Consumentenautoriteit
Persbericht | 3 oktober 2007 | Consumentenautoriteit gaat gebrekkige
informatievoorziening aanbieders sms-diensten aanpakken
Veel kinderen en jongeren sluiten onbedoeld en ongewild abonnementen
af voor sms-diensten (veelal ringtones) waardoor zij vastzitten aan
kosten van tientallen euro's per maand. Dit probleem wordt veroorzaakt
door onvolledige en onduidelijke informatie op bepaalde websites die
sms-diensten aanbieden. Via banners op kinderen- en jongerensites
richten zij zich specifiek op deze doelgroep. Zo worden ringtones als
`gratis' aangeboden, terwijl in de kleine lettertjes staat dat het in
feite om een abonnement gaat. Via ConsuWijzer, het informatieloket
voor consumenten zijn sinds een oproep van Staatssecretaris Heemskerk
ruim 520 meldingen ontvangen over problemen met sms-diensten. De
Consumentenautoriteit gaat nu tegen aanbieders van sms-diensten
optreden. Dit kan zij deels zelf, andere zaken zal zij voorleggen aan
de Stichting Reclame Code.
De Consumentenautoriteit heeft samen met de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) op 140 populaire kinder- en
jongerenwebsites gekeken die onder andere zijn aangereikt door
Stichting Mijn Kind Online. Het zijn websites die dagelijks door
honderdduizenden jonge consumenten worden geraadpleegd. Op 22 hiervan
is informatie aangetroffen in de vorm van banners van aanbieders van
sms-diensten (vaak ringtones). De aangetroffen informatie of de
informatie waarnaar wordt gelinkt is vaak onvolledig, onduidelijk of
onjuist. Het lijkt alsof de dienst of ringtone gratis wordt
aangeboden, maar vaak ontbreekt essentiële informatie over de
overeenkomst die je aangaat. In de praktijk blijk je vaak aan betaald
abonnement vast te zitten. Â
De Consumentenautoriteit zal een aantal aangetroffen uitingen
voorleggen aan de Stichting Reclame Code om te beoordelen of het gaat
om misleidende reclame. Tegen andere zaken kan de
Consumentenautoriteit zelf optreden en sancties opleggen, met name
daar waar essentiële informatie mist die voor de consument van belang
is bij het sluiten van de abonnement. Daarnaast zijn aanbieders van
sms-diensten, de sms-makelaars en de mobiele operators, onder het
toeziend oog van OPTA, bezig hun onderlinge gedragscode aan te
scherpen. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken riep
vandaag in zijn speech bij het 1 jarig bestaan van Consuwijzer alle
betrokken partijen op om haast te maken met het aanpassen van de
gedragscode.
Marije Hulshof, Consumentenautoriteit: "We hebben hier te maken met
kwetsbare groepen. Kinderen en jongeren worden gelokt met aanbiedingen
die onschuldig lijken, maar waaraan in de praktijk hoge kosten
verbonden zijn. We hebben hier van doen met misleidende en
onduidelijke vormen van klantenwerving die we willen aanpakken. De
jonge consumenten beseffen niet dat ze, als ze zo'n gratis ringtone
aanvragen, vastzitten aan een duur abonnement. Ouders en jongeren
roepen wij op alert te zijn op dit soort aanbiedingen."
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer:
* Informatie over ringtones op ConsuWijzer
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl
---