Gevecht met de elementen bij Henri Lloyd ONK Zeezeilen 2007
IJMUIDEN, 20071002 -- De winderige omstandigheden bij het Henri Lloyd ONK Zeezeilen 2007 op 28 tot en met 30 september jl. zorgde voor drie dagen spannende taferelen op de twee wedstrijdbanen voor de kust van IJmuiden waarbij het uiterste werd gevergd van materiaal en de zeewaardigheid van de bemanningen.
Met ruim tachtig inschrijvingen is het evenement bij voorbaat als geslaagd. De eerste dag staat er flinke deining en geven de voorspellingen een N-NO 8 Beaufort af die in de middag zal afnemen naar 5 Beaufort. Reden om de uitstelvlag te hijsen en daarmee bemanningen extra tijd te geven om de laatste klussen te doen. Echter blijkt de wind niet boven de 23 knopen uit te komen en kan er om 12.15 uur alsnog gestart worden voor drie up- en downwindwedstrijden. Door de stevige wind en flinke golven werden het met recht de kampioenschappen zeezeilen dit jaar. Op de tweede dag voeren de handicapklassen en de Pionnen een middellange baan, en de X 35 korte banen. Met wederom veel wind die in de loop van de dag nog aantrok en af en toe een buitje, werd het bikkelen voor de bemanningen en werd het materiaal tot het uiterste getest. Deze dag heeft de zeilmakers goede zaken opgeleverd want het aantal opgeblazen en gescheurde spinnakers en genua's was niet meer op één hand te tellen. Bij aankomst in de haven stond er zelfs zoveel wind dat het gratis steigerbier uit de glazen werd geblazen. De derde en laatste wedstrijddag breekt de zon door en met een N-NW wind van 4 tot 5 Beaufort zorgde dat voor perfecte zeilomstandigheden.
Overall winnaars
Irc 1 roark van schipper kees kaan (grand soleil 43)
orc 2 rosetta on the rocks van schipper radboud crul (dehler 36)
orc 3/4 appoint van schipper dennis hennevanger (x-332)
x 35 quantum racing van schipper nic bol
pion balans van schipper ed brand
IRC 21st Century Trophy, een wisselprijs van de RORC voor de beste IRC boot, ging naar de Roark.
IRC 1
De deelnemers in de ORC1 klasse hebben besloten hun inschrijving voor de ORC 1 klasse terug te trekken en alleen in de IRC 1 te starten. Zij voldeden met het aantal inschrijvingen niet aan het vereiste aantal voor een geldig Nederlands Kampioenschap in de ORC 1 en strijden nu om het IRC Noordzee Club Kampioenschap. De strijd gaat uiteindelijk tussen de Roark van Kees Kaan en de Connect Lesonal van Arjen de Zeeuw. De Zeeuw: `Wij hebben een Spaanse boot hè, die houdt van zon en loopt wat harder bij minder wind. De laatste dag is uiteindelijk beslissend geweest, wij waren de laatste pot te vroeg gestart en moesten terug waarna we de Roark niet meer konden inhalen'. Kaan: `De schoorstenen van IJmuiden met daarvoor de kleurige kites gaven apocalyptische beelden als je vanaf zee naar de kust keek. Wij hebben goed gevaren, en hebben baat bij wat meer wind. Maar we varen gewoon goed dit seizoen en hebben een constante serie neergezet, dus ook als er minder wind was geweest waren we denk ik wel als eerste binnen gekomen. Ik vond het wel jammer dat er niet voldoende deelnemers in onze klasse waren voor een Nederlands Kampioenschap en hoop dat volgend jaar het ONK in de IRC wordt uitgeschreven'.
