Geluidsisolatie Schiphol (GIS)
Voortgangsrapport 6
1e half jaar 2007
Inhoud
1 Inleiding en samenvatting................................................................................2
1.1 Inleiding........................................................................................................................2
1.2 Leeswijzer .....................................................................................................................2
1.3 Samenvatting................................................................................................................2
2 Essentialia....................................................................................................4
2.1 Inleiding........................................................................................................................4
2.2 De geluidsisolatie projecten...........................................................................................4
2.3 Aankoop en sloop binnen de geluidszone en veiligheidszone.........................................5
2.4 Schadeschap luchthaven Schiphol..................................................................................6
2.5 Organisatie van projecten..............................................................................................6
3 De projecten in hun omgeving..........................................................................7
3.1 Beleidsontwikkelingen...................................................................................................7
3.2 Communicatie...............................................................................................................7
3.3 Voortgang per project...................................................................................................8
4 Beheersing van projecten...............................................................................11
4.1 Scope..........................................................................................................................11
4.2 Planning......................................................................................................................11
4.3 Financiën.....................................................................................................................12
4.3.1 Projectbudget.............................................................................................13
4.3.2 Uitputting post onvoorzien............................................................................ 15
4.3.3 Uitgaven en ontvangsten GIS-2 (kas)............................................................... 16
4.3.4 Verplichtingen GIS-2....................................................................................
16
4.3.5 Uitgaven overige projecten............................................................................ 16
4.3.6 Verplichtingen overige projecten.....................................................................
17
4.3.7 Ontvangsten heffingen.................................................................................17
4.4 Risico's, mee- en tegenvallers en prognose eindstand..................................................18
4.5 Kwaliteit en kennis......................................................................................................20
4.6 Audits en onderzoeken door derden............................................................................20
Bijlage 1: Begrippen- en afkortingenlijst .................................................................................21
Bijlage 2: Nadere toelichting Ke-etmaalisolatie en LAeq-nachtisolatie.....................................23
Bijlage 3: Impressie van het isolatiegebied GIS-3 conform LIB 2004 .......................................24
1 Inleiding en samenvatting
1.1 Inleiding
Voor u ligt de zesde voortgangsrapportage over het project Geluidsisolatie Schiphol. Deze rapportage is
opgesteld conform de regeling `Grote Projecten' van de Tweede Kamer. Deze regeling voorziet in een
halfjaarlijkse rapportage over de voortgang van het project.
Het rapport beslaat de periode 1 januari 2007 tot 1 juli 2007. Het rapport heeft betrekking op alle projecten
die in het kader van geluidshinder en externe veiligheid ten behoeve van de luchthaven Schiphol worden
uitgevoerd. Het gaat om de volgende projecten:
· Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2).
· Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3).
· Aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone.
· Aankoop en sloop van woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone.
· Aankoop of verplaatsing van de zogenoemde woonschepen 5P gelegen binnen de geluidszone.
· Financiering van het Schadeschap luchthaven Schiphol.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is zowel verantwoordelijk voor het beleid als de uitvoering van de
projecten GIS-2, GIS-3 en `Aankoop of verplaatsing van de woonschepen 5P gelegen binnen de
geluidszone'.
Voor de projecten `Aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone' en `Aankoop en sloop van
woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone' draagt het ministerie de beleidsverantwoordelijkheid.
De uitvoeringsverantwoordelijkheid voor deze twee projecten ligt bij de desbetreffende gemeenten.
Het Schadeschap luchthaven Schiphol is een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van de
Gemeenschappelijke Regeling Schadeschap luchthaven Schiphol. Het heeft een onafhankelijke positie. Het
ministerie van Verkeer en Waterstaat c.q. Rijkswaterstaat is budgetverantwoordelijk, maar draagt geen
inhoudelijke verantwoordelijkheid. Daarom vindt u in deze rapportage alleen een financiële verantwoording
van het Schadeschap.
1.2 Leeswijzer
Dit voortgangsrapport bestaat uit twee hoofdonderdelen. Na een korte blik op de omgeving van de
projecten beschrijft het de voortgang per project (hoofdstuk 3). Vervolgens wordt u geïnformeerd over de
projectbeheersing (hoofdstuk 4). Allereerst staan in hoofdstuk 2 de essentialia van de projecten beschreven.
1.3 Samenvatting
GIS-2
In de vorige voortgangsrapportage is gemeld dat tijdens GIS-2 8.411 woningen en andere geluidsgevoelige
gebouwen worden geïsoleerd. Als gevolg van een hoger deelnemerspercentage is dit aantal met 95
toegenomen. Hiermee komt het totaal op 8.506 objecten.
