Europese commissie misleidt kinderen over voeding
(3 oktober 2007)
De Europese Commissie misleidt kinderen in haar campagne 'EU
Minichefs'. Dit stelt de Reclamecode Commissie (RCC) na een klacht van
Milieudefensie en Wakker Dier. Het is de eerste keer dat de
Nederlandse RCC oordeelt over een Europese campagne. De misleidende
campagne wordt momenteel in 17 landen gevoerd en zou op 8 november
eindigen met een kookwedstrijd op naar schatting 10.000 scholen. De
organisaties hadden de klacht ingediend omdat in de campagne onder het
mom van de bestrijding van overgewicht juist eenzijdig vette producten
als vlees, vis en zuivel worden gepromoot met feitelijk onjuiste
gezondheidsclaims. De Europese Commissie had na de klacht de website
al schielijk aangepast maar de aanpassingen zijn volgens de
Reclamecode Commissie onvoldoende.
Op de website eu.mini-chefs.eu staat inhoudelijke informatie en
adviesen over de consumptie van vis, vlees en zuivel. De RCC oordeelt
dat de claims "meat is essential for giving strength", " Seafood is
great because it gives you energy and makes you clever", "dairy
products are really good for growing up" en "tuna is good for you
(...) rich in fatty acids, essential for the brain and nervous system"
misleidend zijn en niet worden onderbouwd. De Reclamecode Commissie
oordeelt dat de campagne in strijd is met de Reclame Code, de Reclame
code voor voedingsmiddelen en de Kinder- en Jeugdreclamecode omdat de
Europese Commissie de gezondheidsclaims niet aannemelijk heeft
gemaakt. Zonder een enkele kritische opmerking wordt de consumptie
verder gepromoot met zinnen als 'mankind has been eating meat ever
since we stopped being vegetarian.', 'good meat tastes good.', `Meat
is good for you' en ', 'seafood is great for your bones and great for
your brain.' De campagne trok ook al de aandacht van het Europees
Parlement waar Groen Links kritische kamervragen stelde.
Wakker Dier en Milieudefensie vinden het onbegrijpelijk dat de
Europese Unie zo ongenuanceerd en zelfs met feitelijke onwaarheden de
consumptie van vlees, vis en zuivel stimuleert met doelgroep als
gevoelige doelgroep. Het aantal kinderen met overgewicht neemt
jaarlijks in Europa met 400.000 toe. Eerder adviseerde het RIVM al aan
het Ministerie van VWS om voortaan groente en fruit te promoten en
voedingsmiddelen met verzadigde vetten juist te gaan ontmoedigen. De
consumptie van vlees, vis en zuivel draagt bij jongeren voor meer dan
de helft bij aan de te hoge vet-inname, met name de ongezonde
verzadigde vetten als cholesterol, aldus het RIVM.
Afgezien van de nadelen voor de gezondheid zijn deze producten verre
van duurzaam. Ze spelen een belangrijke rol in verlies van
biodiversiteit, klimaatverandering en leegvissen van de zeeën. Voor
vlees lijden jaarlijks bovendien honderden miljoenen dieren, zoals de
100 miljoen biggen die in de EU onverdoofd worden gecastreerd. De
productie van dierlijke eiwitten draagt wereldwijd voor 18% bij aan
het ontstaan van het broeikaseffect. Door vlees, vis en zuivel
misleidend en ongenuanceerd aan te prijzen stimuleert de Europese
Commissie deze onduurzame en ongezonde consumptie.
Stichting Wakker Dier