PCM Uitgevers
02/10/2007
Lichte daling oplage dagbladen tweede kwartaal, deelabonnementen
blijven stijgen
In vergelijking met het tweede kwartaal van 2006 neemt de traditionele
oplage van PCM dagbladen met 1,4% af tot 694.340.
Deze daling is het gevolg van de oplagedaling bij NRC Handelsblad
(-4,7%) en bij de Volkskrant (-3,2%). De oplage van nrc.next stijgt
met 13,8% tot 85.439 en die van Trouw stabiliseert.
Q2 2007
Q2 2006
Verschil
In %
de Volkskrant
273.177
282.231
-/- 9.054
-/- 3,2%
NRC Handelsblad
228.250
239.501
-/- 11.251
-/- 4,7%
Trouw
107.474
107.421
+ 53
+ 0,0%
nrc.next
85.439
75.052
+ 10.387
+ 13,8%
PCM dagbladen
694.340
704.282
-/- 9.942
-/- 1,4%
De oplagedaling bij de Volkskrant wordt beinvloed door een toenemend
aantal weekendabonnementen,( ten koste van het weekabonnement) en door
het aanbreken van de vakantieperiode (abonnees zetten de krant voor
een periode stop). De afname bij NRC Handelsblad wordt eveneens
veroorzaakt door een stijging van het aantal tijdelijke abonnementen
en door het succes van nrc.next.
Het aantal weekendabonnementen ontwikkelt zich voorspoedig. Zo heeft
NRC Handelsblad in het tweede kwartaal 40.400 weekendabonnementen
(vrijdag en zaterdag), een stijging van 18 procent in vergelijking met
hetzelfde kwartaal in 2006. Het aantal deelabonnementen (donderdag,
vrijdag en zaterdag) van de Volkskrant bedraagt 20.000, een toename
van 55%.
Volkskrant Banen ten slotte heeft in het tweede kwartaal van 2007 een
gemiddelde oplage van 130.212 exemplaren, een stijging ten opzichte
van het 1^e kwartaal 2007 met 7,9%.
Bron: PCM Dagbladen