Mediamonitor: pluriformiteit dagbladnieuws neemt sterk af 03 oktober
2007
De Nederlandse dagbladenmarkt is de laatste twee decennia ingrijpend
veranderd en laat een dramatische terugloop zien van aanbieders en
titels. Uit een analyse door de Mediamonitor van het Commissariaat
voor de Media blijkt dat zelfs als titels blijven bestaan, het
landelijke en buitenlandse nieuws in die titels vaak identiek is aan
dat van andere titels. Om deze concentratieontwikkeling te kunnen
volgen, introduceert de Mediamonitor de term 'kernkrant'. Een
kernkrant is een krant met uniek landelijk en buitenlands nieuws,
waaraan al dan niet regionaal en lokaal nieuws wordt toegevoegd in de
vorm van een of meer edities. Aan het aantal kernkranten kan de
pluriformiteit van de landelijke en buitenlandberichtgeving in de
dagbladpers worden afgelezen. Het aantal kernkranten is sinds de jaren
tachtig gehalveerd, zo blijkt uit het rapport 'Mediaconcentratie in
Beeld 2006'.
Vooral bij de regionale dagbladen is het aantal kernkranten drastisch
teruggelopen: steeds meer regionale dagbladen delen hun nationale en
internationale nieuws met zustertitels van dezelfde uitgever. Ondanks
deze terugloop in pluriformiteit is de lokale nieuwsvoorziening wel
redelijk op peil gebleven. Het aantal edities binnen de titels is de
afgelopen twintig jaar toegenomen van 120 naar 138. Aantal en omvang
van de lokale berichten in deze edities is slechts licht afgenomen,
zodat de regionale bladen zich duidelijk onderscheiden met hun lokale
berichtgeving. Daarnaast worden wel veel berichten doorgeplaatst naar
andere edities van dezelfde titel. Vooral de edities van de AD-titels
en die van de Telegraaf Media Groep en Mecom maken intensief gebruik
van lokale berichten van andere edities. Wegener (72 lokale
dagbladedities) draagt het meeste bij aan de regionale pluriformiteit
van de dagbladpers door vooralsnog vast te houden aan de exclusiviteit
van zowel de landelijke als de regionale berichtgeving.
Website mediamonitor.nl
Tegelijk met het mediaconcentratierapport lanceert de Mediamonitor een
geheel vernieuwde website www.mediamonitor.nl. De website biedt onder
meer een actueel overzicht van mediabedrijven en mediamarkten en
informatie in verband met de Tijdelijke wet mediaconcentraties.
Commissariaat voor de Media