10.000 top-ondernemers zonder bedrijf


Ongelofelijk hoeveel hoog gekwalificeerde en succesvolle managers serieus overwegen om hun baan in te ruilen voor het zelfstandig ondernemerschap

RIJSWIJK, 20071002 -- Het is ongelofelijk hoeveel hoog gekwalificeerde en succesvolle managers serieus overwegen om hun baan in te ruilen voor het zelfstandig ondernemerschap. Voorzichtige schattingen geven aan dat de omvang van deze hoogwaardige groep in Nederland minstens 10.000 personen betreft. Recent onderzoek van Dutch Dream, een landelijk werkende intermediair gespecialiseerd in de begeleiding van gekwalificeerde managers bij hun bedrijfsovernames, leert dat vijf `overnemersdrempels' hen weerhouden van de realisatie van hun ondernemersdroom. Overheid, Kamers van Koophandel en ondernemersorganisaties worden opgeroepen om de 10.000 topmanagers met hun overnameplannen actiever te stimuleren en te faciliteren. Maar ook de manager zelf kan actief aan de slag met de vijf `overnemersdrempels'. Het onderzoek van Dutch Dream levert hen vijf praktische tips op voor een succesvolle overname.

Die ruim 10.000 topmanagers waar we hier over praten zijn nu bijvoorbeeld directeur of directielid van een middelgroot bedrijf of van een onderdeel van een multinational. Anderen zijn gewaardeerde managers met een functioneel taakgebied (commercieel, financieel, technisch, operationeel enz). Binnen het bedrijf waar ze werken zijn naar hun oordeel onvoldoende nieuwe uitdagingen beschikbaar. En de managers in kwestie willen in de toekomst de verdiensten van `hun kunstje' zelf incasseren. Veel managers zijn er vast van overtuigd dat ze nog beter presteren als zij het zelf voor het zeggen krijgen. Kortom: er zijn volop motivatoren om de stap naar het zelfstandig ondernemerschap te zetten. Maar toch is het voor hem een (te) grote stap om hun huidige baan zomaar vaarwel te zeggen. Ze worden nagenoeg allemaal geconfronteerd met de vijf `overnemersdrempels':


De vijf overnemersdrempels:

1 - Traditioneel en eenzijdig denken over starten
Bedrijfsopvolging was vroeger vooral een familie-aangelegenheid en soms ook wel interessant voor het zittende management. De Nederlandse cultuur leert mede daarom een starter dat hij op zoek moet naar het `gat in de markt'. Dat begint met een `een goed idee' en op basis daarvan werk je een haalbaar businessplan uit. Op deze manier zit het starten als zelfstandig ondernemer op een traditionele wijze in ons denkpatroon ingeworteld. Over de belangrijke voordelen van een bedrijfsovername wordt nauwelijks serieus nagedacht door de starter.

2 - Grote vrees voor de risico's
Ook hier speelt het cultuuraspect een bepalende rol. Angstbeleving neemt de plaats in van een nuchtere analyse. We zijn in Nederland vooral gewend om te denken in verworvenheden en zekerheden. Wie als ervaren manager voor zichzelf begint is in principe `een waaghals'. Hij is immers al gesetteld, heeft een gezin, mooie auto, huis, enz. Zijn uitgavenpatroon kent veel verplichtingen en de levensstandaard is hoog. Veel starters denken ten onrechte dat een overname veel (onbekende) risico's met zich mee brengt.

3 - Onvoldoende zicht op de benodigde eigen middelen
Een ervaren manager komt pas goed tot zijn recht als hij een bedrijf van enige omvang overneemt. Het overnemen van zo'n bedrijf loopt al gauw in de miljoen(en) euro's. En zoveel geld heeft de gemiddelde manager meestal niet zelf beschikbaar. Zonder de nodige contanten heb ik geen kans wordt dan al snel gedacht. Ten onrechte belemmert die gedachte bij menig manager het denken over het overnemen van een bedrijf. In de praktijk blijkt dat er heel veel mogelijk is voor de `juiste vent in de juiste tent'.


4 - Onzekerheid op een ondoorzichtige overnamemarkt
De beginnende overnemer weet vaak niet precies wat hij gaat zoeken. Veel vragen blijven onbeantwoord. Gaat het om de bekende `speld in de hooiberg'? Moet ik in mijn eigen branche blijven of juist niet? Welke ondernemersrol zou mij het beste passen? Welke bedrijfssituatie en levensfase van het bedrijf zou daar optimaal bij passen? Wil ik direct en volledig overnemen of zoek ik een geleidelijke overname? En de moeilijkste vraag is misschien wel waar en hoe vind ik zo'n bedrijf?

5 - Een grote tijdsinvestering is nodig
Voor het actief zoeken en overnemen van een passend bedrijf moet gemiddeld een jaar worden uitgetrokken. In alle fasen van het overnameproces is er een intensieve rol voor de overnemer. Voorbereiden, focussen, zoeken, kennismaken, bedrijfs- en marktonderzoek, onderhandelen, het schrijven van een business- en financieringsplan zijn tijds- en kennisintensieve onderdelen van het overnameproces. Bezigheden die heel moeilijk te combineren zijn met de intensieve baan van de succesvolle manager.

Eigenlijk is het bestaan van de vijf overnemersdrempels een heel verontrustende constatering. Momenteel zijn immers minstens zo'n 35.000 (babyboom) ondernemers bezig met plannen om hun onderneming te verkopen. Veelal betreft het goedlopende bedrijven die, stuk voor stuk, bijdragen aan onze economie. Zonder een goede opvolging zullen die bedrijven te maken krijgen met een serieus continuĂŻteitsprobleem. Alle reden dus om de 10.000 ondernemers, die nu nog zonder bedrijf zijn, te stimuleren om daadwerkelijk een bedrijf over te nemen.

Voor de ervaren manager die overweegt om te gaan overnemen volgen hieronder nog vijf praktische tips voor een succesvolle overname:
1 - Analyseer goed de persoonlijke voor- en nadelen van het zelfstandig ondernemerschap. Doe dat heel specifiek vanuit jouw drijfveren, visie en situatie en vergelijk de resultaten van deze analyse met het blijven werken in dienstverband.
2 - Neem op basis van die analyse een onomkeerbaar besluit om zelfstandig ondernemer te worden. Communiceer dat besluit aan familie en vrienden en wees vanaf die dag 100% ondernemer.
3 - Bepaal of je wilt overnemen of starten. Indien je gaat overnemen stel dan samen met een gespecialiseerde adviseur/ondernemerscoach, een passend zoekprofiel op voor een over te nemen bedrijf. Neem je eigen kwaliteiten en wensen daarbij als uitgangspunt.
4 - Zoek en benader bedrijven die voor overname in aanmerking komen op een professionele manier. Verdiep je in het bedrijf, zijn producten en markten en houd vooral ook rekening met de vele emoties die kunnen spelen.
5 - Zorg voor voortgang in het overnameproces en bedenk dat de investeringen in specialistische advisering en begeleiding zichzelf ruimschoots terugbetalen.

Drs. Gerard Geenen
Directeur Dutch Dream

Het uitgebreide artikel `10.000 Top-ondernemers zonder bedrijf' is te vinden via de lichtbalk op de website www.dutch-dream.nl