Gemeente Wervershoof


Verslag informatieavond Westfrisiaweg N23

15 okt 2007
Er was veel te bepraten tijdens de derde informatieavond over de N23 Westfrisiaweg. Raadsleden en wethouders van alle dertien gemeenten waren op 2 oktober bijeen in Hoorn.
`We zitten hier allemaal voor West Friesland', zegt Rob Everts, wethouder van Andijk tijdens het voorstelrondje van de panelleden. Dat lijkt het uitgangspunt te zijn van de Hoever de meningen over de details ook uiteen liggen, de deelnemers zijn het in de grote lijn eens: de weg moet er komen.

Cornelis Mooij, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland en voorzitter van de stuurgroep, benadrukt meerdere keren het belang van eensgezindheid. `De rijksbegroting laat zien dat er niet meer geld voor de rijksinfrastructuur is weggelegd. Eensgezind naar buiten treden en elkaar vinden in de grote lijn is om die reden nog belangrijker. Alleen dan maken we een meer dan goede kans om van Den Haag subsidie te krijgen. We zijn hier bij elkaar om het pad te plaveien dat is gegaan van startnotitie via deze voorlopige Milieu Effect Rapportage (MER) en leidt naar een regionaal akkoord.'

Knelpunten
De voorlopige MER en een paar opvallende verkeerstechnische knelpunten zijn net als op de voorgaande informatieavonden hét gespreksonderwerp: de rondweg bij Obdam, de parallelweg van Heerhugowaard richting Hoorn, de aansluiting met de A7 bij Scharwoude en de doorsteek bij Hoogkarspel. Dat laatste punt houdt de gemoederen het langste bezig. Aard Molenaar, lid van het CDA en van de commissie grondgebied in de gemeente Enkhuizen, wil een aantal voetangels en klemmen over het voetlicht brengen en krijgt drie minuten spreektijd. Molenaar gaat onder andere in op de kosten van de weg, het verlies van natuurschoon en beticht de gemeente Enkhuizen van een verborgen agenda bij de aanleg van de westvariant. `De bedrijven in het noorden van onze gemeente zullen niet hard economisch geraakt worden. Dat is een drogreden, gebruikt om voor de westvariant te stemmen. Omdat in het zuidwesten namelijk een woonwijk is gepland.' Wethouder Jan Franx van Enkhuizen verweert zich tegen dat laatste punt door te zeggen dat de regionale taakstelling woningbehoefte stamt uit 1997 en niet gerelateerd is aan de aanleg van de weg. Daarnaast verdedigt hij het standpunt van de stuurgroep om te kiezen voor de westvariant door Molenaar en anderen uit te nodigen bij de zaadbedrijven op 12 oktober. En daar het verhaal te horen.

Doorsteek bij Hoogkarspel
Raadsleden van de gemeente Drechterland en Stede Broec blijven vragen hebben over de doorsteek bij Hoogkarspel. Dat is voor hen bepalend voor - financiële - instemming. Het Projectbureau N23 Westfrisiaweg kiest voor de westvariant, terwijl de raadsleden van Drechterland en Stede Broec liever de noordvariant verwezenlijkt zien worden. Hoewel de MER geen significante verschillen laat zien tussen de twee varianten, zijn er volgens de raadleden wel degelijk grote nadelen aan de westvariant. `De N302 over de Houtribdijk wordt bij de westvariant niet doorgetrokken, en bij de noordvariant wel. Door te kiezen voor de westvariant blokkeer je het verkeer vanuit het zuiden van Enkhuizen', luidt een mening.
Jacques van Es, wethouder van Hoorn, komt de tegenstanders van de westvariant tegemoet. `Mochten er in de toekomst kosten moeten worden gemaakt voor het aanpassen van de weg omdat er nieuwe knelpunten ontstaan dan kunnen we daarvoor een intentieverklaring ondertekenen. Zodat ook die financiën door alle partijen gezamenlijk worden gedragen. Het solidariteitsbeginsel staat hoog in het vaandel bij de aanleg van deze weg. Nu en later.'

Financiën
De gemeenten zien de grote voordelen van de Westfrisiaweg, maar sommige zijn nog onbekend met de financiële verdeling. De kosten van de weg zijn afhankelijk van de tracékeuze en de wijze van uitvoering. Zolang deze niet duidelijk zijn, en de financiën ook nog kunnen varieren, aarzelen partijen met instemming. Naar schatting kost de aanleg van alleen het gedeelte van Alkmaar tot Enkhuizen, de Westfrisiaweg, tussen de 300 en 400 miljoen euro. Een bedrag dat door de Provincie Noord-Holland, de betrokken gemeenten, hoogheemraadschappen en lokale bedrijven bijeen moet worden gebracht alvorens de subsidieaanvraag naar het Rijk gaat. Een aantal raadsleden maakt zich zorgen over het rond krijgen van die financiën. `De georganiseerde bedrijven hebben aangegeven bij te dragen aan de weg. Maar het lijkt erop dat het gaat om een bedrag in duizenden euro's. Dat is niet genoeg. En ook oneerlijk, want de bedrijvigheid wordt gestimuleerd en de ondernemingen ondervinden voordeel van de weg. En toch kan het zijn dat de gemeenten straks moeten opdraaien voor de kosten als de bedrijven achterblijven', redeneert een raadslid.

Tactiek
Dat politiek keuzes maken is, onderstreept gedeputeerde Mooij ook nog eens. Hij gaat in op de tactiek hoe het Rijk overtuigd moet worden voor subsidiering van de Westfrisiaweg. `We moeten elkaar vertrouwen en het eens worden over de financiering. We kunnen niet alle verkeerstechnische knelpunten gedetailleerd uitwerken. Deze worden op basis van voortschrijdend inzicht en - toekomstig - onderzoek van de experts aangepast. Wanneer het regioakkoord rond is, gaat ook het Rijk daar nog eens dunnetjes overheen. Dat let op de meest toekomstvaste tracés en economische belangen. Daar moeten we op inspelen. Zonder subsidiering van het Rijk komt de Westfrisiaweg er niet.' Zeger Homan, wethouder van de gemeente Drechterland, haakt in op het verhaal van Mooij. `Nu het ijzer heet is, moet het gesmeed worden. Om deze beslissing te durven nemen, moeten we alle argumenten uitwisselen en daarbij ook over grenzen heen kijken. We hebben straks allemaal belang bij de weg.'

Hoe nu verder?
In december staat de ondertekeningen van het Regioakkoord gepland. De financiering en de ruimtelijke ordeningsprocedures moeten dan zijn afgerond. `En wat als we er niet uitkomen?', vraagt een raadslid. `Dan hakt de provincie de knoop door', zegt Mooij. 'We wachten nu al veertig jaar. De tijd van praten loopt ten einde. Het is nu of nooit.' In de collegevergaderingen zullen de discussies de komende tijd worden voortgezet.

Ons adres: Raadhuisplein 1 1693 EA Wervershoof info@wervershoof.nl Telefoon: 0228-587171
Privacy|Colofon|Copyright|Proclaimer|Google