Consumentenautoriteit


Persbericht | 3 oktober 2007 | Consumentenautoriteit gaat gebrekkige informatievoorziening aanbieders sms-diensten aanpakken

Veel kinderen en jongeren sluiten onbedoeld en ongewild abonnementen af voor sms-diensten (veelal ringtones) waardoor zij vastzitten aan kosten van tientallen euro's per maand. Dit probleem wordt veroorzaakt door onvolledige en onduidelijke informatie op bepaalde websites die sms-diensten aanbieden. Via banners op kinderen- en jongerensites richten zij zich specifiek op deze doelgroep. Zo worden ringtones als `gratis' aangeboden, terwijl in de kleine lettertjes staat dat het in feite om een abonnement gaat. Via ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten zijn sinds een oproep van Staatssecretaris Heemskerk ruim 520 meldingen ontvangen over problemen met sms-diensten. De Consumentenautoriteit gaat nu tegen aanbieders van sms-diensten optreden. Dit kan zij deels zelf, andere zaken zal zij voorleggen aan de Stichting Reclame Code.

De Consumentenautoriteit heeft samen met de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) op 140 populaire kinder- en jongerenwebsites gekeken die onder andere zijn aangereikt door Stichting Mijn Kind Online. Het zijn websites die dagelijks door honderdduizenden jonge consumenten worden geraadpleegd. Op 22 hiervan is informatie aangetroffen in de vorm van banners van aanbieders van sms-diensten (vaak ringtones). De aangetroffen informatie of de informatie waarnaar wordt gelinkt is vaak onvolledig, onduidelijk of onjuist. Het lijkt alsof de dienst of ringtone gratis wordt aangeboden, maar vaak ontbreekt essentiële informatie over de overeenkomst die je aangaat. In de praktijk blijk je vaak aan betaald abonnement vast te zitten. Â

De Consumentenautoriteit zal een aantal aangetroffen uitingen voorleggen aan de Stichting Reclame Code om te beoordelen of het gaat om misleidende reclame. Tegen andere zaken kan de Consumentenautoriteit zelf optreden en sancties opleggen, met name daar waar essentiële informatie mist die voor de consument van belang is bij het sluiten van de abonnement. Daarnaast zijn aanbieders van sms-diensten, de sms-makelaars en de mobiele operators, onder het toeziend oog van OPTA, bezig hun onderlinge gedragscode aan te scherpen. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken riep vandaag in zijn speech bij het 1 jarig bestaan van Consuwijzer alle betrokken partijen op om haast te maken met het aanpassen van de gedragscode.

Marije Hulshof, Consumentenautoriteit: "We hebben hier te maken met kwetsbare groepen. Kinderen en jongeren worden gelokt met aanbiedingen die onschuldig lijken, maar waaraan in de praktijk hoge kosten verbonden zijn. We hebben hier van doen met misleidende en onduidelijke vormen van klantenwerving die we willen aanpakken. De jonge consumenten beseffen niet dat ze, als ze zo'n gratis ringtone aanvragen, vastzitten aan een duur abonnement. Ouders en jongeren roepen wij op alert te zijn op dit soort aanbiedingen."

Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer:
* Informatie over ringtones op ConsuWijzer

Meer informatie

Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl

---