Bruggen en viaducten nader onderzocht
Nieuwsbericht | 03-10-2007
Dit jaar zijn 2020 betonnen bruggen en viaducten (zogenaamde
kunstwerken) en 274 stalen bruggen in het rijkswegennet nader
geïnspecteerd op verwachte levensduur. Uit dit onderzoek blijkt dat
840 betonnen bruggen en viaducten nog even lang mee kunnen als
oorspronkelijk bij het ontwerp aangenomen. Hiervoor is dus geen nader
onderzoek meer nodig. 1180 Kunstwerken moeten wel nader worden
bekeken. De resterende levensduur hiervan is mogelijk korter dan
oorspronkelijk bij het ontwerp berekend. Er is evenwel geen sprake van
acute veiligheidsproblemen. Op de bruggen en viaducten die nader
beoordeeld worden, hoeven dan ook geen verkeersbeperkingen te worden
ingevoerd. In de volgende fase van het onderzoek wordt bepaald hoelang
de constructie van de kunstwerken het te verwachten verkeersgebruik
nog verantwoord aan kan. Dit heeft minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat aan de Tweede Kamer laten weten.
Van de 274 stalen bruggen is gebleken dat 25 bruggen
vermoeiingsproblemen hebben. Twaalf van deze bruggen kampen met
dusdanige vermoeiing dat maatregelen in de nabije jaren noodzakelijk
zijn. Deze bruggen zijn inmiddels intensief geïnspecteerd en alle
noodzakelijke reparaties worden uitgevoerd.
Het nader technisch onderzoek komt eind 2007 gereed. Hieruit moet
blijken welke bruggen en viaducten daadwerkelijk moeten worden
verbeterd en wanneer de benodigde werkzaamheden daarvoor moeten worden
uitgevoerd. In de zomer van 2008 komt er een gedetailleerd
uitvoeringsprogramma. De kosten hiervan worden meegenomen in de
begroting voor 2009.
Nederland heeft in het rijkswegennet een groot aantal kunstwerken
(bruggen, viaducten, tunnels) dat in de jaren zestig en zeventig of
eerder is gebouwd. Deze kunstwerken zijn gebouwd met de bouw- en
materiaalkennis van dat moment en berekend op de toentertijd geldende
ontwerpnormen, beschikbare verkeersprognoses en voertuigbelasting.
Daarmee werden de kunstwerken zodanig ontworpen dat deze ten minste
zestig tot tachtig jaar mee zouden moeten kunnen. Sinds de bouw van
deze kunstwerken is de verkeersintensiteit echter sterker toegenomen
dan in de prognoses voorspeld. Bovendien is zowel het gewicht als de
asbelasting (het gewicht per as van het voertuig) van vrachtwagens
door de jaren heen toegenomen, met als gevolg een grotere druk op de
weg en de kunstwerken. Daarnaast zijn ook de (veiligheids-)eisen aan
kunstwerken, zowel nationaal als internationaal, de afgelopen decennia
steeds verder aangescherpt en is meer bekend over hoe gebruikte
materialen (staal en beton) zich in de loop der tijd gedragen. Dit
alles was voor Rijkswaterstaat aanleiding om in december 2006 een
nader onderzoek naar de levensverwachting van deze bruggen en
viaducten in het rijkswegennet te starten.
Meer informatie is te vinden in de brief aan de Tweede Kamer met
bijlagen.
Meer informatie
* br.53977 inventarisatie kunstwerken
Kamerstuk | 03-10-2007 | Pdf-document, 141 kB
* br.53977 bijlage 1 inventarisatie kunstwerken
Kamerstuk | 03-10-2007 | Pdf-document, 601 kB
* br.53977 bijlage 2 inventarisatie kunstwerken
Kamerstuk | 03-10-2007 | Pdf-document, 45 kB
Verwante informatie
* Water en veiligheid
Ministerie van Verkeer en Waterstaat