COMMISSIE PARLEMENTAIR ONDERZOEK ONDERWIJSVERNIEUWINGEN
ORGANISEERT REGIONALE BIJEENKOMSTEN
De Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen organiseert
drie regionale bijeenkomsten in de maand oktober. De commissie vindt het
cruciaal voor het onderzoek dat het onderwijsveld zo ruim mogelijk wordt
geraadpleegd. Naast werkbezoeken aan scholen, een webenquête en
hoorzittingen, worden regionale bijeenkomsten georganiseerd.
Tijdens deze regionale bijeenkomsten wordt de gelegenheid geboden om
persoonlijk te vertellen hoe wordt gedacht over de
onderwijsvernieuwingen basisvorming, de tweede fase voortgezet onderwijs
en het vmbo. Ook kunnen sprekers hun mening geven over de huidige
kwaliteit van het onderwijs. De commissie is evenzo geïnteresseerd in
positieve of negatieve ervaringen met ?het nieuwe leren?.
De bijeenkomsten worden georganiseerd op:
- maandag 1 oktober te Meppel van 19.00 tot 21.00 uur,
- woensdag 3 oktober te Eindhoven van 19.00 tot 21.00 uur,
- donderdag 4 oktober te Utrecht van 19.00 tot 21.00 uur.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor leerlingen, ouders, docenten en
schoolleiders een webenquête op internet in te vullen, die onder andere
via alle scholen voor voortgezet onderwijs onder de aandacht wordt
gebracht.
Deze enquête wordt door het onderzoekscentrum ?Leren in Interactie? van
de Universiteit Utrecht uitgevoerd en kan vanaf de tweede week van
september ingevuld worden.
Meer informatie over de locatie en de inschrijving voor de regionale
bijeenkomsten, alsmede over de webenquête, vindt u op:
www.tweedekamer.nl/onderwijsvernieuwingen
Het onderzoek van de Commissie Parlementair Onderzoek
Onderwijsvernieuwingen richt zich op de onderwijsvernieuwingen
basisvorming, tweede fase VO en de invoering van het vmbo. Het gaat
daarbij vooral om de vraag of de vernieuwingen op een verantwoorde wijze
zijn onderbouwd en geïmplementeerd. De ontwikkelingen rond het ?nieuwe
leren? hebben de bijzondere aandacht van de Commissie. Op basis van het
onderzoek kunnen succes- en faalfactoren voor recente en lopende
vernieuwingen worden vastgesteld en kunnen lessen worden getrokken voor
toekomstige aanpassingen in het onderwijs.
Tweede Kamer der Staten Generaal