De Unie
28/09/2007
Maatwerk in Mens â en - Werk.
Algemeen Arbeidsvoorwaardenbeleid 2008
28 september 2007 - In Nederland zijn er op diverse niveaus structuren
waarbinnen werkgevers en werknemers (en op landelijk niveau ook de
overheid) onderhandelen over arbeidsrelaties en arbeidsverhoudingen.
Achtereenvolgens zijn dit het centraal overleg tussen de landelijke
sociale partners, de cao-onderhandelingen in sectoren en bedrijven,
het personeelsbeleid in ondernemingen en ten slotte de individuele
onderhandelingen tussen werknemers en hun leidinggevende.
Het algemeen arbeidsvoorwaardenbeleid van De Unie wordt ieder najaar
door de leden vastgesteld. De miljoenennota van het kabinet bepaald
voor een groot deel de financiële kaders voor het
arbeidsvoorwaardenbeleid. Binnen deze financiële kaders formuleert De
Unie haar beleid waarbij er een keuze wordt gemaakt naar speerpunten.
De huidige trend wijst in de richting van meer en meer zelfregulering
en raamwerkregelingen, in plaats van centrale, collectieve regels.
Kortom: De Unie kiest voor maatwerk in mens-en-werk.
De speerpunten van het algemeen arbeidsvoorwaardenbeleid 2008
samengevat:
* inzetten op koopkrachtverbetering
* inzetten op inzetbaarheid
* eigentijdse arbeidsverhoudingen
Nivelleren, nivelleren en nog eens nivelleren!
Nederland moet inleveren terwijl de economie op volle toeren draait.
Dit is voor De Unie niet te aanvaarden. Miljarden heeft het Kabinet
Balkenende IV extra te besteden, maar op de minima en armlastige na
gaat vrijwel iedereen er in 2008 op achteruit. We moeten meer BTW
betalen, meer eigen risico in de zorg, de energienota gaat omhoog en
de accijns voor brandstof, alcohol en tabak zullen voor de zoveelste
keer stijgen. Om de gaten in de begroting te dichten van de
gezondheidszorg zullen hogere inkomens meer geld gaan betalen aan de
AWBZ. Op de kinderbijslag wordt 100 miljoen euro bezuinigd, door een
deel daarvan over te hevelen naar een inkomensafhankelijke
âkindertoeslagâ, waarvan de lagere inkomens gaan profiteren. De
fiscale bijtelling voor de dure woningen gaat fors omhoog. En ook de
bijtelling voor de lease- auto stijgt van 22% naar 25%. De 65-plussers
met een aanvullend pensioen van minstens 18.000 euro gaan vanaf 2010
aan de AOW meebetalen. Eerder was al besloten om de huidige
arbeidskorting â die nu nog voor iedereen gelijk is â gedeeltelijk om
te zetten in een inkomensafhankelijke belastingkorting die lager wordt
naarmate het inkomen stijgt. En dan is het nog maar afwachten wat de
gemeenten gaan doen met hun herwonnen vrijheid op terreinen als de
onroerende zaakbelasting. Steeds meer gemeenten kiezen voor een actief
inkomensbeleid.
Wie zijn nu de pineut?
De nivelleringsmaatregelen tegen de topinkomens leveren te weinig op.
Berekeningen hebben aangetoond dat de ingrepen van het kabinet
Balkenende â Bos bij de grootverdieners slechts 25 miljoen euro
opbrengen. En dus mogen de hard werkende middengroepen opnieuw de
rekening betalen. Nederland is nu al een van de meest genivelleerde
landen ter wereld. Alleen in de Scandinavische landen is het verschil
tussen rijk en arm nog geringer.
Zelfs SP-kamerlid Ewout Irrgang concludeerde na eigen onderzoek dat:
âDe inkomensongelijkheid in Nederland internationaal gezien op een
relatief laag niveau ligtâ. Wie in Nederland minder dan 16 duizend
euro verdient bedraagt het marginale belastingtarief slechts 1
procent. Tot 30 duizend euro per jaar ( modaal) geldt een
belastingtarief van nog geen 8 procent. Daarboven wordt er straf
afgerekend door de fiscus: 42% tot 50 duizend euro en 52 procent voor
het jaarinkomen daarboven.
Kabinet zelf oorzaak economische stagnatie.
