Gepubliceerd op 2 oktober 2007
Geschiedenisstudent UvA genomineerd OnderwijsTopTalentPrijs
Gepubliceerd op 2 oktober 2007
Simon Bornstein, student Geschiedenis aan de UvA, is genomineerd voor
de OnderwijsTopTalentPrijs 2007, die op 3 oktober in het kader van de
Nationale Onderwijs Week wordt uitgereikt. Bornstein is in de laatste
fase van zijn studie en deed parallel de lerarenopleiding van de UvA.
Hij is voorgedragen door de directeur van zijn lerarenopleiding
vanwege het project `Democratisch Dialogeren', dat hij samen met
Amsterdammers van Marokkaanse origine ontwikkelde.
Het project is gericht op de democratische en culturele vorming van
met name Marokkaanse en Turkse jongeren. De jongeren oefenen zich
bijvoorbeeld door het oprichten van leerlingenraden. Daarnaast worden
hun ondernemersvaardigheden getraind en maken zij kennis met de
religieuze pluriformiteit van de Nederlandse samenleving, onder andere
door het leren kennen en waarderen van christelijk cultureel erfgoed.
Het project richt zich tegen radicalisering en polarisatie en draagt
bij tot de empowerment van scholieren.
Sinds 2004 wordt het project door landelijke scholierenvakbonden
ondersteund. Zij vinden het belangrijk dat scholieren in het
voortgezet en middelbaar onderwijs op de hoogte zijn van hun rechten
en plichten en dat schooluitval voorkomen wordt. Scholieren - in het
bijzonder die met een migrantenachtergrond - moeten succesvol
doorstromen naar het hoger onderwijs. Er is veel steun voor het
project vanuit verschillende Marokkaans en Joodse organisaties uit
binnen- en buitenland. Afgelopen zomer verzorgde Bornstein lezingen
voor pedagogen, hoogleraren en politici in Marokko en Israël.
Of Bornstein de prijs wint, blijkt op 3 oktober als Marja van
Bijsterveldt, staatssecretaris van OCenW, de prijs uitreikt tijdens
een bijeenkomst van de Nationale Onderwijs Week in Amsterdam.
Verwijzingen
www.onderwijstoptalentprijs.nl/home.html
http://onderwijsweek.kennisnet.nl/
Bron: UvA Persvoorlichting
Universiteit van Amsterdam