Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Digitale camera populairst in Duracell Speelgoedonderzoek 2007
Kwart Nederlandse ouders speelt nooit met kinderen
Rotterdam, 2 oktober 2007 - De digitale camera van Fisher Price is veruit het ppopulairst onder kinderen van 5 tot 10 jaar oud. Dit blijkt uit het jaarlijkse Duracell Speelgoedonderzoek, het enige onderzoek waarbij kinderen zelf beslissen wat ze het leukste speelgoed vinden. Uit het onderzoek blijkt tevens dat van alle ouders in negen Europese landen de Nederlandse vaders en moeders het minst met hun kinderen spelen. Verder komen Nederlandse kinderen er wat betreft zakgeld bekaaid af in vergelijking met hun Europese leeftijdgenootjes: ze krijgen het minste zakgeld van iedereen.
Dit zijn enkele resultaten uit het jaarlijkse Duracell Speelgoedonderzoek, welke vandaag onder leiding van Hakim (bekend van Sesamstraat) zijn gepresenteerd in Science Center NEMO in Amsterdam. Zelfs Sinterklaas was overgevaren om alvast te inventariseren wat Nederlandse kinderen het leukste speelgoed vinden. Het Duracell Speelgoedonderzoek wordt jaarlijks gehouden in negen Europese landen, waaronder Nederland. In totaal zijn meer dan 900 kinderen ondervraagd tussen de 5 en de 10 jaar oud. Daarnaast hebben 900 ouders meegedaan aan het onderzoek.
Top 5 populairste speelgoed 2007, door Nederlandse kinderen zelf gekozen
1. Digitale camera voor meisjes en jongens - Fisher Price
2. Hot Wheels Blast &Crash - Mattel
3. Barbie drie verdiepingen droomhuis - Mattel
4. Radiografisch bestuurbare auto Porsche GT - Dickie
5. Moon Sand - Spin Master Europe
Bordspelletjes meest gespeeld
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse kinderen tussen de 5 en de 10 jaar in vergelijking met Europese leeftijdsgenootjes maar weinig met hun ouders spelen. Een kwart van de kinderen geeft aan dat hun ouders nooit met ze spelen (Europees gemiddelde: 15%). Volgens Patricia Bakker, woordvoerster van Duracell, zijn de spelletjes die gespeeld worden nogal eenzijdig van aard en is er weinig fantasie voor nodig. 'Dit is, op Duitsland na, een opvallende tegenstelling met de rest van Europa waar ouders veel meer verschillende spelletjes met hun kinderen spelen.' Als ouders met hun kinderen spelletjes spelen, dan zijn bordspelen bij 53% van de Nederlandse gezinnen veruit het populairst (Europa: 39%).
Nederlandse kinderen spelen graag buiten
Gevraagd naar hun favoriete vrijetijdsbesteding, zegt bijna een derde van de Nederlandse kinderen het liefst buiten te spelen. 'Daarmee wijken ze sterk af van het 'gemiddelde' Europese kind. Slechts een op de vijf Europese kinderen speelt het liefst buiten', aldus Patricia. Volgens de onderzoekers spelen en fietsen Nederlandse kinderen relatief veel buiten op straat. Maar ook pc- en videospelletjes zijn, vooral bij jongens, enorm populair.
Top 3 favoriete vrijetijdsbesteding Nederlandse kinderen
1. buiten spelen (30 %)
2. pc- en videospelletjes (18 %)
3. spelen met speelgoed (16 %)
Top 3 favoriete vrijetijdsbesteding Europese kinderen
1. spelen met speelgoed (23 %)
2. buiten spelen (20 %)
3. pc- en videospelletjes (13%)
Nederlandse kinderen krijgen minste zakgeld in Europa
Wat betreft zakgeld komen jonge Nederlandse kinderen (5-10 jaar oud) er minder goed vanaf dan hun Europese leeftijdgenoten. Ze krijgen van alle Europese kinderen het minste zakgeld. Slechts de helft krijgt zakgeld en dat is niet meer dan gemiddeld
¤ 2,02 per week. Gemiddeld kriijgen Europese kinderen meer dan het dubbele: ¤ 4,35. BBelgische kinderen krijgen met ¤ 8,- veruit het meest.
Nederlandse kinderen zijn wél goede spaarders. Twee derde spaart een gedeelte van hun zakgeld of zelfs alles. Het zakgeld zit een half jaar in hun spaarpot en dat is langer dan gemiddeld. Samen met Duitse kinderen hebben Nederlandse kinderen de grootste spaarzin. Als ze genoeg gespaard hebben, dan is speelgoed het populairst om te kopen (30%). Computerspelletjes zijn hun tweede favoriete besteding (25%). Die laatste stijgen enorm in populariteit. Vorig jaar bestempelde nog maar 9% van de 5-10 jarigen het kopen van een computerspelletje als favoriete zakgeldbesteding.
Goedkope verjaardagspartijtjes
Nederlandse kinderen tussen de 5 en de 10 jaar bezoeken gemiddeld acht verjaardagsfeestjes per jaar. Zij nemen een cadeautje mee voor de jarige dat gemiddeld ¤ 9,09 heeft gekost. Datt is het laagste bedrag dat ouders in Europa aan verjaarspartijtjes van andere kinderen besteden. Gemiddeld wordt in Europa ¤ 14,68 per verjaarscadeautje uitgegeven. Aaan verjaardagscadeaus voor hun eigen kinderen geven Nederlandse ouders ook minder uit dan gemiddeld: in totaal ¤ 96,- per jaar (Europa: ¤124.-).
Over het Duracell Speelgoedonderzoek
Steeds meer speelgoed werkt op batterijen. En kinderen hebben langer plezier van speelgoed dat werkt op goede en betrouwbare batterijen. Duracell biedt batterijen van hoogwaardige kwaliteit, geschikt voor alle toepassingen. Het Duracell Speelgoedonderzoek 2007 is gehouden op 18 locaties in negen West-Europese landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden, Nederland, België, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal. In totaal werden ruim 900 kinderen tussen de 5 en de 10 jaar oud ondervraagd en 900 ouders. De verdeling tussen jongens en meisjes is gelijk.
Over Duracell
Duracell is onderdeel van Procter & Gamble , producent van consumenten producten. Duracell is wereldwijd een grote producent en verkoper van high performance alkaline batterijen. In Europa zijn onze twee belangrijkste merken: Duracell Ultra M3 en Duracell Plus. Binnen het product portfolio van Duracell horen onder andere ook lithium, oplaadbare (nikkel metaal hydride) en batterijladers.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht