RTL Group

RTL Nederland marktleider in september


829.000 kijkers voor 'Expeditie Robinson'; topmaand RTL7

RTL Nederland heeft een uitstekende maand achter de rug. De zenders RTL 4, 5, 7 en 8 behaalden over de maand september een gezamenlijk zenderaandeel van 31,6 procent in de doelgroep 20 49 jaar (augustus was 29,5 procent). De SBS Groep volgt met 27,8 procent (was 29,6 procent in augustus), de Publieke Omroepen scoorden 26,2 procent (21,8 procent in augustus). Ook in de doelgroep Boodschappers 20 49 jaar eindigde RTL op de eerste plaats met 30,9 procent (SBS: 28,3 procent; PO: 26,4 procent).

RTL 4 behaalde in de doelgroep 20 49 jaar een zenderaandeel van 15,7 procent (Boodschappers 20 49 jaar: 15,5 procent). De EK-kwalificatiewedstrijd Albanië Nederland en de wekelijkse Eredivisie-uitzendingen zijn uiteraard de hoogst scorende programma's, maar ook Gooische Vrouwen, Gillend Naar Huis, Crime Scene Investigation en Goede Tijden, Slechte Tijden werden bovengemiddeld goed bekeken.

In de eigen doelgroep 20 34 jaar scoorde RTL 5 een zenderaandeel van
9,1 procent. De best bekeken programmas op deze zender waren Crime Scene Investigation, De Gouden Kooi, de films She's The Man en Hitch en Expeditie Robinson, dat gisteravond met de seizoensstart maar liefst 829.000 kijkers trok.

RTL 7 had in september de beste maand sinds augustus vorig jaar. In de doelgroep Mannen 20 49 jaar werd een zenderaandeel bereikt van 7,0 procent. Dit topresultaat van de mannenzender kwam vooral tot stand dankzij de registraties van de voetbalwedstrijden om de KNVB Beker (RTL Voetbal) en de Formule 1 (RTL GP).

RTL 8 realiseerde in de doelgroep Vrouwen 20 49 jaar een zenderaandeel van 3,2 procent. De hoogst scorende programma's waren EHBO: Eerste Hulp Bij Opvoeden, Holiday Airport Sydney en As The World Turns.
---

Noot aan de redactie: voor meer informatie en/of interviews kunt u contact opnemen met Jaap Paulsen, afdeling Communicatie van RTL Nederland, via tel: 035 6718879 of jaap.paulsen@rtl.nl.