Tot 1 juli 2007 zijn 8.296 objecten geïsoleerd. Eind 2007 zullen circa 8.465 woningen en andere
geluidsgevoelige gebouwen zijn geïsoleerd, in plaats van de 8.411 objecten waarvan in de vorige
voortgangsrapportage sprake was. Inclusief administratieve en organisatorische afwikkeling kan GIS-2 in de
eerste helft van 2008 worden afgerond.
Het projectbudget bedraagt M 399,9. Ten opzichte van de vorige verslagperiode is het projectbudget met
M 25,6 gestegen. Hieronder worden de belangrijkste mutaties beschreven:
· In de PRI-raming 2004 was een bedrag van M 16,5 opgenomen als mogelijke terugvordering op de
aannemers die in het verleden de geluidsisolatie aan woningen hebben aangebracht. Gezien de
onzekere uitkomst van de besprekingen met de aannemers over de problematiek rond de
eindafrekeningen zijn deze ontvangsten niet meer meegenomen in de PRI-raming 2007, maar
opgenomen in het risicoprofiel.
· In 2005 heeft een eenmalige correctie plaatsgevonden van projectmanagementkosten ten bedrage van
M 7,1. Deze correctie heeft betrekking op kosten uit de opstartfase van GIS-2 (1997-1999), toen de
luchthaven Schiphol (Amsterdam Airport Schiphol, AAS) het geluidsisolatieproject uitvoerde. Deze
correctie is niet verwerkt in de PRI-raming 2005, omdat deze is opgesteld in een periode vóór de
bovengenoemde correctie. In 2005 is de Tweede Kamer reeds over deze correctie geïnformeerd.
---
· Als gevolg van een hoger deelnemerspercentage worden 95 woningen extra geïsoleerd. De extra kosten
voor isolatie, engineering en organisatie bedragen M 1,9.
· Overige mutaties met een totale waarde van M 0,1.
De mutaties in de PRI-raming 2007 zijn bijna volledig toe te schrijven aan oorzaken die speelden in de
periode vóór 2005. De raming voor de uitvoering van de isolatiewerkzaamheden in de jaren vanaf 2005 is
slechts in geringe mate gestegen; dit wordt met name veroorzaakt door een groter aantal te isoleren
woningen. Bovenstaande mutaties zijn verwerkt in de ontwerpbegroting 2008.
Problematiek rond de afwikkeling van de eindafrekeningen
In het verleden hebben twee aannemers geluidsisolatie aangebracht aan woningen en andere
geluidsgevoelige gebouwen rondom de luchthaven Schiphol: Heddes en de aannemerscombinatie dB2000
VOF, bestaande uit BAM en DuraVermeer. Met deze aannemers wordt sinds enkele jaren gediscussieerd
over de afwikkeling van destijds ingediende rekeningen en de prijzen die zij in deze rekeningen hebben
gehanteerd (zogenaamde problematiek over de eindafrekeningen). In het najaar 2006 is met aannemer
Heddes overeenstemming bereikt. Met de andere aannemer, de bouwcombinatie dB2000 VOF, heeft
Rijkswaterstaat vooralsnog niet tot een vergelijk kunnen komen. In mei 2007 heeft de dB2000 VOF een
spoedgeschil en een bodemprocedure aanhangig gemaakt. De behandeling van het spoedgeschil staat
gepland voor september 2007. De inhoudelijke behandeling van de bodemprocedure vindt plaats na het
spoedgeschil. Volledigheidshalve wordt gemeld dat de problematiek rond de afwikkeling van de
eindafrekeningen bestaat uit posten die voor Rijkswaterstaat zouden kunnen leiden tot betalingen (claims,
openstaande rekeningen) en posten die zouden kunnen leiden tot ontvangsten (te hoog prijsniveau,
correctie van fouten in facturen van de aannemers).
Brandveiligheid van toegepaste isolatiematerialen
In circa 2.000 woningen zijn andere isolatiematerialen gebruikt dan in de bestekken werden voorgeschreven.
Hoewel de gebruikte materialen gelijkwaardig waren aan de voorgeschreven materialen, bleven bewoners
twijfelen aan de brandveiligheid ervan. In overleg met gemeente Zaanstad en de Stichting
Bewonersbelangen Isolatie Assendelft (BIA) heeft Progis door TNO laten onderzoeken of de gebruikte
materialen voldoen aan de geldende normen. Uit alle proeven die zijn uitgevoerd, is gebleken dat het
isolatiemateriaal en de toepassing ervan veilig zijn.