Ter gelegenheid van de opening van het Academisch jaar, begin
september, hield premier Balkenende een vurig pleidooi. "Nederland
moet terug naar de mentaliteit van de VOC periode, dan komt het
economisch succes van zelf". De Unie is het eens met de premier. Moed,
ondernemingszin en ambitie zijn de voorwaarden voor economisch succes.
Maar wat zien we? In de achterliggende jaren hebben de diverse
kabinetten gekozen voor het afromen van de middeninkomens. Met het
kabinetsbeleid 2008 wordt in versterkte mate ingezet op nog meer
nivellering. Dit is volgens De Unie het recept dat uiteindelijk leidt
tot economische stagnatie. Economisch succes moet lonen, anders worden
talenten niet geprikkeld, kiezen ondernemende Nederlanders voor
loonslaaf en ruilen gewaardeerde werknemers opslag liever in voor een
dagje extra vrij. Nivelleren maakt de grote groep middeninkomens niet
rijker maar armer. Dit is voor De Unie onaanvaardbaar.
Mocht het ons niet lukken via de vakcentrale, het kabinetsbeleid te
stoppen dan zal de Unie kiezen voor een arbeidsvoorwaardenbeleid
waarin koopkrachtverbetering prioriteit nummer 1 zal zijn.
Inzetten op inzetbaarheid.
Fusies, reorganisaties, overnames van bedrijven zijn aan de orde van
de dag. Niemand kan ontkomen aan de vele processen van veranderingen.
Dat maakt het nodig dat in de cao-onderhandelingen goede afspraken
gemaakt worden over de inzetbaarheid van werknemers. Ieder organisatie
kent zijn eigen context. Daarbij zijn de verschillen groot.
Leeftijdsopbouw, opleidingsniveau, de mate waarin organisaties
samenwerken met andere bedrijven, het zijn slechts enkele voorbeelden.
De Unie zet daarom in op het leveren van maatwerk. De afbouw van de
sociale zekerheid en de aangekondigde ingrepen in het ontslagstelsel
maken een krachtige positie aan de cao tafel nodig. De aard van de
afspraken maken het tevens noodzakelijk dat ondernemingsraden of
andere vormen van personeelsvertegenwoordiging actief en professioneel
betrokken worden bij het arbeidsvoorwaardenbeleid. Inzetten op
inzetbaarheid wordt door De Unie verder ingevuld met:
* een levensfase bewust personeelsbeleid
* integraal gezondheidsmanagement
* employability beleid
* ruimte voor diversiteitbeleid
Eigentijdse arbeidsverhoudingen.
De dynamische werelden van organisaties en hun medewerkers maken dat
gedetailleerde, statische, collectieve cao-afspraken gemakkelijk
kunnen gaan knellen, zowel voor de organisatie als voor het individu.
De beste manier om de veranderlijke belangen van organisaties en
medewerkers op elkaar af te stemmen is daarom, in de visie van De
Unie, om medewerkers arbeidsrelaties-op-maat te bieden. Het nieuwe in
de weg naar arbeidsrelaties-op-maat zit âm in het belang van
onderhandelingen tussen medewerkers en leidinggevenden.
Arbeidsrelaties krijgen minder vorm in de cao, maar des te meer in de
individuele onderhandelingsprocessen. Dit is een dynamisch proces vol
nieuwe risicoâs en kansen. De Unie ondersteunt haar leden hierbij als
adviseur, belangenbehartiger of als zaakwaarnemer.
De Unie houdt een pleidooi voor arbeidsrelaties die medewerkers
grotendeels zelf kunnen vormgeven. Dit motiveert medewerkers om het
beste uit zichzelf te halen, in het belang van de eigen persoonlijke
ontwikkeling en in het belang van de organisatie. Zulke volwaardige
arbeidsrelaties vergen vertrouwen en wederzijds respect tussen
medewerker en leidinggevende.
Unieleden bepalen het algemeen arbeidsvoorwaardenbeleid 2008
Op de website van De Unie treft u de data aan voor de regionale
bijeenkomsten. Daar kunnen de leden van gedachten wisselen over het
arbeidsvoorwaardenbeleid 2008. Ook is het mogelijk vanaf dan via de
website ideeën, reacties en opvattingen kenbaar te maken.
Uiteindelijk zullen alle reacties worden samengevat en worden
geïntegreerd in de beleidsnota 2008. Van harte hopen wij dat wij ook
dit jaar mogen rekenen op uw bijdrage. Namens de afdeling Beleid en
Advies wil ik u daarvoor bij voorbaat danken.
Licisca Kruse,
Coördinator Arbeidsvoorwaardenbeleid.