Hypolife continueert campagne ondanks aangekondigde juridische stappen
02/10/2007 11:43
Hypolife BV
Hypolife BV uit Hoofddorp gaat ondanks de aangekondigde juridische stappen van de brancheorganisaties toch door met haar gewraakte campagne.
Afgelopen juni ontving Hypolife een gepeperde brief van de advocaat van NBvA, NVA en VvHN met de sommatie dat Hypolife hun website www.laatjenietberoven.nl en het reclamefilmpje moest verwijderen. Indien Hypolife hier niet toe zou overgaan, werd gedreigd met verdere gerechtelijke stappen.
De aanval van deze brancheorganisaties lijkt echter een storm in een glas water. Want juridische stappen lijken nu uit te blijven. Patrick Tiel, algemeen directeur, zegt hierover: "Wij konden ons al niet voorstellen dat dit tot een procedure zou komen. Uiteindelijk doen wij namelijk niets verkeerd. Het gaat Hypolife om de teruggave van alle afsluitprovisies, doorloopprovisies en bonussen (afsluitprovisie achteraf) die verweven zitten in financiële producten. Geld waar de consument geen weet van heeft maar waar Hypolife volledig inzicht geeft.
De brancheorganisaties richtten hun pijlen op het reclamefilmpje. "Maar dat is slechts de verpakking van de boodschap. De brancheorganisaties wilden liever Hypolife met een liniaal op de vingers slaan, waar zij met hun onvrede ook de dialoog hadden kunnen zoeken. Wellicht hadden wij gezamenlijk de transparantie onder de aandacht kunnen brengen op een wijze die allen had gepast. Echter de recente berichtgeving in de media toont aan dat transparantie juist door de brancheorganisaties niet gewenst, of minimaal eng gevonden wordt", zo weet Tiel te melden.
Saillant detail in deze discussie is dat de NVA bij monde van haar voorzitter in het vakblad AssurantieMagazine van 21 september jongstleden, te kennen geeft geen medewerking te zullen verlenen aan het geven van openheid over de verdiensten bij schadeverzekeringen. "Daar is de consument niet bij gebaat en dat komt het vertrouwen in de branche zeker niet ten goede", aldus Tiel.
Hoewel de Wet Financieel Toezicht voorschrijft dat de branche per oktober 2009 deze duidelijkheid moet geven, komt Hypolife daar de consument nu al volledig tegemoet op het gebied van hypotheken, pensioenen, levens- en schadeverzekeringen.
Hypolife heeft daarmee een businessmodel neergezet dat puur en alleen gericht is op advies aan de klant. De klant moet centraal staan. Hypolife wil overigens een handreiking doen richting alle collega's die serieus nu al de omschakeling willen maken van een bedrijf dat leeft van productverkoop naar een bedrijf dat leeft van de verkoop van advies en dat gratis bemiddelt in producten van banken en verzekeraars. Hypolife is bereid deze collega's met kennis en ervaring terzijde te staan. "Kennis delen is een groot goed", zegt Tiel
Hoewel dit deels afbreuk doet aan de concurrentiepositie, geeft Tiel aan dat hierdoor uiteindelijk wel eerder een grotere groep consumenten er zijn voordeel mee kan doen. En daarmee is het door Hypolife gewenste doel, namelijk dat de branche het vertrouwen van de consument terugkrijgt, een aanzienlijke stap dichterbij.
http://www.laatjenietberoven.nl