GroenLinks wil onmiddellijk extra investeringen in spoor
1 oktober 2007
De NS en ProRail ruziën over de verdeling van de schaarste op het spoor. Het
echte probleem is dat het spoor volledig overbelast is. De overheid moet
eindelijk investeren en voorkomen dat reizigers opnieuw de dupe worden.
GroenLinks kamerlid Wijnand Duyvendak heeft kamervragen gesteld aan
minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over de capaciteit van het
spoor. Aanleiding vormt het bericht van spoorbeheerder Prorail dat de
grenzen van het spoorwegnetwerk zijn bereikt. Hierdoor kunnen
wekelijks 200 treinen van de NS niet rijden. Naar verwachting zullen
10.000 reizigers daarvan de dupe zijn; zij moeten langer reizen,
eerder van huis of langer wachten bij het overstappen. GroenLinks
vindt dit onacceptabel en eist van minister Eurlings dat hij
onmiddellijk maatregelen neemt.
Vandaag werd bekend dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) formeel bezwaar
maken tegen de wijze waarop spoorbeheerder Prorail de capaciteit op
het spoor volgend jaar zal verdelen. Door het intensieve gebruik van
het spoor is meer onderhoud nodig. Prorail heeft laten weten dat door
het extra onderhoudswerk niet alle aanvragen van de NS kunnen worden
gehonoreerd. De NS heeft al eerder de noodklok geluid over het spoor,
zij acht een investering van 8 miljard euro noodzakelijk. Het kabinet
trekt tot dusverre echter geen geld uit om het spoorwegennet uit te
breiden.
Kamerlid Duyvendak stelt dat met het volle spoornet de ambitie van het
kabinet om 5 % reizigersgroei per jaar in de trein te realiseren in
gevaar komt. Verder constateert hij dat reizigers steeds vaker worden
geconfronteerd met overvolle treinen en gevaarlijke situaties. Het
Nederlandse spoorwegstelsel vormt nu al het meest intensief bereden
net van Europa. GroenLinks wil dat minister Eurlings op korte termijn
geld vrijmaakt om het spoorwegennet uit te bouwen. Hierdoor kunnen
niet alleen meer treinen rijden, maar wordt het spoor ook
betrouwbaarder.
Kamervragen van het lid Duyvendak aan minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat over de verdeling van de capaciteit op het spoor in 2008
1. Bent u bekend met het artikel "Treinreiziger wordt dupe van
onderhoud" en het persbericht van ProRail "Ruim 7 procent meer
treinen in 2008" ?
2. Is het juist dat het steeds intensievere gebruik van het spoor
leidt tot extra onderhoud?
3. Is het correct dat hierdoor wekelijks 200 treinen van de NS worden
getroffen door de nieuwe verdeling? Kunnen hiervan 100 treinen rijden
als ProRail het onderhoud gedurende de nacht doet? Zo ja, bent u
bereid ervoor zorg de dragen dat dit onderhoud in de nacht zal
plaatsvinden?
4. Deelt u de mening van ProRail dat "de grenzen van het spoornetwerk
zijn bereikt"? Zo nee, waarom niet?
5. Komt hiermee de ambitie van het kabinet, 5% reizigersgroei per jaar
op het spoor, in gevaar? Zo nee, waarom niet?
6. Welke maatregelen gaat u treffen om ervoor zorg te dragen dat het
spoorwegnetwerk wordt uitgebreid?
GroenLinks