Tweede Kamer der Staten Generaal

COMMISSIE PARLEMENTAIR ONDERZOEK ONDERWIJSVERNIEUWINGEN ORGANISEERT REGIONALE BIJEENKOMSTEN

De Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen organiseert drie regionale bijeenkomsten in de maand oktober. De commissie vindt het cruciaal voor het onderzoek dat het onderwijsveld zo ruim mogelijk wordt geraadpleegd. Naast werkbezoeken aan scholen, een webenquête en hoorzittingen, worden regionale bijeenkomsten georganiseerd.

Tijdens deze regionale bijeenkomsten wordt de gelegenheid geboden om persoonlijk te vertellen hoe wordt gedacht over de onderwijsvernieuwingen basisvorming, de tweede fase voortgezet onderwijs en het vmbo. Ook kunnen sprekers hun mening geven over de huidige kwaliteit van het onderwijs. De commissie is evenzo geïnteresseerd in positieve of negatieve ervaringen met ?het nieuwe leren?.

De bijeenkomsten worden georganiseerd op:

- maandag 1 oktober te Meppel van 19.00 tot 21.00 uur,
- woensdag 3 oktober te Eindhoven van 19.00 tot 21.00 uur,
- donderdag 4 oktober te Utrecht van 19.00 tot 21.00 uur.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor leerlingen, ouders, docenten en schoolleiders een webenquête op internet in te vullen, die onder andere via alle scholen voor voortgezet onderwijs onder de aandacht wordt gebracht.

Deze enquête wordt door het onderzoekscentrum ?Leren in Interactie? van de Universiteit Utrecht uitgevoerd en kan vanaf de tweede week van september ingevuld worden.

Meer informatie over de locatie en de inschrijving voor de regionale bijeenkomsten, alsmede over de webenquête, vindt u op: www.tweedekamer.nl/onderwijsvernieuwingen

Het onderzoek van de Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen richt zich op de onderwijsvernieuwingen basisvorming, tweede fase VO en de invoering van het vmbo. Het gaat daarbij vooral om de vraag of de vernieuwingen op een verantwoorde wijze zijn onderbouwd en geïmplementeerd. De ontwikkelingen rond het ?nieuwe leren? hebben de bijzondere aandacht van de Commissie. Op basis van het onderzoek kunnen succes- en faalfactoren voor recente en lopende vernieuwingen worden vastgesteld en kunnen lessen worden getrokken voor toekomstige aanpassingen in het onderwijs.