatieve impact hebben op de Nederlandse economie en daarmee op onze omzet in Nederland."

CFO Robert Swaak die eveneens verantwoordelijk is voor Human Capital vult aan: "De filialisering van Nederland zal op termijn ook ons raken doordat hoofdkantoren uit Nederland verdwijnen. De interessante eindverantwoordelijkheid voor bijvoorbeeld fiscaal advieswerk en controle opdrachten zal daardoor verschuiven naar het land waar het hoofdkantoor gevestigd zal worden. Voor de kwaliteit en aantrekkelijkheid van onze branche is het dan ook van groot belang dat de Nederlandse overheid in samenwerking met het bedrijfsleven er hard aan gaat trekken om van Nederland weer een aantrekkelijk vestigingsland te maken. PwC steunt dan ook van harte initiatieven als het Holland Financial Centre. Om dergelijke initiatieven tot een succes te maken moet de overheid wel de juiste randvoorwaarden creëren. Bijvoorbeeld om het mogelijk te maken toptalent aan te trekken en te houden. En dus niet door juist de lasten voor deze groep te verzwaren zoals nu in de plannen van het kabinet gebeurt. Of door Nederland weer aantrekkelijk te maken voor hoofdkantoren met het juiste pakket aan adequate fiscale maatregelen. Of om de bureaucratie daadwerkelijk te verminderen en niet door oude regels te vervangen door meer nieuwe regels. Overheid en bedrijfsleven zullen de handen ineen moeten slaan."

Medewerkers
Het aantal medewerkers steeg met ruim 4% naar 4341 personen. Robert Swaak die in de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor Human Capital: "De war for talent is op de arbeidsmarkt volop losgebarsten. Uiteraard merken ook wij dat bij onze wervingsactiviteiten. In belangrijke mate zijn wij er weer in geslaagd voldoende uitstekende mensen aan ons te binden. Hier plukken wij de vruchten van het beleid dat wij de afgelopen jaren hebben ingezet om extra in onze mensen te investeren, zowel wat betreft beloning, opleidingen als specifieke mogelijkheden om hun talenten te ontwikkelen. Dit levert de beste ambassadeurs op die een bedrijf zich maar kan wensen: onze eigen mensen. Uit ons laatste medewerkerstevredenheidsonderzoek komt naar voren dat 86% van onze mensen PwC aanbeveelt als een aantrekkelijke werkgever en maar liefst 85% er trots op is om voor PwC te werken. Ook ons beleid op het vergroten van de diversiteit in onze organisatie begint zijn vruchten af te werpen en draagt bij aan een plezieriger en inspirerende werkomgeving. Wij gaan dan ook met kracht op de ingeslagen weg voort."

Marktsegmenten en Lines of Service
De groei manifesteert zich in alle marktsegmenten en Lines of Service. In de marktsegmenten werd de grootste groei gerealiseerd door de Transaction Group. Door de onveranderd goede markt voor fusies en overnames is de omzet van deze groep met 37% gestegen. Deze positieve ontwikkeling is het gevolg van het marktleiderschap, de groter wordende behoefte van ondernemingen om hun activiteitenportfolio strategisch te herijken en de verdere toename in het aanbod van private equity.

De Public Sectorgroep, die zich richt op overheid, onderwijs en gezondheidszorg, groeide met ruim 23%. Een belangrijk deel van deze groei werd gerealiseerd door de ingezette strategie van de Advisory-groep gebaseerd op optimale marktkennis, het werken in marktgroepen en het binnenhalen van toptalent.

De omzet van het segment Public Interest Entities, waartoe onder andere beursfondsen en de financiële sector gerekend worden, steeg met bijna 5%. De groei bestond vooral uit groei in diverse aan de industry gerelateerde adviesdiensten. In Nederland is PwC marktleider voor beursgenoteerde fondsen als accountant van 8 AEX-fondsen en 10 AMX-fondsen.

De groei in de gekozen klantengroepen in het Private Companies segment (middelgrote en grote Nederlandse ondernemingen) bedroeg ruim 5%. In dit marktsegment komt de waarde van PwC vooral tot haar recht indien er sprake is van vraagstukken die complex of internationaal zijn. De vraag naar specialisten neemt om die reden toe. Daarom heeft PwC de dienstverlening voor dit marktsegment verder gespecialiseerd. Transaction Services, Corporate Finance en actuariële dienstverlening zijn daar voorbeelden van.

