Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

QlikView biedt TNT up-to-date stuurinformatie

Razendsnelle BI-applicatie genereert aanzienlijke tijdwinst

Hoofddorp, 1 oktober 2007 QlikTech, s werelds snelst groeiende Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf, heeft QlikView geïmplementeerd bij TNT, wereldwijd leverancier van post- en expressdiensten. Dankzij deze gebruiksvriendelijke BI-applicatie kan de afdeling Corporate Audit Services van TNT nu razendsnel de betrouwbaarheid van financiële en urengegevens controleren en de in eigen beheer opgestelde KPI s analyseren. Daardoor heeft het management op ieder gewenst moment de beschikking over up-to-date stuurinformatie.

TNT biedt bedrijven en consumenten over de hele wereld een breed scala aan post- en expressdiensten. Het concern is in meer dan tweehonderd landen actief en heeft 159.000 medewerkers. In Nederland is TNT met 68.000 werknemers de grootste particuliere werkgever. Alleen de Nederlandse overheid heeft meer personeel. Bij de afdeling Corporate Audit Services, verantwoordelijk voor de interne auditfunctie van TNT, werken 45 mensen. Daarvan zijn er veertig gestationeerd op het hoofdkantoor in Hoofddorp en vijf op de locatie-Singapore. Maandelijks stellen drie senior managers rapportages op voor het hoofd van de afdeling. Deze rapportages, op basis van data afkomstig uit het urensysteem (Timewatch) en de financiële applicatie (vroeger een combinatie van Hyperion en Computron; tegenwoordig SAP), werden tot voor kort handmatig vervaardigd in Excel en waren daardoor allesbehalve consistent. Dat maakte het lastig om de gegevens samen te voegen en een eenduidige afdelingsrapportage op te stellen.

Om het consolideren van de decentraal aangeleverde gegevens te vergemakkelijken, het controleren van de betrouwbaarheid van de data te versnellen en meer tijd over te houden voor het analyseren van de KPI s (zoals auditingkosten versus -budget en productiviteit auditors ), besloot TNT na een zorgvuldig selectietraject het BI-pakket van QlikTech aan te schaffen. De belangrijkste argumenten voor de keuze voor QlikView waren de grote flexibiliteit, waardoor veranderingen in KPI s relatief gemakkelijk zijn door te voeren, de mogelijkheid om de applicatie aan de verschillende bronsystemen te koppelen en de inzichtelijke weergave van KPI s. QlikView stelde TNT bovendien in staat alle handmatige handelingen te elimineren en de benodigde gegevens met één druk op de knop op te roepen. De implementatie van QlikView vergde weinig tijd en was in anderhalve maand gerealiseerd. Medio 2007 ging de applicatie live.

De tijdwinst die de applicatie genereert, is fenomenaal, aldus Marcel Smit, Senior Audit Manager bij Corporate Audit Services. Vroeger waren wij één dag per man bezig met onze maandrapportages. Met QlikView is dat teruggebracht tot ongeveer anderhalf uur per man per maand: een winst van vijf maal 6,5 uur, ofwel 32,5 uur. Daarnaast besprak iedere senior manager afzonderlijk zijn maandrapportage met het hoofd van de afdeling. Zo n bespreking duurde gemiddeld twee uur per man, ofwel zes uur bij elkaar. Tegenwoordig hebben we één gezamenlijke meeting van twee uur. Winst: vier uur. Dat resulteert in een totale winst van 36,5 uur, een volle werkweek per maand!

Corporate Audit Services kan de gegevens die QlikView opdiept uit de bronsystemen op ieder gewenst moment raadplegen. De gegevens worden met name gebruikt voor het aansturen van de afdeling. Doordat we meer inzicht hebben in de data, zijn we beter in staat om afwijkingen ten opzichte van de planning te traceren en zo de efficiency van het auditproces te verbeteren. In de nabije toekomst willen we QlikView tevens gaan inzetten als inputtool voor onze jaarlijkse auditplanningen - iets waar we veel van verwachten, zegt Smit. De uitrol van QlikView zal volgens hem niet beperkt blijven tot de managers die er nu mee werken. In het eerste kwartaal van 2008 gaat ook de rest van het managementteam ermee aan de slag. Wat daarna in het verschiet ligt, kan ik nu nog niet overzien. De belangstelling voor de BI-applicatie bij andere afdelingen, zoals Marketing, is in elk geval groot.

Wij zijn er trots op een prestigieuze en veeleisende klant als TNT in ons portfolio te mogen hebben. Een fraaiere referentie als deze multinational is er bijna niet, stelt Rogier Verheij, Country Manager Benelux van QlikTech. Dat TNT zo content is met QlikView toont enerzijds aan hoe flexibel en schaalbaar de applicatie is, omdat er een gigantische hoeveelheid gegevens uit uiteenlopende databronnen verwerkt moet worden, en anderzijds hoe snel en gebruiksvriendelijk zij is, omdat de gegevens niet alleen à la minute in te zien zijn, maar ook op een aantrekkelijke wijze gepresenteerd worden zodat ze voor iedereen begrijpelijk zijn. Dat er elders binnen TNT eveneens belangstelling voor QlikView bestaat, bewijst dat onze slogan Simplifying Analysis for Everyone hout snijdt en onze BI-tool op brede schaal inzetbaar is.

GARTNER WEBSEMINAR

INTRODUCTIE QLIKVIEW

QLIKVIEW GRATIS TRIAL

PERSARCHIEF

Over QlikTech

QlikTech is s werelds snelst groeiende Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf. QlikView, het vlaggenschip van het bedrijf, heeft momenteel 276.000 gebruikers bij 6.125 klanten in 76 landen, verspreid over de hele wereld. Iedere dag verwelkomt QlikTech gemiddeld twaalf nieuwe klanten. Door deze explosieve groei heeft het bedrijf zijn inkomsten in het boekjaar 2006 met 80% en in het boekjaar 2007 met 96% zien stijgen.

QlikView maakt het zeer eenvoudig om verfijnde analyses te implementeren, te gebruiken en te onderhouden. Met QlikTechs gepatenteerde in-memory BI-technologie kan de gebruiker reusachtige dataverzamelingen direct in het interne geheugen van de computer laden en manipuleren. Dit kan al op relatief simpele hardware, wat een betaalbare, brede implementatie binnen slechts twee tot drie weken mogelijk maakt.

QlikTech, in 1993 opgericht in Zweden, heeft vestigingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië en de Benelux (Hoofddorp). Het bedrijf werkt wereldwijd met meer dan vijfhonderd partners. Tot de klanten in de Benelux behoren: ABX Logistics, ADP, Atos Origin, ING Trust, KLM, MarktSelect (Graydon), Merck Sharp & Dohme, Panasonic, Schenker, ThiemeMeulenhoff, TNT en Zurich Verzekeringen.



Ingezonden persbericht