persuitnodiging:Aanbieding comissieleden onderwijs boek en hoogbegaaf
28/09/2007 10:22
Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafd
Aanbieding nieuw boek over hoogbegaafdheid aan Tweede Kamer
Dinsdagmiddag (2 oktober) wordt er een nieuw boek over hoogbegaafdheid aangeboden aan de onderwijscommissie van de Tweede Kamer door de schrijfster Laetitia Hooft. Momenteel is zij werkzaam als directrice van het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid (LICH), en vanuit haar expertise is dit boek ontstaan. In deze functie wordt de schrijfster dagelijks geconfronteerd met een grote vraag naar informatie over hoogbegaafde kinderen door ouders, onderwijs en zorg. Daarom heeft zij dit boek dan ook geschreven. Door het boek aan de commissie aan te bieden hoopt Laetitia Hooft de politiek nogmaals te overtuigen van het belang van goede zorg voor deze kinderen, en het misverstand dat hoogbegaafde kinderen het vanzelf wel redden met al hun talenten uit de weg te kunnen ruimen.
Het tweedelige boek heeft als titel 'De omgang met hoogbegaafde kinderen, gids voor ouders, onderwijs en zorg'. Het unieke van dit boek is dat het alle informatie bevat over het omgaan met hoogbegaafde kinderen, vanaf de babytijd tot en met de adolescentie. Het richt zich in het bijzonder tot drie groepen: ouders, zorgverleners (zoals schoolartsen, consultatiebureauartsen en huisartsen) en leerkrachten. Het boek bevat naast een veelheid aan informatie richtlijnen en tips voor de diverse doelgroepen en persoonlijke verhalen van ouders, zorgverleners en leerkrachten. Voor zover wij weten verscheen er niet eerder zo'n complete gids, en de schrijfster verwacht dat deze publicatie zal bijdragen aan het welzijn van hoogbegaafde kinderen en ieder die met hen te maken heeft.
Het boek verschijnt voor de handzaamheid in twee delen, maar moet eigenlijk gezien worden als een geheel. Het eerste deel bevat onder andere naast algemene informatie de chronologische beschrijving van het kind van baby tot jongvolwassene, en behandelt alles waar ouders en zorgverleners tegenaan kunnen lopen. Het tweede deel bevat veel informatie voor scholen. In de praktijk is al gebleken dat deze informatie voor het onderwijsveld van veel nut is. Het verdient aanbeveling voor alle drie de doelgroepen om kennis te nemen van beide delen, omdat alleen zo een compleet beeld ontstaat en ten volle geprofiteerd kan worden van alle informatie. Beide delen behandelen ook nog aanverwante onderwerpen zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling, testen, faalangst, psychologische hulpverlening, onderpresteren, ADHD en dyslexie. De hoofdstukken eindigen met relevante artikelen van diverse deskundigen.
Kortom: een aanrader voor iedereen die met hoogbegaafde kinderen in aanraking komt!
Informatie Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid
tel 0174 294710
infohoogbegaafd@lich.nl
www.lich.nl
(boeken staan er vanaf maandag op)