Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1
Forse toename aantal nieuwe online kopers
Online omzet stijgt met 38 procent
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters blijft stijgen. In de eerste zes maanden van 2007 is de markt ten opzichte van een jaar geleden met 38% verder doorgegroeid naar een omzet van ¤ 1,84 miljard. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.
Forse toename aantal online kopers
'De huidige groei van de online thuiswinkelmarkt heeft verschillende oorzaken', stelt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. 'Er is nog steeds een forse toename in het aantal nieuwe online kopers. In de eerste helft van 2007 hebben 6,2 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, waarvan ruim 800.000 kopers voor het eerst een online aankoop deden.'
Omzet online reisbranche stijgt met 35 procent
Daarnaast is er volgens Sibbel sprake van een sterke toename in online reisaankopen. ,,Ruim een derde van de online shoppers geeft aan in het afgelopen halfjaar via internet een reis te hebben geboekt'. De omzet in de online reisbranche steeg ten opzichte van een halfjaar geleden met 35% naar ¤ 830 miljoen in de eerste zes maanden van 2007. Reizen is daarmee goed voor 45% van de totale online thuiswinkelmarkt. Andere grote online marktsegmenten zijn consumentenelektronica, verzekeringen en kleding.
Meer bestellingen en grotere uitgaven
Nog steeds neemt de frequentie en het gemiddeld bestede bedrag langzaam toe. De bestelfrequentie is in de eerste helft van 2007 gestegen van gemiddeld 2,4 naar 2,5 bestellingen. Het gemiddeld bestede bedrag per online koper is in het afgelopen halfjaar gestegen van ¤ 263,- naar ¤ 297,-, een stijging van 13%.
iDEAL veilig betaalmiddel
'Online kopers zien steeds minder nadelen aan het kopen van producten of diensten via internet', aldus Frank Sibbel. 'Ruim een kwart van de online kopers geeft aan dat online shoppen voor hen geen enkel nadeel heeft. Voor internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan, zijn de verzendkosten de belangrijkste drempel voor online shoppen. Veiligheid van betalen is daarmee een minder belangrijk nadeel geworden. Hieraan heeft ook het betaalmiddel iDEAL bijgedragen. Driekwart van de online kopers ziet iDEAL als (zeer) veilig.'
Kijken, kiezen, kopen
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumentenbestedingen: ,,Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: meer dan 800.000 consumenten die in de eerste helft van dit jaar voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd zorgt het verder toenemende consumentenvertrouwen voor steeds meer online bestedingen. Het gedrag van consumenten verandert. Was het voorheen op internet vooral 'kijken, kijken, kijken', nu is motto meer en meer: 'kijken, kiezen, kopen.'
Grootschalig onderzoek
De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de bijna 700 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
Thuiswinkel Markt Monitor 2007
Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar:
EINDE PERSBERICHT
---
Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
---
Blauw Research
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoeksbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, (nieuwe) Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2007 verwacht Blauw Research internationaal met 110 medewerkers een omzet van ¤ 13 miljoen te hebben gerealiseerd. Meer over Blauw Research vindt u op
---
Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bijna 700 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
---
Ingezonden persbericht