Ventilatie van twee scholen in Zwanenburg
Progis heeft de basisscholen Aldoende en Meerbrug in Zwanenburg in 2006 geïsoleerd tegen vliegtuiggeluid.
Al tijdens het aanbrengen van de isolatie is er discussie ontstaan over de ventilatievoorzieningen. In overleg
met gemeente Haarlemmermeer heeft Progis aan de schoolbesturen extra ventilatievoorzieningen
aangeboden. Het bestuur heeft hiermee ingestemd. Eind juni 2007 zijn de werkzaamheden afgerond, naar
tevredenheid van de gemeente en de schoolbesturen.
GIS-3
Naar verwachting worden tijdens GIS-3 circa 3.260 woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen
geïsoleerd. De laatste woningen worden eind 2010 opgeleverd. Inclusief administratieve en organisatorische
afwikkeling kan GIS-3 in de eerste helft van 2011 worden afgerond.
Het projectbudget bedraagt M 77,4. Ten opzichte van de vorige verslagperiode is het projectbudget met
M 21,9 gedaald. De belangrijkste reden hiervoor is dat bij GIS-3 de isolatiewerkzaamheden in relatief kleine
bestekken op de markt worden gebracht. Deze methode, waarmee tijdens de afronding van GIS-2 positieve
ervaringen zijn opgedaan, heeft tot gevolg dat de werkzaamheden door kleinere aannemers en tegen een
lagere prijs worden uitgevoerd dan bij grootschalige contracten.
---
2 Essentialia
2.1 Inleiding
De luchthaven Schiphol is in grootte de vierde luchthaven van Europa en van belang voor de Nederlandse
economie. In 1995 stemden de Tweede en Eerste Kamer in met de beslissing van het Kabinet om Schiphol
uit te laten groeien tot mainport. Tevens werd besloten tot de aanleg van een vijfde landingsbaan.
Omdat de luchthaven in een intensief bebouwde omgeving is gelegen worden vele omwonenden dagelijks
geconfronteerd met geluidsoverlast van startende en landende vliegtuigen.
Het beleid van de overheid is erop gericht nadelige effecten van de luchthaven te beperken. In 1995 is
besloten dat de verdere ontwikkeling van Schiphol tot een mainport niet mocht leiden tot een hogere
milieubelasting. Daarom voert de overheid in de omgeving van Schiphol een aantal projecten uit, te weten:
· Geluidsisolatie projecten.
· Aankoop en sloop van gebouwen binnen de geluidszone en veiligheidszone.
· Aankopen of verplaatsen van woonschepen binnen de geluidszone.
· Financiering van het Schadeschap luchthaven Schiphol voor de behandeling van schadeclaims.
De kosten van deze projecten worden door de overheid voorgefinancierd en vervolgens grotendeels op de
luchtvaartsector verhaald.
2.2 De geluidsisolatie projecten
Al sinds het begin van de jaren tachtig worden `geluidsgevoelige objecten' in de omgeving van Schiphol
geïsoleerd. Onder geluidsgevoelige objecten worden woningen, scholen en zorgcentra verstaan. De mate
van isolatie hangt af van de berekende geluidsbelasting. Hierbij maakt de overheid onderscheid tussen
etmaalisolatie en nachtisolatie. Of een object voor etmaalisolatie in aanmerking komt hangt af van de
geluidsbelasting die wordt berekend op basis van zogenaamde Kosteneenheden (Ke). Voor nachtisolatie
geldt het equivalente A-gewogen geluidsniveau (LAeq). In bijlage 2 vindt u een nadere toelichting.
Op basis van de aanvliegroutes, de verkeersomvang en de vlootsamenstelling worden geluidscontouren
berekend. Wijziging van het gebruik van de luchthaven, zoals andere vliegroutes, betekenen in het algemeen
een wijziging van de geluidscontouren.
Er zijn vier Ke-zones gedefinieerd van respectievelijk 35, 40, 55 en 65 Ke. Bij een geluidsbelasting boven de
35 Ke mogen in beginsel geen nieuwe objecten met een woonfunctie worden gebouwd. Woningen die
liggen binnen 40 Ke-contour worden geïsoleerd. Woningen met een geluidsbelasting van meer dan 65 Ke
worden gesloopt. Tot mei 2003 werden woningen binnen de 55 Ke-contour waarvoor afdoende isolatie niet
mogelijk was, gesloopt. Een woning binnen de 26 LAeq-contour komt in aanmerking voor isolatie van de
slaapvertrekken.
