Telematica Instituut


'Social tagging': laat de leerling het zelf maar doen?

2007-10-01

Driehonderdvijftig bovenbouwleerlingen uit het hele land doen sinds 1 oktober mee aan een experiment met social tagging. Tweehonderd van hen krijgen - individueel - online een lijst video's voorgeschoteld, met de opdracht om aan de fragmenten goede trefwoorden ofwel tags toe te kennen. Met goede trefwoorden worden trefwoorden bedoeld die andere gebruikers helpen om snel het fragment terug te vinden.

In de tweede fase van het experiment moeten honderdvijftig andere leerlingen online vragen beantwoorden. De antwoorden liggen besloten in het videomateriaal. De onderzoeksvraag hierbij is of de eerder toegekende tags helpen om de juiste video's te vinden. De video's, uit het kunst- en cultuurdomein, worden beschikbaar gesteld door Teleblik.

Het Telematica Instituut heeft de tag- en zoekapplicatie ontwikkeld. Samen met Kennisnet Ict op school en SURFnet onderzoekt het hoe de kwaliteit van social tags zich verhoudt tot die van metadata die professionals hebben toegekend en tot die van automatisch afgeleide sleutelwoorden.

De drie partijen voeren dit onderzoek uit in het kader van het nationale onderzoeksprogramma MultimediaN (www.multimedian.nl). Het experiment maakt deel uit van uitvoerig onderzoek naar aanbevelingstechnieken, tekstanalyse en video-ontsluiting. De resultaten van het onderzoek kunnen direct worden ingezet om de informatie op het internet beter te ontsluiten. Deze groeit immers steeds harder, met name door user-generated content: audio, foto's en video's die door niet-professionele gebruikers aan het internet worden toegevoegd.
De uitkomsten van het experiment worden eind van het jaar verwacht.