Commissariaat voor de Media

Mediamonitor: pluriformiteit dagbladnieuws neemt sterk af 03 oktober 2007
De Nederlandse dagbladenmarkt is de laatste twee decennia ingrijpend veranderd en laat een dramatische terugloop zien van aanbieders en titels. Uit een analyse door de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media blijkt dat zelfs als titels blijven bestaan, het landelijke en buitenlandse nieuws in die titels vaak identiek is aan dat van andere titels. Om deze concentratieontwikkeling te kunnen volgen, introduceert de Mediamonitor de term 'kernkrant'. Een kernkrant is een krant met uniek landelijk en buitenlands nieuws, waaraan al dan niet regionaal en lokaal nieuws wordt toegevoegd in de vorm van een of meer edities. Aan het aantal kernkranten kan de pluriformiteit van de landelijke en buitenlandberichtgeving in de dagbladpers worden afgelezen. Het aantal kernkranten is sinds de jaren tachtig gehalveerd, zo blijkt uit het rapport 'Mediaconcentratie in Beeld 2006'.

Vooral bij de regionale dagbladen is het aantal kernkranten drastisch teruggelopen: steeds meer regionale dagbladen delen hun nationale en internationale nieuws met zustertitels van dezelfde uitgever. Ondanks deze terugloop in pluriformiteit is de lokale nieuwsvoorziening wel redelijk op peil gebleven. Het aantal edities binnen de titels is de afgelopen twintig jaar toegenomen van 120 naar 138. Aantal en omvang van de lokale berichten in deze edities is slechts licht afgenomen, zodat de regionale bladen zich duidelijk onderscheiden met hun lokale berichtgeving. Daarnaast worden wel veel berichten doorgeplaatst naar andere edities van dezelfde titel. Vooral de edities van de AD-titels en die van de Telegraaf Media Groep en Mecom maken intensief gebruik van lokale berichten van andere edities. Wegener (72 lokale dagbladedities) draagt het meeste bij aan de regionale pluriformiteit van de dagbladpers door vooralsnog vast te houden aan de exclusiviteit van zowel de landelijke als de regionale berichtgeving.

Website mediamonitor.nl
Tegelijk met het mediaconcentratierapport lanceert de Mediamonitor een geheel vernieuwde website www.mediamonitor.nl. De website biedt onder meer een actueel overzicht van mediabedrijven en mediamarkten en informatie in verband met de Tijdelijke wet mediaconcentraties.