Nieuw informatief en interactief trefpunt in Brussel-Zuid
03/10/2007
Reizigers en andere bezoekers kunnen in het station Brussel-Zuid
kennismaken met een interactief trefpunt. Dat zal niet alleen zijn
diensten bewijzen als afspreekpunt, maar de klanten kunnen er hun tijd
ook nuttig en aangenaam doorbrengen. Het initiatief is een aanvulling
op de dienstverlening en de activiteiten in het station.
De spoorwegen kenden de laatste decennia een heropleving onder impuls
van het hst-verkeer. De stations en hun omgeving ondergaan eveneens
een gedaanteverwisseling tot moderne communicatiecentra, met een
meerwaarde voor de binnenlandse en internationale klant maar ook
binnen het stadsweefsel. De NMBS-Holding ontwikkelde hiervoor een
ambitieuze moderniseringspolitiek.
Brussel-Zuid is een goede illustratie van deze nieuwe visie. Het
station is geëvolueerd naar een levendige, gezellige plek met heel wat
meer activiteiten dan het loutere zich verplaatsen. Er is volop
mogelijkheid tot winkelen, werken, ontspanning, een hapje eten naast
de uitgebreide stationsfuncties natuurlijk. Hieraan wordt met de
realisatie van het nieuwe trefpunt een extra dienstverlening
toegevoegd. In partnership met Clear Channel en Publifer werd een
concept ontwikkeld dat interactief, innoverend en klantgericht is.
Het trefpunt bevindt zich in de centrale hoofdgang van het station,
ter hoogte van de Eurostar-terminal en het Thalys-infopunt. Ook voor
de internationale reizigers zorgt het voor een opvallend
herkenningspunt in het station waar ze kunnen afspraak geven.
Eventuele wachttijd kan er aangenaam en nuttig worden doorgebracht,
bijvoorbeeld tijdens het bekijken van internationale nieuwsberichten.
Verder kunnen klanten er interactief informatie opzoeken over
aansluitingen met het andere openbaar vervoer, stedelijke en
gewestelijke informatie, nieuws, weerberichten...
De internetsite van de NMBS-Groep is eveneens ter plaatse te
consulteren met gedetailleerde informatie over de beschikbare
vacatures. Dat hoeft niet te verwonderen, want de NMBS-Groep
rekruteert intensief. Ook de partners Clear Channel en ING bieden
informatie aan. De NMBS-Holding is ervan overtuigd dat de extra
dienstverlening door de klanten zal worden gesmaakt.
Ook de partners in dit project zijn enthousiast over het project:
Clear Channel: "De stations bieden een uitzonderlijke
communicatiecontext aan. Als hyperselectief proximiteitsmedium
bevordert deze omgeving de contacten met de reizigers/actieve
verbruikers, jongeren. Daarenboven behoren zij vaak tot de
zakenwereld.
Om de publicitaire ruimtes zo goed mogelijk te beheren en de
onthaalstructuur te dynamiseren, hebben de NMBS-Holding en Clear
Channel Outdoor Belgium (CCB), koploper van buitenreclame in België,
een joint venture opgericht, Publifer.
Via Publifer zien de 2 ondernemingen er op toe dat de identiteit van
de NMBS-Groep gerespecteerd wordt. Daarenboven garanderen zij een
perfecte integratie van de reclame binnen de stations en hun
architectuur en het gebruik van innovatieve communicatiemiddelen."
"ING België steunt dit trefpunt omdat het perfect past in haar huidige
communicatiestrategie waarbij vernieuwing, eenvoud van uitvoering en
merkherkenning centraal staan. Dit initiatief is een verbetering van
het onthaal van het publiek en opent verschillende mogelijkheden op
vlak van commerciële initiatieven op het terrein."
Philippe Cayla, President van EuroNews: "Deelnemen van bij de start
van het nieuwe trefpunt in Brussel-Zuid was voor ons van groot belang.
Het gaat ook samen met onze strategie om daar te zijn waar onze
kijkers zijn. Wij stellen vast dat ze vaak reizen voor zaken of vrije
tijd en dat velen onder hen decisionmakers en opinieleiders zijn. Met
het trefpunt in Brussel-Zuid, is EuroNews daar waar de Europese elite
voorbijkomt. Het all-image formaat met onmiddellijke en snelle toegang
tot het nieuws is perfect aangepast aan de NMBS-klant die van een
service zoals het trefpunt zal kunnen genieten."
NMBS