Ingezonden persbericht


Bouwbarometer®: omzetgroei bouwsector stabiliseert in tweede helft 2007

Rotterdam - 2 oktober 2007. De omzetgroei in de bouwsector lijkt zich in de tweede helft van 2007 te stabiliseren. In totaal geeft 50% van de bedrijven in het derde kwartaal aan een (sterke) stijging van de eigen omzet te zien in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2006; slechts 10% ziet een daling in de eigen omzet. Voor het vierde kwartaal van 2007 verwacht per saldo 45% van de bedrijven een stijging van de omzet in vergelijking met het derde kwartaal van 2006: 53% verwacht een omzetstijging, 8% een omzetdaling. In het tweede kwartaal van 2007 nam per saldo nog 58% van de bedrijven een positieve omzetontwikkeling waar. Dit blijkt uit de Bouwbarometer®, de stemmingsindicator binnen de bouwsector die wordt bepaald aan de hand van ruim 700 enquêtes, gelijk verdeeld over de zeven belangrijkste marktpartijen uit de bouw.

Handelaren en aannemers GWW meest positief over omzetontwikkeling

In het derde kwartaal springen de handelaren en aannemers GWW er in positieve zin uit. Bij de handelaren ziet 73% in het tweede kwartaal een stijging in de omzet. Van de aannemers GWW neemt 63% een positieve omzetontwikkeling waar. Voor beide marktpartijen geldt dat geen enkel bedrijf een negatieve omzetontwikkeling waarneemt. Van de andere marktpartijen ziet de meerderheid zijn omzet in het derde kwartaal toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden, alleen in minder sterke mate dan de handelaren en aannemers GWW dat doen. Met name binnen de marktpartijen architecten en installateurs zien per saldo minder bedrijven hun omzet stijgen dan in het tweede kwartaal van 2007.

©2007 USP MARKETING CONSULTANCY
Installateurs positiever over omzetverwachtingen; handelaren juist minder positief Met betrekking tot de omzet voor het vierde kwartaal van 2007 zijn de verwachtingen opnieuw optimistisch, maar deze blijven iets achter bij de waargenomen ontwikkelingen in het derde kwartaal. Handelaren en aannemers GWW springen er wederom in positieve zin uit, al denken de handelaren iets minder positief over het vierde kwartaal dan over het derde kwartaal van 2007; installateurs verwachten daarentegen meer van het komend kwartaal. De andere vijf onderscheiden marktpartijen blijken vrijwel even positief over het vierde kwartaal van 2007 als over het derde kwartaal van 2007 te zijn. Architecten zijn over beide kwartalen het minst positief. Van de architecten verwacht 40% een stijging in de omzet in het vierde kwartaal van 2007 wanneer zij dit vergelijken met het vierde kwartaal van 2006; 7% verwacht een daling van de omzet.

©2007 USP MARKETING CONSULTANCY

Ontwikkelingen en verwachtingen tweede helft 2007 vs. omzetcijfers eerste helft 2007 In de bouw is in de eerste helft van 2007 de omzet sterk toegenomen. Bouwbreed steeg de omzet met ruim 11 procent. In het eerste kwartaal was de omzetgroei hoger (14%) dan in het tweede kwartaal (9%) (bron: CBS, 3 september 2007). In de Bouwbarometer® is te zien dat de omzet zich in het derde kwartaal van 2007 opnieuw positief ontwikkelt, echter minder sterk dan in het tweede kwartaal van 2007. In vergelijking met het tweede kwartaal is er dit kwartaal gemiddeld genomen een daling waarneembaar van het aantal bedrijven dat de omzet heeft zien stijgen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Het aantal bedrijven dat voor het vierde kwartaal per saldo een positieve omzetverwachting heeft, ligt nog iets lager. Hiermee lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat de omzetgroei in de bouwsector lijkt te stabiliseren. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy
drs. M.E. Caniels
Telefoon: 010-2066900
E-mail: caniels@usp-mc.nl
Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
In dit artikel is alleen ingegaan op de omzetontwikkelingen en -verwachtingen. In de Bouwbarometer® komen hiernaast ook de ontwikkeling en verwachtingen ten aanzien van de orderportefeuille en de concurrentiedruk aan de orde.

De Bouwbarometer® is de stemmingsindicator binnen de bouwsector en wordt bepaald aan de hand van ruim 700 enquêtes, gelijk verdeeld over de zeven belangrijkste marktpartijen uit de bouw. Naast de actuele ontwikkelingen op verschillende bedrijfseconomische aspecten, wordt ook aandacht besteed aan de verwachtingen voor het volgende kwartaal. De Bouwbarometer® is een initiatief van Bouwkennis en USP Marketing Consultancy. Ieder kwartaal komen de omzet, orderportefeuille en concurrentiedruk aan de orde. Om een reëel beeld te krijgen, worden in de vraagstelling de actuele toestand en de verwachtingen gekoppeld aan de overeenkomstige kwartalen in het voorgaande jaar. Zo is er altijd een referentiepunt en wordt rekening gehouden met seizoensinvloeden waar de bouwproductie onderhevig aan is. Abonnees van het Bouwkennis Kwartaalrapport kunnen elk kwartaal de headlines van de Bouwbarometer® lezen. Bouwkennis Totaalabonnees kunnen via de site het gehele onderzoek raadplegen.


---- --