Conflict met de buren, wat doen we eraan?
Logo buurtbemiddeling
Voor niemand makkelijk
steeds verrassend
altijd anders
De meeste mensen wonen prettig naast elkaar. Maar soms gaat er iets
mis en ontstaat er onenigheid met de buren, bijvoorbeeld over geluid,
gedrag van de kinderen, gebruik van portiek of galerij. Kleine
ergernissen kunnen dan hoog oplopen. Als het niet lukt om met de buren
te praten of samen een oplossing te vinden, kan Buurtbemiddeling
helpen.
Bemiddelen, hoe werkt dat?
In sommige gevallen heeft iemand alleen behoefte aan een luisterend
oor. Of aan tips waarmee ze zelf in gesprek kunnen gaan met de buren.
In een andere situatie kan het zijn dat een bemiddelingsgesprek is
gewenst. De bemiddelaars spreken dan eerst met de buren in een
afzonderlijk gesprek. Ieder krijgt de gelegenheid om de eigen kant van
het verhaal te vertellen. Hierna worden beide buren uitgenodigd voor
een gezamenlijk gesprek op een neutrale plek. De bemiddelaars
begeleiden dit gesprek.
Eerst wordt afgesproken dat de buren elkaar respecteren en dat zij
zorgvuldig omgaan met wat de ander vertelt in het gesprek.
Gelijkwaardigheid en evenwicht zijn belangrijke uitgangspunten en
worden strikt bewaakt door de bemiddelaars. De bemiddelaars stimuleren
de buren om samen een oplossing te bedenken. Een oplossing wordt dus
niet aangedragen of opgelegd door de bemiddelaars. Als buren eenmaal
weer in staat zijn om met elkaar te communiceren op een goede manier,
dan komt de oplossing vaak vanzelf. Buurtbemiddelaars zijn speciaal
getraind voor dit werk en kennen de buurt goed. Zij zijn strikt
onpartijdig en werken vrijwillig en belangeloos.
Waar kan ik terecht?
Voor informatie over Buurtbemiddeling, verzoeken tot bemiddelingen of
aanmelding als buurtbemiddelaar kunt u terecht bij de projectleiding
van Buurtbemiddeling, Pamela van Rooijen, tel. 4582118, e-mail:
info@buurtbemiddeling.com en www.buurtbemiddeling.com.
Gemeente Capelle a/d IJssel