Telematica Instituut
'Social tagging': laat de leerling het zelf maar doen?
2007-10-01
Driehonderdvijftig bovenbouwleerlingen uit het hele land doen sinds 1
oktober mee aan een experiment met social tagging. Tweehonderd van hen
krijgen - individueel - online een lijst video's voorgeschoteld, met
de opdracht om aan de fragmenten goede trefwoorden ofwel tags toe te
kennen. Met goede trefwoorden worden trefwoorden bedoeld die andere
gebruikers helpen om snel het fragment terug te vinden.
In de tweede fase van het experiment moeten honderdvijftig andere
leerlingen online vragen beantwoorden. De antwoorden liggen besloten
in het videomateriaal. De onderzoeksvraag hierbij is of de eerder
toegekende tags helpen om de juiste video's te vinden. De video's, uit
het kunst- en cultuurdomein, worden beschikbaar gesteld door Teleblik.
Het Telematica Instituut heeft de tag- en zoekapplicatie ontwikkeld.
Samen met Kennisnet Ict op school en SURFnet onderzoekt het hoe de
kwaliteit van social tags zich verhoudt tot die van metadata die
professionals hebben toegekend en tot die van automatisch afgeleide
sleutelwoorden.
De drie partijen voeren dit onderzoek uit in het kader van het
nationale onderzoeksprogramma MultimediaN (www.multimedian.nl). Het
experiment maakt deel uit van uitvoerig onderzoek naar
aanbevelingstechnieken, tekstanalyse en video-ontsluiting. De
resultaten van het onderzoek kunnen direct worden ingezet om de
informatie op het internet beter te ontsluiten. Deze groeit immers
steeds harder, met name door user-generated content: audio, foto's en
video's die door niet-professionele gebruikers aan het internet worden
toegevoegd.
De uitkomsten van het experiment worden eind van het jaar verwacht.