Voor Nederland unieke samenwerking tussen VO-MBO-HBO-WO
02/10/2007 11:57
Hogeschool Zeeland
VLISSINGEN - Als morgen de handtekeningen zijn gezet, is een voor Nederland unieke samenwerking tussen onderwijsinstellingen voor VO, MBO, HBO en WO een feit. Praktisch alle onderwijsinstellingen in de kustprovincie en enkele Brabantse scholen sluiten zich aan bij het nieuwe gezamenlijk kennis- en inkoopnetwerk, DCO Platform. Hierdoor ontstaat een nieuw platform voor professionalisering van onderwijsondersteuning, waarop kennis op verschillende wijze gedeeld kan worden. Tevens komt in deze instellingen meer geld beschikbaar voor directe onderwijsactiviteiten, dankzij een significante besparing op inkoop met behulp van een gezamenlijk inkoopnetwerk.
Het idee voor het dienstencentrum onderwijs (DCO) vloeit voort uit het Akkoord Zeeuwse Kenniseconomie, een ambitieus plan van ondernemers, onderwijs en overheid in Zeeland. In dit in 2005 gesloten akkoord staan doelstellingen en plannen ter versterking van de kenniseconomie in Zeeland. Eén van de plannen betreft de oprichting van een DCO.
Een van de initiatiefnemers is de Hogeschool Zeeland. Waarnemend bestuursvoorzitter Adri de Buck, die tevens projectleider is van het project Diensten Centrum Onderwijs, is opgetogen. "Alle Zeeuwse onderwijsinstellingen en zelfs enkele uit Brabant doen mee met het DCO Platform. Dat illustreert de kracht van het plan. We maken een vliegende start. Morgen tekenen we de intentieverklaring en dan gaan alle netwerken van start, terwijl op 1 januari 2008 de officiële oprichting volgt."
Concreet zullen de kennisnetwerken van het DCO Platform hun activiteiten realiseren op onderwijsondersteunende terreinen als P?, Financiën, ICT, Facilitair en Kwaliteitszorg. Tevens gaat men samen diensten en producten inkopen, die tot miljoenenbesparingen zullen leiden.
Volgens De Buck komt het platform er omdat in deze unieke constructie de scholen een grote mate van autonomie behouden. "Niemand wil zijn zelfstandigheid inleveren, maar tegelijkertijd wil iedereen graag meer doen met hetzelfde budget. De ontwikkelde propositie van het DCO Platform houdt rekening met die twee uitgangspunten. En met de medewerkers van alle instellingen. Want die krijgen de kans zich samen met hun professionele collega's van andere onderwijsinstellingen te ontwikkelen om zo beter in te kunnen spelen op de veranderingen in het onderwijs."
Het DCO Platform is overigens een eerste fase in deze unieke samenwerking. Er volgt in 2008 weer een volgende stap - samenwerking op het terrein van ICT, waarbij het ook zal gaan om ondersteuning van onderwijsprocessen.
Een ander uniek kenmerk van deze samenwerking is dat onderwijsinstellingen in de volledige onderwijskolom van VO tot en met WO hierin participeren. De Buck "Ik vind het een huzarenstukje dat we met zoveel instellingen de neuzen dezelfde kant op hebben gekregen. En alle denominaties zijn vertegenwoordigd: openbaar en bijzonder onderwijs in alle varianten. Hier wordt bewezen dat onderwijsinstellingen in staat zijn tot zeer creatieve vormen van samenwerking. Waarbij autonomie en de menselijke maat enerzijds worden gecombineerd met het gebruik maken van schaalvoordelen anderzijds". Een voorbeeld voor andere onderwijsinstellingen en organisaties. Het kan bijna niet anders dan dat dit initiatief landelijke navolging krijgt.
UITNODIGING
Leden van de pers worden van harte uitgenodigd aanwezig te zijn bij de ondertekening op woensdag 3 oktober 2007. Deze vindt plaats in het Prinsenlogement, Abdij 6 Ingang Statenzaal te Middelburg tussen 16.00 en 17.00 uur en wordt gevolgd door een receptie.
http://www.hz.nl