Gemeente Capelle a/d IJssel

Conflict met de buren, wat doen we eraan?

Logo buurtbemiddeling

Voor niemand makkelijk

steeds verrassend

altijd anders

De meeste mensen wonen prettig naast elkaar. Maar soms gaat er iets mis en ontstaat er onenigheid met de buren, bijvoorbeeld over geluid, gedrag van de kinderen, gebruik van portiek of galerij. Kleine ergernissen kunnen dan hoog oplopen. Als het niet lukt om met de buren te praten of samen een oplossing te vinden, kan Buurtbemiddeling helpen.

Bemiddelen, hoe werkt dat?

In sommige gevallen heeft iemand alleen behoefte aan een luisterend oor. Of aan tips waarmee ze zelf in gesprek kunnen gaan met de buren. In een andere situatie kan het zijn dat een bemiddelingsgesprek is gewenst. De bemiddelaars spreken dan eerst met de buren in een afzonderlijk gesprek. Ieder krijgt de gelegenheid om de eigen kant van het verhaal te vertellen. Hierna worden beide buren uitgenodigd voor een gezamenlijk gesprek op een neutrale plek. De bemiddelaars begeleiden dit gesprek.

Eerst wordt afgesproken dat de buren elkaar respecteren en dat zij zorgvuldig omgaan met wat de ander vertelt in het gesprek. Gelijkwaardigheid en evenwicht zijn belangrijke uitgangspunten en worden strikt bewaakt door de bemiddelaars. De bemiddelaars stimuleren de buren om samen een oplossing te bedenken. Een oplossing wordt dus niet aangedragen of opgelegd door de bemiddelaars. Als buren eenmaal weer in staat zijn om met elkaar te communiceren op een goede manier, dan komt de oplossing vaak vanzelf. Buurtbemiddelaars zijn speciaal getraind voor dit werk en kennen de buurt goed. Zij zijn strikt onpartijdig en werken vrijwillig en belangeloos.

Waar kan ik terecht?

Voor informatie over Buurtbemiddeling, verzoeken tot bemiddelingen of aanmelding als buurtbemiddelaar kunt u terecht bij de projectleiding van Buurtbemiddeling, Pamela van Rooijen, tel. 4582118, e-mail:

info@buurtbemiddeling.com en www.buurtbemiddeling.com.