Gemeente Purmerend

Reacties enquête Westerstraat Nieuwstraat


01 oktober 2007

Uitslagen enquête Westerstraat/Nieuwstraat

Sinds 19 juli 2007 zijn de Westerstraat en de Nieuwstraat eenrichtingsverkeer geworden.
Het invoeren van zo'n ingrijpende verkeersmaatregel in de binnenstad gaat natuurlijk gepaard met een periode waarin mensen moeten wennen aan de nieuwe situatie. Het éénrichtingsverkeer zorgde de eerste weken voor verkeersopstoppingen op andere plekken in de stad.

Gemeente Purmerend was benieuwd naar de ervaringen van de omwonenden en ondernemers in de Nieuwstraat en Westerstraat en heeft hen daarom een kaart toegestuurd waar ze hun ervaring en mening op kwijt konden. De kaarten zijn in de hele binnenstad verspreid. Er zijn zo'n 200 kaarten ingevuld teruggestuurd.

Als grootste nadeel worden de verkeersopstoppingen genoemd. 91% van de ondervraagden ervaart overlast, opstoppingen en filevorming door de gewijzigde verkeerssituatie. Met bijkomend nadelig gevolg dat er meer luchtvervuiling/uitstoot is. Daarnaast geven de ondernemers aan dat er minder klanten komen en de omzet terugloopt.

Als voordeel wordt genoemd dat er meer ruimte is gekomen voor fietsers. Ook wordt er door meer rust ervaren in de Nieuwstraat en Westerstraat. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan van tevoren goed geïnformeerd te zijn door de gemeente.

Bent u vooraf goed geïnformeerd over de invoering van het eenrichtinsverkeer?

Ja 107 53,5 %
Nee 97 48,5 %

Wat ziet u als de voordelen van de nieuwe verkeerssituatie?

Geen voordelen 170 85 %
Rustiger 18 9 %
Meer ruimte voor fietsers 16 8 %
Overzichtelijk 4 2 %
Minder luchtvervuiling/lawaai 4 2 %

Wat ziet u als de nadelen van de nieuwe verkeerssituatie?

Verkeersopstoppingen/overlast 182 91 %
Kost klanten 35 17,5 %
Luchtvervuiling 14 7 %
Onduidelijk aangegeven 13 6,5 %
Bussen rijden hard 12 6 %
Geen nadelen 8 4 %

Gemeente Purmerend volgt de verkeerssituatie in de binnenstad op de voet. Er worden metingen verricht om te zien waar de verkeersdoorstroming niet optimaal is. De verkeerslichten zijn aangepast op langere perioden van 'groen' licht, waardoor de doorstroming wordt verbeterd. Maar een nieuwe verkeerssituatie heeft ook simpelweg een periode van wennen nodig, voordat kan worden beoordeeld of het beoogde effect wordt bereikt. Voor het eind van het jaar zal een eerste evaluatie plaatsvinden.