Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Schiphol-Rijk, 2 oktober 2007

Vrede van Munster (1648) bepaalt luchtverkeer in 2008

De grenzen die in 1648 bij de Vrede van Munster zijn vastgesteld, worden anno 2008 nog steeds door luchtverkeersleiders gebruikt om internationale vluchten aan elkaar over te dragen. Tot die opzienbarende conclusie komt Alexander ter Kuile, secretaris-generaal van de internationale koepel van verkeersleidingorganisaties CANSO in een exclusief interview met het zojuist verschenen magazine Smart Traveller. Hij vindt dat we zo snel mogelijk van die historische lappendeken in de lucht af moeten. Daarbij wijst hij de politiek aan als de vertragende factor in de totstandkoming van een Single European Sky.

In het interview zegt Ter Kuile ook dat Nederland op het gebied van eenheid in luchtverkeersleiding zo'n beetje het slechtste jongetje in de Europese klas is. "Wij hebben het gepresteerd om in zo'n beetje het kleinste en drukste luchtruim van Europa maar liefst drie verkeersleidingorganisaties aan het werk te krijgen. Voor burger en voor militair, voor lagere en hogere luchtlagen." Vooruitblikkend naar een toekomstige internationale consolidatie binnen het Europese luchtruim schetst Ter Kuile de indringende mogelijkheid dat "het luchtruim boven Londen door Duitsers zal worden beheerd."

De nieuwe editie van Smart Traveller heeft niet voor niets een groen jasje. Centraal in dit nummer staat de vraag: hoe groen reist het Nederlandse bedrijfsleven? Uit een korte inventarisatie blijkt dat getracht wordt om onnodige zakenreizen te verminderen, bijvoorbeeld door conference calls. En als er toch voor de zaak gereisd moet worden, bestaat er een groeiende bereidheid om uitstoot van CO2 te compenseren, bijvoorbeeld door het aanplanten van bossen. Maar bedrijven zijn veel minder ver in het nadenken over de vraag hoe de zakenreis zelf duurzamer kan, is de conclusie. Dan is er meer te verwachten van de initiatieven van vliegtuigfabrikanten en luchtvaartmaatschappijen voor zuiniger en schonere vliegtuigtypen.

Het blad besteedt verder aandacht aan nieuwe trends zoals 'groene' hotels. Een nieuwe trend is dat modemerken als Bulgari, Armani en Versace hun eigen droomhotels ontwerpen: Hotel Couture. Ook internationaal reizen per snelle trein wint steeds meer terrein. Smart Traveller belicht de nieuwe initiatieven van NS HiSpeed en zet ook de gunstige milieuprestaties van de trein op een rij. Verder biedt het magazine praktische tips voor zakenreizigers in de vorm van de 10 nieuwste tassen en trolleys als handbagage. Of 12 ongebruikelijke en verrassende plekken voor een zakenlunch.

Smart Traveller magazine wordt elke kwartaal uitgegeven door Readershouse/Hearst. Het is gericht op zakelijke reizigers, travelmanagers en managers binnen bedrijven die zich bezig houden met relatiemarketing, incentives en HRM-oplossingen.

Het hele Smart Traveller magazine kan gratis gedownload worden via de website www.atp.nl > Ontdek ATP > Magazine.


---