GIS-1
Begin jaren `80 besloot de regering tot isolatie van woningen rond Schiphol, het project Geluidsisolatie
Schiphol fase 1 (GIS-1). Onder GIS-1 zijn 3.700 objecten geïsoleerd. De kosten van GIS-1 bedroegen
M 126,8. De uitvoering van GIS-1 is in 1997 afgerond, met uitzondering van de klacht-/garantieregeling.
GIS-2
In 1995 besloot het kabinet tot de mainportstrategie en de aanleg van een vijfde baan. Ondanks de verdere
ontwikkeling van Schiphol tot mainport mocht de geluidshinder in de omgeving van de luchthaven niet
toenemen. Daarom is in 1997 een nieuw isolatieproject van start gegaan, het project Geluidsisolatie Schiphol
fase 2 (GIS-2). In de periode 1997-1999 voerde de luchthaven Schiphol (Amsterdam Airport Schiphol, AAS)
het isolatieproject uit. Vanaf 2000 is het ministerie van Verkeer en Waterstaat c.q. Rijkswaterstaat
verantwoordelijk voor de uitvoering.
Tijdens de uitvoering van GIS-2 zijn de geluidscontouren verschillende keren gewijzigd. GIS-2 startte op basis
van de contouren die in 1997 in de PKB-Schiphol waren vastgelegd. Dit waren de zogenoemde S4/S2-
contour (vierbanenstelsel) en de 5P-contour (vijfbanenstelsel).
In februari 2003 is de PKB-Schiphol komen te vervallen en werd het Luchthavenindelingbesluit (LIB 2003)
van kracht. De geluidscontouren in het LIB verschilden van die van de PKB-Schiphol. Kort na invoering van
het LIB 2003 bleek dat in de berekeningen het vliegverkeer verkeerd over de landingsbanen was verdeeld.
Toen de effecten van het herstel van deze zogenaamde `invoerfout' en het wijzigen van enkele aan- en
afvliegroutes bekend waren, is het LIB 2003 in september 2004 vervangen door het LIB 2004. Door de
wijzigingen in de geluidscontouren zijn objecten die eerst tot het isolatieprogramma van GIS-2 behoorden,
buiten de geldende contouren komen te liggen. Omdat hiermee de juridische grondslag voor isolatie verviel,
---
is overwogen om deze woningen niet meer te isoleren. Eigenaren met een overeenkomst zijn in de
gelegenheid gesteld aan te geven of zij wilden vasthouden aan isolatie van hun woning. Mede op basis van
de ontvangen reacties is begin 2005 besloten buiten het geluidsisolatiegebied alleen woningen te isoleren
waarvan de eigenaren in het bezit zijn van een overeenkomst en hebben verzocht om isolatie. Deze
woningen worden geïsoleerd met een geminimaliseerd isolatiepakket. De woningen binnen het
isolatiegebied worden sinds begin 2005 geïsoleerd op basis van de geluidsbelasting conform het LIB 2004.
In de vorige voortgangsrapportage is gemeld dat tijdens GIS-2 8.411 woningen en andere geluidsgevoelige
gebouwen worden geïsoleerd. Als gevolg van een hoger deelnemerspercentage is dit aantal met 95
toegenomen. Hiermee komt het totaal op 8.506 objecten.
Tot 1 juli 2007 zijn 8.296 objecten geïsoleerd. Eind 2007 zullen circa 8.465 woningen en andere
geluidsgevoelige gebouwen zijn geïsoleerd. Inclusief administratieve en organisatorische afwikkeling kan
GIS-2 in de eerste helft van 2008 worden afgerond.
Klachtafhandeling GIS-2
Conform een garantieregeling zijn aannemers gehouden binnen een termijn van tien jaar na oplevering van
een object eventuele herstelwerkzaamheden uit te voeren, tenzij er sprake is van fouten waarvoor zij niet
aansprakelijk kunnen worden gesteld. In dat geval neemt het Rijk de verantwoordelijkheid voor de garantie
over. Omdat de afronding van GIS-2 in 2007 is voorzien, geldt de garantietermijn voor objecten die in het
kader van GIS-2 zijn gerealiseerd, tot uiterlijk 2017.
GIS-3
GIS-3 is de derde fase van het project Geluidsisolatie Schiphol. Als gevolg van de ingebruikname van de
vijfde baan is in 2004 een nieuw isolatiegebied vastgesteld op basis van het eerder genoemde LIB 2004.
