Burgemeester stuurt brief naar organisatoren van evenementen
Alle bij de gemeente bekende organisatoren van evenementen hebben een
brief ontvangen van de burgemeester met het verzoek om vóór 1 november
a.s. opgave te doen van de in 2008 te houden evenementen, voor
vermelding op de evenementenkalender. Tevens is in de brief een
toelichting opgenomen met betrekking tot het aanvragen van de
benodigde evenementenvergunning.
Hieronder treft u de volledige tekst aan van de brief.
Geachte lezer,
Zoals u wellicht weet zijn in de Algemene Plaatselijke Verordening
(APV) van onze gemeente bepalingen opgenomen voor het houden van
evenementen, feesten, optochten, wedstrijden en dergelijke. Om de
bescherming van de openbare orde en veiligheid rondom evenementen e.d.
zoveel mogelijk te kunnen waarborgen is een vergunningstelsel
ingevoerd. Dit betekent dat een ieder te allen tijde gehouden is om
voor een beoogd evenement een vergunning aan te vragen bij de
burgemeester van Edam-Volendam, met dien verstande dat een vergunning
voor een klein evenement (b.v. een braderie) 8 weken en een vergunning
voor een groot evenement (b.v. Kermis en Waterdag) 6 maanden voor het
beoogde evenement aangevraagd dient te worden.
Evenementenkalender
Vanaf 1 januari 2002 is een ieder gehouden, uiterlijk op 1 november
voorafgaande aan het jaar waarin een evenement plaats moet vinden, de
burgemeester van dat voornemen in kennis te stellen. Op basis van de
kennisgevingen wordt telkens de evenementenkalender voor het komende
kalenderjaar vastgesteld. De evenementenkalender zal niet alleen als
algemeen toetsingskader worden gebruikt, maar dient ook voor het
opstellen van dienstroosters van hulpdiensten, gemeentelijke
(infrastructurele) projecten e.d. Echter, een vermelding op de
evenementenkalender wil niet zeggen dat ook vergunning is/wordt
verleend om het evenement te mogen organiseren/ houden.
De regeling in de APV
Vanaf 1 januari 2002 is het houden van een evenement etc. slechts
toegestaan, indien daarvoor een vergunning door de burgemeester is
verleend. Een ieder dient, afhankelijk van de omvang van het beoogde
evenement, 8 weken respectievelijk 6 maanden voor het
organiseren/houden van een evenement schriftelijk een aanvraag in te
dienen voor het verkrijgen van een vergunning. Het aanvraagformulier
kunt u vinden op onze website www.Edam-Volendam.nl.
In sommige gevallen is ook een tijdelijke gebruiksvergunning en/of een
ontheffing voor het schenken van (zwak) alcoholische dranken vereist.
Voor meer informatie verwijs ik u gemakshalve naar onze website
www.Edam-Volendam.nl.
Uw opgave voor vermelding op de evenementenkalender 2008 zie ik gaarne
tegemoet vóór 1 november aanstaande.
De opgave voor vermelding op de evenementenkalender dient gericht te
worden aan:
De burgemeester van Edam-Volendam
t.a.v. de sectie Bestuursondersteuning
Postbus 180
1130 AD Volendam
Indien u twijfelt over de grootte van uw evenement of voor vragen over
het bovenstaande kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met
mevrouw M.M. Batenburg-Veuger van de sectie Bestuursondersteuning,
telefoonnummer 0299-398 373.
Hoogachtend,
De burgemeester van Edam-Volendam
W.J.F.M. van Beek
Gemeente Edam-Volendam