Gemeente Wervershoof
Verslag informatieavond Westfrisiaweg N23
15 okt 2007
Er was veel te bepraten tijdens de derde informatieavond over de N23
Westfrisiaweg. Raadsleden en wethouders van alle dertien gemeenten
waren op 2 oktober bijeen in Hoorn.
`We zitten hier allemaal voor West Friesland', zegt Rob Everts,
wethouder van Andijk tijdens het voorstelrondje van de panelleden. Dat
lijkt het uitgangspunt te zijn van de Hoever de meningen over de
details ook uiteen liggen, de deelnemers zijn het in de grote lijn
eens: de weg moet er komen.
Cornelis Mooij, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland en
voorzitter van de stuurgroep, benadrukt meerdere keren het belang van
eensgezindheid. `De rijksbegroting laat zien dat er niet meer geld
voor de rijksinfrastructuur is weggelegd. Eensgezind naar buiten
treden en elkaar vinden in de grote lijn is om die reden nog
belangrijker. Alleen dan maken we een meer dan goede kans om van Den
Haag subsidie te krijgen. We zijn hier bij elkaar om het pad te
plaveien dat is gegaan van startnotitie via deze voorlopige Milieu
Effect Rapportage (MER) en leidt naar een regionaal akkoord.'
Knelpunten
De voorlopige MER en een paar opvallende verkeerstechnische knelpunten
zijn net als op de voorgaande informatieavonden hét gespreksonderwerp:
de rondweg bij Obdam, de parallelweg van Heerhugowaard richting Hoorn,
de aansluiting met de A7 bij Scharwoude en de doorsteek bij
Hoogkarspel. Dat laatste punt houdt de gemoederen het langste bezig.
Aard Molenaar, lid van het CDA en van de commissie grondgebied in de
gemeente Enkhuizen, wil een aantal voetangels en klemmen over het
voetlicht brengen en krijgt drie minuten spreektijd. Molenaar gaat
onder andere in op de kosten van de weg, het verlies van natuurschoon
en beticht de gemeente Enkhuizen van een verborgen agenda bij de
aanleg van de westvariant. `De bedrijven in het noorden van onze
gemeente zullen niet hard economisch geraakt worden. Dat is een
drogreden, gebruikt om voor de westvariant te stemmen. Omdat in het
zuidwesten namelijk een woonwijk is gepland.' Wethouder Jan Franx van
Enkhuizen verweert zich tegen dat laatste punt door te zeggen dat de
regionale taakstelling woningbehoefte stamt uit 1997 en niet
gerelateerd is aan de aanleg van de weg. Daarnaast verdedigt hij het
standpunt van de stuurgroep om te kiezen voor de westvariant door
Molenaar en anderen uit te nodigen bij de zaadbedrijven op 12 oktober.
En daar het verhaal te horen.
Doorsteek bij Hoogkarspel
Raadsleden van de gemeente Drechterland en Stede Broec blijven vragen
hebben over de doorsteek bij Hoogkarspel. Dat is voor hen bepalend
voor - financiële - instemming. Het Projectbureau N23 Westfrisiaweg
kiest voor de westvariant, terwijl de raadsleden van Drechterland en
Stede Broec liever de noordvariant verwezenlijkt zien worden. Hoewel
de MER geen significante verschillen laat zien tussen de twee
varianten, zijn er volgens de raadleden wel degelijk grote nadelen aan
de westvariant. `De N302 over de Houtribdijk wordt bij de westvariant
niet doorgetrokken, en bij de noordvariant wel. Door te kiezen voor de
westvariant blokkeer je het verkeer vanuit het zuiden van Enkhuizen',
luidt een mening.
Jacques van Es, wethouder van Hoorn, komt de tegenstanders van de
westvariant tegemoet. `Mochten er in de toekomst kosten moeten worden
gemaakt voor het aanpassen van de weg omdat er nieuwe knelpunten
ontstaan dan kunnen we daarvoor een intentieverklaring ondertekenen.
Zodat ook die financiën door alle partijen gezamenlijk worden
gedragen. Het solidariteitsbeginsel staat hoog in het vaandel bij de
aanleg van deze weg. Nu en later.'
Financiën
De gemeenten zien de grote voordelen van de Westfrisiaweg, maar
sommige zijn nog onbekend met de financiële verdeling. De kosten van
de weg zijn afhankelijk van de tracékeuze en de wijze van uitvoering.
Zolang deze niet duidelijk zijn, en de financiën ook nog kunnen
varieren, aarzelen partijen met instemming. Naar schatting kost de
aanleg van alleen het gedeelte van Alkmaar tot Enkhuizen, de
Westfrisiaweg, tussen de 300 en 400 miljoen euro. Een bedrag dat door
de Provincie Noord-Holland, de betrokken gemeenten,
hoogheemraadschappen en lokale bedrijven bijeen moet worden gebracht
alvorens de subsidieaanvraag naar het Rijk gaat. Een aantal raadsleden
maakt zich zorgen over het rond krijgen van die financiën. `De
georganiseerde bedrijven hebben aangegeven bij te dragen aan de weg.
Maar het lijkt erop dat het gaat om een bedrag in duizenden euro's.
Dat is niet genoeg. En ook oneerlijk, want de bedrijvigheid wordt
gestimuleerd en de ondernemingen ondervinden voordeel van de weg. En
toch kan het zijn dat de gemeenten straks moeten opdraaien voor de
kosten als de bedrijven achterblijven', redeneert een raadslid.
Tactiek
Dat politiek keuzes maken is, onderstreept gedeputeerde Mooij ook nog
eens. Hij gaat in op de tactiek hoe het Rijk overtuigd moet worden
voor subsidiering van de Westfrisiaweg. `We moeten elkaar vertrouwen
en het eens worden over de financiering. We kunnen niet alle
verkeerstechnische knelpunten gedetailleerd uitwerken. Deze worden op
basis van voortschrijdend inzicht en - toekomstig - onderzoek van de
experts aangepast. Wanneer het regioakkoord rond is, gaat ook het Rijk
daar nog eens dunnetjes overheen. Dat let op de meest toekomstvaste
tracés en economische belangen. Daar moeten we op inspelen. Zonder
subsidiering van het Rijk komt de Westfrisiaweg er niet.' Zeger Homan,
wethouder van de gemeente Drechterland, haakt in op het verhaal van
Mooij. `Nu het ijzer heet is, moet het gesmeed worden. Om deze
beslissing te durven nemen, moeten we alle argumenten uitwisselen en
daarbij ook over grenzen heen kijken. We hebben straks allemaal belang
bij de weg.'
Hoe nu verder?
In december staat de ondertekeningen van het Regioakkoord gepland. De
financiering en de ruimtelijke ordeningsprocedures moeten dan zijn
afgerond. `En wat als we er niet uitkomen?', vraagt een raadslid. `Dan
hakt de provincie de knoop door', zegt Mooij. 'We wachten nu al
veertig jaar. De tijd van praten loopt ten einde. Het is nu of nooit.'
In de collegevergaderingen zullen de discussies de komende tijd worden
voortgezet.
Ons adres: Raadhuisplein 1 1693 EA Wervershoof info@wervershoof.nl
Telefoon: 0228-587171
Privacy|Colofon|Copyright|Proclaimer|Google