PCM Uitgevers



02/10/2007
Lichte daling oplage dagbladen tweede kwartaal, deelabonnementen blijven stijgen

In vergelijking met het tweede kwartaal van 2006 neemt de traditionele oplage van PCM dagbladen met 1,4% af tot 694.340.

Deze daling is het gevolg van de oplagedaling bij NRC Handelsblad (-4,7%) en bij de Volkskrant (-3,2%). De oplage van nrc.next stijgt met 13,8% tot 85.439 en die van Trouw stabiliseert.

Q2 2007

Q2 2006

Verschil

In %

de Volkskrant

273.177

282.231


-/- 9.054


-/- 3,2%

NRC Handelsblad

228.250

239.501


-/- 11.251


-/- 4,7%

Trouw

107.474

107.421


+ 53


+ 0,0%

nrc.next

85.439

75.052


+ 10.387


+ 13,8%

PCM dagbladen

694.340

704.282


-/- 9.942


-/- 1,4%

De oplagedaling bij de Volkskrant wordt beinvloed door een toenemend aantal weekendabonnementen,( ten koste van het weekabonnement) en door het aanbreken van de vakantieperiode (abonnees zetten de krant voor een periode stop). De afname bij NRC Handelsblad wordt eveneens veroorzaakt door een stijging van het aantal tijdelijke abonnementen en door het succes van nrc.next.

Het aantal weekendabonnementen ontwikkelt zich voorspoedig. Zo heeft NRC Handelsblad in het tweede kwartaal 40.400 weekendabonnementen (vrijdag en zaterdag), een stijging van 18 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2006. Het aantal deelabonnementen (donderdag, vrijdag en zaterdag) van de Volkskrant bedraagt 20.000, een toename van 55%.

Volkskrant Banen ten slotte heeft in het tweede kwartaal van 2007 een gemiddelde oplage van 130.212 exemplaren, een stijging ten opzichte van het 1^e kwartaal 2007 met 7,9%.

Bron: PCM Dagbladen