ConsuWijzer wees al 500.000 maal de weg
03/10/2007 13:30
Consumentenautoriteit
Meer dan 500.000 maal zochten consumenten in het afgelopen jaar contact met ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten. "Deze cijfers laten zien dat ConsuWijzer broodnodig is", aldus Frank Heemskerk, Staatssecretaris van Economische Zaken, vandaag tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van ConsuWijzer. Voor de drie toezichthouders achter het loket, de Consumentenautoriteit, de NMa en OPTA, leverden de meldingen al vele signalen op over mogelijke inbreuken. De meeste meldingen ontving het loket over het (ongemerkt en/of ongewild) aangaan van abonnementen met aanbieders van energie of telecom, kopen via internet en over garantieperikelen.
Meldpunt ringtones
Een consumentenprobleem van dit jaar was het ontvangen van ongewenste sms-jes na het downloaden van een gratis ringtone. Vele consumenten, met name kinderen en jongeren, blijken daarmee ongewild vast te zitten aan een duur (sms)abonnement waarvoor zij zich niet of moeilijk kunnen afmelden. Naar aanleiding van deze signalen opende ConsuWijzer in juni 2006 een speciaal meldpunt voor klachten over ringtones en andere sms-diensten, waarop ruim 520 meldingen werden ontvangen. Naast extra voorlichting rondom dit onderwerp, scherpen de aanbieders van sms-diensten, de sms-makelaars en de mobiele operators op dit moment onder toeziend oog van OPTA hun gedragscode aan. De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen mogelijk misleidende gedragingen van aanbieders van gratis ringtones op met name websites voor kinderen en jongeren.
Consumentenadvies
Ruim 450.000 duizend consumenten raadpleegden de website www.consuwijzer.nl voor specifieke informatie over hun rechten. En er werden circa 80.000 individuele adviezen verstrekt. En dat is een goede zaak volgens Heemskerk: "Veel mensen kennen hun rechten als consument niet of onvoldoende. Wanneer ze in de problemen komen of juist ter voorkoming van problemen, biedt ConsuWijzer praktisch advies. Een sterke consument is van groot belang voor het goed functioneren van de economie."
Over ConsuWijzer
ConsuWijzer,is het informatieloket waar de consument terecht kan voor praktische tips en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via www.consuwijzer.nl en 088 - 0707070, is een initiatief van de drie toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
http://www.consuwijzer.nl
Consumentenautoriteit