Nederlands Uitgeversverbond

Lichte groei tijdschriftenmarkt: Oplage auto- wetenschaps- en vrouwenbladen stijgen

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 2 oktober 2007

Lichte groei tijdschriftenmarkt
Auto-, wetenschaps- en vrouwenbladen stijgen

De Nederlandse tijdschriftenbranche laat onveranderd een gunstige oplageontwikkeling zien. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de totale verspreide oplage van publiekstijdschriften met 150.000 tot 25,6 miljoen exemplaren. De sterkste groeiers waren de auto- en motorbladen, de populair wetenschappelijke bladen en de vrouwenbladen. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vanmorgen door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

De totale verspreide oplage van de auto- en motorbladen groeide met 55 procent tot 842.000 exemplaren. Deze stijging komt voor een groot deel op conto van de lancering van de nieuwe titel ANWB Auto, met een oplage van 293.000 exemplaren. Maar ook zonder deze ANWB Auto groeide dit bladensegment. De grootste uitslagen werden geboekt door Auto Review (33.600, +22%), Top Gear Magazine (37.700, +17%), Promotor (35.500, +11%) en Moto73 (30.600, +10%).

Het vrouwenbladensegment blijft zich kenmerken door dynamiek. Ook in het tweede kwartaal van dit jaar kwamen er nieuwe titels bij en verdween ook een aantal.
De totale verspreide oplage van de vrouwenbladen steeg met 17 procent tot 4,4 miljoen. Deze groei wordt veroorzaakt door de komst van Vrouw werd met een oplage van 850.000. Meerdere titels in het vrouwenbladensegment zagen de oplage met meer dan tien procent groeien: Celebrity (78.200, +39%), Happinez (179.000, +35%), Marie Claire (95.100, +26%), Cosmopolitan (122.000, +22%), Red (61.800,
+21%), AM Magazine (18.500, +13%), La Vie en Rose (25.600, +12%), Joie de Vivre (42.300, +12%) en Santé (76.400, +10%).

De totale verspreide oplage van het populair wetenschappelijke bladensegment steeg met 10 procent tot 604.000 exemplaren. Een nieuwe titel in dit segment was Triv met een oplage van 50.700. Stijgers in dit segment waren Psychologie Magazine (117.000, +16%), Quest (180.000, +13%) en Filosofie Magazine (19.200, +10%).

De oplage van de culinaire bladen steeg met 2 procent tot 168.000. De belangrijkste groeier in dit segment is Delicious, dat de oplage met 34 procent zag groeien tot 64.000 exemplaren.
Andere titels waarvan de totale verspreide oplage sterke groei liet zien, waren Esquire (33.300, +73%), More than Classic (58.300, +50%), ZOOM.nl (50.500, +31%), Aktueel (77.000, +27%), 101 Woonideeën (96.000, +25%) en Fancy (79.000, +21%).

---

--------------------------------------
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62 of per e-mail h.schrier@nuv.nl .