Ingezonden persbericht
*** PERSBERICHT ***
Datum: 1 oktober 2007 K.v.K. Midden-Brabant 180.62.540
Rabobank: 1668.20.318
College van Beroep Reclame Code: Varkens in Zicht niet misleidend
Klacht Partij voor de Dieren nietig verklaard
Het College van Beroep, van stichting Reclame Code, acht de activiteiten van stichting Varkens in Zicht
niet misleidend. Deze uitspraak doet ze in reactie op een eerdere uitspraak van de Reclame Code
Commissie. Die oordeelde in mei 2007 nog dat 'Varkens in Zicht' misleidend was. Ze zou geen
representatief beeld geven van de huidige stand van zaken in de Nederlandse varkenshouderij. De
aanklacht werd ingediend door de Partij voor de Dieren. Het College van Beroep vernietigt de beslissing
van de Reclame Code Commissie en wijst de klacht alsnog af.
Het College van Beroep van de Reclame Code stelt voorop dat de klacht, zoals deze bij de Commissie is
ingediend betrekking heeft op de radiocommercial en op de website www.varkensinzicht.nl. Waarbij de
Commissie, anders dan het College, de website varkensinzicht.nl niet misleidend acht. De radio-
commercial was al eerder `vrijgesproken' van de aantijgingen door Partij voor de Dieren. Omdat de
website stapindestal.nl geen onderdeel uit maakte van de klacht acht het College van Beroep het niet
juist dat de Commissie zich in mei 2007 heeft uitgelaten over de website stapindestal.nl, in die zin dat zij
deze website misleidend heeft bevonden.
Stichting Varkens in Zicht is zeer blij en enthousiast over deze uitspraak. "Een bevestiging van het feit dat
Varkens in Zicht niet misleidend is. Wij willen op een open en eerlijke manier de Nederlandse varkens-
houderij inzichtelijker en toegankelijker maken om zo een basis te kunnen vinden voor een dialoog met de
samenleving", aldus stichting Varkens in Zicht. "Wij gaan door met onze werkzaamheden en zien met
vertrouwen de voortzetting van de publiekscampagne Stap in de Stal tegemoet." De stichting voelt zich
hierin gesterkt door de uitspraak van het College van Beroep én door de uitkomsten van het onderzoek
naar de effecten van de campagne Stap in de Stal in 2007.
www.stapindestal.nl
Effectmeting publiekscampagne Stap in de Stal
De publiekscampagne Stap in de Stal heeft de bekendheid van de zichtstallen flink vergroot. Uit de
effectmeting, uitgevoerd door GfK Panelservices, blijkt dat bijna een vijfde van de bevolking tussen 15 en
65 jaar weet dat varkensstallen gratis te bezichtigen zijn. Uit het onderzoek komt eveneens naar voren dat
Nederlanders kijkstallen een goed middel vinden om de varkenshouderij inzichtelijker en toegankelijker te
maken, waarbij men erkent dat de gemiddelde Nederlander geen objectief beeld heeft van de
varkenshouderij. Mensen die aangeven waarschijnlijk of zeker een bezoek te brengen aan een
varkensbedrijf reageren, over het algemeen, positiever op de wijze waarop in Nederland varkens
gehouden worden dan de overige respondenten. Dit geldt in versterkte mate voor diegenen die reeds een
zichtstal hebben bezocht. Hieruit kan opgemaakt worden dat Varkens in Zicht doet wat het beoogt: de
Nederlandse, toekomstgerichte varkenshouderij inzichtelijker én toegankelijker maken. Kom kijken en
oordeel zelf!