Ingezonden persbericht


Den Haag, 1 oktober 2007

First Europa doet groot consumentenonderzoek naar online verzekeren. Tevredenheid overheerst bij verzekeren via internet.

Uit representatief onderzoek blijkt dat de meerderheid van de consumenten die via internet een verzekering afsluiten, het gevoel hebben een goede deal te hebben gedaan. Daarmee scoort het internet als verkoopkanaal aanzienlijk beter dan de traditionele tussenpersoon of de telefoon. TNS NIPO voerde het onderzoek naar online verzekeren uit in samenwerking met First Europa, de internationale online tussenpersoon voor verzekeringen.

Het internet is populair en rukt op als kanaal om verzekeringen te kopen. Opvallend is dat juist onder 55-plussers inmiddels meer verzekeringen via internet worden afgesloten dan bij de traditionele tussenpersoon. Voor reisverzekeringen geldt dat zij onder alle leeftijdsgroepen vaker via internet worden aangeschaft dan bij een tussenpersoon in assurantiën.

Tevreden
81% van de respondenten is tevreden tot zeer tevreden over de aanschaf van een verzekering via internet. 61% van de respondenten die het afgelopen jaar een autoverzekering heeft afgesloten via internet, vindt dat hij/zij een concurrerende prijs krijgt. Dat gevoel heeft maar 41% bij het afsluiten van een verzekering via een traditionele tussenpersoon. Voor de groep van 21 tot 34 jaar zijn de voorwaarden waaronder de verzekering wordt afgesloten niet altijd even begrijpelijk. In aansluiting daarop geeft 55% uit deze doelgroep aan behoefte te hebben aan duidelijk advies en voorlichting. Voor First Europa reden om naast een prijsvergelijking ook een helder overzicht te geven van de verschillen tussen verzekeringsproducten als het gaat om voorwaarden en dekkingsgraad.

Sneller dan traditionele kanalen
Snelheid is een belangrijk voordeel bij het afsluiten van een verzekering via internet. Bijna de helft van de ondervraagden zegt minder dan 10 minuten kwijt te zijn met het online afsluiten van een verzekering. Nederlanders blijken daarmee overigens aanzienlijk sneller dan consumenten in andere Europese landen te zijn. Via de traditionele tussenpersoon duurt dit een stuk langer, 63% geeft aan tussen de 11 en 30 minuten nodig te hebben.

Privacy, advies en service belangrijk
Het onderzoek laat zien dat 66% van de respondenten privacy het belangrijkste criterium vindt bij de online aanschaf van een verzekering. Hierbij gaat het met name om de bescherming van persoonlijke gegevens tegen ongewenste e-mail (spam). 'Om deze reden wordt bij First Europa geen persoonlijke informatie gevraagd om een eerste selectie van aanbiedingen te verkrijgen. We onthullen ook geen persoonlijke details aan derden', aldus Robin Daina, General Manager First Europa Nederland. Advies en informatie over voorwaarden en eigenschappen van het product vindt de consument eveneens van belang. Dit geldt ook voor een goed functionerende klantenservice. Vooral vrouwen en jongeren vinden dit een belangrijk aspect.

Kostenbesparing door vergelijken
Uit berekeningen van First Europa blijkt dat dezelfde verzekeringsproducten soms wel 50% in kosten verschillen. 'Het blijkt zeer de moeite waard om verzekeringsproducten te vergelijken. Via First Europa krijgt de consument een ruim overzicht van aanbiedingen in de markt.', aldus Robin Daina. Van de mensen die een verzekering afsluiten via internet vindt 61% van de respondenten de prijs belangrijk. In het Noorden van het land hecht men daarbij het meeste aan een goede prijs. Overigens vinden vooral mannen het van belang om het aanbod van diverse maatschappijen te kunnen vergelijken.Over het onderzoek Het internationale onderzoek richtte zich op online verzekeringen en is uitgevoerd door TNS NIPO. Het onderzoek is uitgevoerd onder in totaal 1020 respondenten van 21 jaar en ouder.

Over First Europa
First Europa is de eerste internationale onafhankelijke online verzekeringsbemiddelaar en werkt in Nederland samen met betrouwbare partners om een zo goed en breed mogelijk aanbod van Nederlandse en internationale verzekeringsmaatschappijen te kunnen presenteren. De website www.firsteuropa.nl biedt consumenten gratis de mogelijkheid om verzekeringspolissen van de belangrijkste verzekeringsmaatschappijen te vergelijken. Consumenten vinden de goedkoopste en meest geschikte verzekeringsaanbiedingen in één oogopslag. Dit levert grote tijdsbesparing op omdat men niet alle aanbieders individueel hoeft te contacteren. First Europa is actief in negen landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, China en India) en breidt zich in 2007/2008 uit naar 16 Europese landen. First Europa is geregistreerd in Ierland en heeft het hoofdkwartier in Londen. Verspreid door Europa bevinden zich landenvestigingen.


- EINDE BERICHT-

Voor meer informatie neemt u contact op met:
Winkelman en Van Hessen
Arnoud Verhage of Marja van Renesse
Telefoon: 070 416 16 16
E-mail: averhage@winkelmanenvanhessen.nl / mvanrenesse@winkelmanenvanhessen.nl