ORC/IRC 2
In de veruit grootste klasse met 22 inschrijvingen, werd er uiterst scherp gevaren. Het grote veld maakte dat het soms dringen werd bij de start en de bovenboei. Radboud Crul wist het Nederlands Kampioenschap voor de tweede achtereenvolgende keer op zijn naam te schrijven: `De grondige voorbereidingsprocedures die we de afgelopen twee jaar hebben gevolgd door veel te trainen, en de boot, zeilen én bemanning in optimale conditie te houden, heeft wederom zijn vruchten afgeworpen. Het was heerlijk zeilen met veel wind en hoge golven, echt een zeezeilkampioenschap'. De strijd om de tweede tot en met vijfde plaats speelde zich af tussen de Satori van Gideon Messink, de Sunshine 4 van Ab Pasman, de Woeste Willem van Kees van Steensel en de Lenco van Nico Brabers. Werd de Lenco vorig jaar derde met het team clubracer, dit jaar wist het eigen Lencoteam de vierde plaats te bemachtigen. Interim voorzitter van de Noordzee Club Ab Pasman wist met de Sunshine 4 de derde plaats te bemachtigen door een prima serie te varen, waarbij de tweede wedstrijd minder goed verliep na een aanvaring met de FunX van Bob Jansen. Als tweede eindigde de Satori van Gideon Messink.
ORC 3/4
De ORC 3 en 4 klasse waren gecombineerd waardoor een groot veld zorgde voor een uiterst competitieve strijd op het water. De klassen samen telden 19 inschrijvingen, waarbij Dennis Hennevanger met de Appoint een hele sterke serie heeft gezeild met vier eerste en twee tweede plaatsen waarvan één afgetrokken mocht worden. Hennevanger, zelf bouwer van de prachtige Saffier jachten: `Ik vaar nu twee jaar met dit team en die continuïteit begint zijn vruchten af te werpen'. De Tien Tien, een Winner 10.10, met werfeigenaar Remco Sol, werd tweede, op de voet gevolgd door de Jack in de Box van Martijn van Zoeren.
X-35
In de X-35 klasse was er een grote opkomst met teams uit Nederland, Engeland en België. Nic Bol met Quantum Racing wist dit keer het Nederlands Kampioenschap in de wacht te slepen. Bol: `Het waren eerlijke omstandigheden en door een constante serie neer te zetten bovenin het klassement hebben we uiteindelijk de eerste prijs in de wacht gesleept'. De tweede en derde plaats gingen naar twee Engelse teams. Tweede werd de Perfect Ten van John Parker en derde de Cool Runnings van Thorkild Juncker, met Jochem Visser als tacticus. De Perfect Ten voer onder Engels zeilnummer, maar werd geheel bemand door in Australië werkende Nederlanders. Regerend wereldkampioen Cees Wieringa met de Drs X valt net buiten de prijzen met een vierde plaats. Op de tweede dag hebben twee bemanningsleden van de Ienvinix en de Waikabubak een nat pak gehaald door overboord te gaan. Na deze dag was het kampioenschap nog niet beslist en kon er nog van alles gebeuren in de bovenste regionen van de ranglijst. De teams hebben elkaar tot de laatste race bevochten door gijpend, surfend en dicht bij elkaar varend de up- en downwindbanen uit te varen. Het verschil tussen de nummers 1 en 2 bedraagt na 8 races slechts twee punten. De nummer 3 verspeelde zijn kansen in de eerste race van de derde dag door na twee general recalls de rode vlag te trekken toen zij een bfd opliepen. De rode vlag leverde hen bij de jury tenslotte een dne op, en zonder aftrekwedstrijden zakte de Cool Runnings naar de derde plaats.
Pion
De Pionnen vormen een bijzondere en levende klasse door met elf inschrijvingen aan het Henry Lloyd ONK Zeezeilen te beginnen. Bij de Pionnen wordt altijd sterk gevaren en is veel ervaring aan boord. Ed Brand met de Balans wist door vooral de eerste en tweede dag sterk te varen, het kampioenschap op zijn naam te schrijven, net zoals in 2006. Rick Kooke met de Blue Temptation werd met ruim twee punten verschil tweede, gevolgd door de Ponziani van Alex Brouwer.
Ingezonden persbericht