Assurance
De assurancepraktijk realiseerde een netto omzetgroei van 9,9% naar 404,8 miljoen euro, ondanks de eerder verwachte teruglopende opbrengsten uit dienstverlening met betrekking tot IFRS en Sarbanes-Oxley. De toegenomen vraag naar assurance op processen en systemen heeft geleid tot een netto-omzetstijging met 19% van de businessunit System & Process Assurance tot 25 miljoen euro. Ook de omzet van de business unit Transaction Services is fors gestegen, namelijk met bijna 38% tot 58 miljoen euro. Daarnaast krijgt interne innovatie vooral vorm in onze snel groeiende 'non-financial assurancepraktijk. Onze reputatie op het vlak van zekerheid geven aan niet-financiële informatie heeft onder meer geleid tot een opdracht voor Live Earth. PwC verrichtte deze opdracht pro bono in het kader van zijn Corporate Social Responsibility-programma.

Tax & HRS-praktijk
De Tax & HRS-praktijk heeft een sterke groei doorgemaakt. Wij zien bijvoorbeeld de ontwikkeling dat steeds meer accountantsklanten er bewust voor kiezen om ook hun taxdiensten bij PwC af te nemen. De netto-omzet steeg met 9,2% tot 236,5 miljoen euro. Daarnaast kiest de belastingpraktijk nadrukkelijker voor klanten waar het met zijn kwaliteitspropositie impact kan genereren. Dit, in combinatie met investeringen in opleidingen, zoals het Tax Assuranceprogramma in samenwerking met Universiteit Nyenrode, leidt tot het versterken van de PwC reputatie in de markt. De groei is vooral gerealiseerd op het gebied van M?, Transfer Pricing, BTW & Douane, Human Resource Services, en bij financiele dienstverleners en de publieke sector.

Advisory
De relatief nieuwe adviespraktijk kende de grootste omzetgroei met 15,9%. De netto-omzet steeg van 75,2 miljoen naar 87,1 miljoen euro. De adviespraktijk richt zich vooral op de honderd grote bedrijven en publieke sectorinstellingen, zoals departementen, provincies en grotere gemeentes. PwC constateert dat binnen de huidige markt een groeiende behoefte is aan onafhankelijke adviseurs met sectorspecifieke kennis. Advisory speelt daarop in. Vooral het aantal Performance Improvement- opdrachten liep sterk op. Vanwege de forse omzetgroei steeg het aantal professionals met 15%. PwC verwacht het komende boekjaar een verdere stijging van het aantal medewerkers. De werving richt zich niet alleen op afgestudeerden maar ook steeds meer op mensen met speciale kennis en vaardigheden die al enige jaren werkervaring hebben.

Toename toezichtkosten en Transparantie Verslag
Naast de toenemende kosten voor arbeid nemen ook de toezichtkosten toe. CFO Robert Swaak zegt hierover: "Dit jaar hebben we in het kader van de Wta voor het eerst ook een Transparantie Verslag voor onze accountantpraktijk opgenomen. PwC is altijd een voorstander geweest van publiek toezicht om het vertrouwen te herstellen. Tegelijkertijd zullen we er sterk voor moeten waken dat de toch aanzienlijke toename van de administratieve en financiële lastendruk die uit de Wta voortvloeit, zowel voor onze klanten als voor onze organisatie, binnen aanvaardbare grenzen blijft. Wij maken ons daar zorgen over en zullen dit binnen de daarvoor geëigende gremia nadrukkelijk aan de orde stellen."

Maatschappelijk verslag
Dit is de tweede keer dat PwC extern verantwoording aflegt over haar commitment aan duurzame ontwikkelingen en over haar betrokkenheid bij de samenleving waarin we wonen, werken en leven. Jos Nijhuis daarover: "CSR is niet iets wat we ernaast doen, maar vormt steeds meer een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering. Zo hebben we dit jaar de NS-Businesscard geïntroduceerd voor onze medewerkers om hen te stimuleren vaker de trein te nemen. Ook kennen we een klimaatneutrale autoregeling waarbij we de CO2 uitstoot van onze zakelijke kilometers compenseren. Daarnaast zijn we voortdurend op zoek naar maatschappelijke projecten die aansluiten op onze kennis en expertise. Dit is een directe manier om onze impact in de samenleving te vergroten. In het afgelopen boekjaar hebben we in totaal 15.506 uren besteed aan maatschappelijke projecten tegen 12.375 uren in het jaar ervoor. Dit, samen met het feit dat een initiatief als De Transparant Prijs nu in snel tempo door andere wereldwijde PwC-organisaties wordt overgenomen, is het beste bewijs van de kracht van onze CSR-filosofie. Links: http://www.pwc.nl