In deze fase worden woningen geïsoleerd die in eerdere geluidsisolatieprojecten (GIS-1 en GIS-2) niet in
beschouwing zijn genomen. Verder komen reeds geïsoleerde woningen in aanmerking voor aanvullende
isolatievoorzieningen, indien de geluidsbelasting in zekere mate is toegenomen. Besloten is GIS-3, evenals
GIS-2, onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat regionale dienst Noord-Holland te laten uitvoeren
(Kamerstuk 2004-2005, 26959, nr. 103). In 2006 is gestart met de uitvoering van GIS-3. De laatste
woningen in GIS-3 worden eind 2010 opgeleverd. Inclusief administratieve en organisatorische afwikkeling
kan het project in de eerste helft van 2011 worden afgerond.
2.3 Aankoop en sloop binnen de geluidszone en veiligheidszone
Aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone
Tot de inwerkingtreding van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) in februari 2003 was de inzet van de
overheid erop gericht om woningen binnen de 55 Ke-contour die niet konden worden geïsoleerd, aan te
kopen. In de zone tussen 55-65 Ke werden woningen aangekocht, tenzij de woningen al voldoende waren
geïsoleerd of de desbetreffende eigenaren hebben verzocht om isolatie. Had de woning een geluidsbelasting
van meer dan 65 Ke, dan ontving de eigenaar een aanbod tot aankoop. De aangekochte woningen werden
vervolgens gesloopt. Dit project is gestart in 1997.
Met de inwerkingtreding van het LIB in februari 2003 is alleen nog de aankoop van woningen mogelijk die
een geluidsbelasting van meer dan 65 Ke hebben. De uitvoering van het beleid ligt sindsdien bij de
betrokken (deel)gemeenten. Om deze (deel)gemeenten financieel tegemoet te komen is de Regeling
Uitkeringen Beperkingengebied Schiphol gemaakt. Deze regeling is in juli 2003 van kracht geworden. Vanaf
dat moment konden de (deel)gemeenten met de uitvoering starten. Een einddatum is niet bepaald. Als
gevolg van de motie-Hofstra (Kamerstuk 2001-2002, 27603, nr. 74) kunnen eigenaren niet worden
gedwongen hun woning te verkopen. Als zij tot verkoop besluiten, kunnen zij hun object aan de gemeente
voor aankoop aanbieden. De gemeente koopt vervolgens het desbetreffende pand tegen de
onteigeningswaarde. De aangekochte woningen dienen in beginsel binnen één jaar na verwerving te worden
gesloopt. De grond komt in het bezit van de desbetreffende gemeente. De gemeente kan conform de
Regeling Uitkeringen Beperkingengebied Schiphol de gemaakte kosten declareren bij het ministerie van
Verkeer en Waterstaat. De vergoeding aan de gemeente wordt door het ministerie van Verkeer en
Waterstaat verminderd met de restwaarde van de grond na de sloop van de woning.
Aankoop en sloop van woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone
Het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) stelt een risicozone vast rond de luchthaven. Aan de bewoners binnen
de zones met het hoogste risico heeft de overheid een aanbod gedaan om hun woning of woonschip aan te
kopen. De aangekochte woningen en woonschepen worden vervolgens gesloopt. Woonschepen kunnen
ook worden verplaatst. Sinds juli 2003 ligt de uitvoeringsverantwoordelijkheid bij de betrokken
(deel)gemeenten. De gevolgde procedure komt overeen met de procedure `Aankoop en sloop van woningen
binnen de geluidszone'.
---
Aankoop of verplaatsing van de woonschepen 5P gelegen binnen de geluidszone
Woonschepen kunnen niet worden geïsoleerd, omdat ze na isolatie te zwaar zouden zijn om te kunnen
blijven drijven. Daarom zijn eigenaren van woonschepen binnen de geluidscontouren tot 20 augustus 2005
in de gelegenheid gesteld om hun schip voor aankoop door het Rijk aan te bieden. Ook konden eigenaren
ingaan op een aanbod voor een alternatieve gelijkwaardige locatie voor hun schip. Grootschalige
verplaatsingslocaties zijn echter niet haalbaar gebleken. Verplaatsing vindt slechts incidenteel plaats.
Vóór 1 januari 2000 gold een passief aankoopbeleid. Sinds 1 januari 2000 wordt ingezet op een actiever
aankoopbeleid.
Conform de Regeling uitkeringen beperkingengebied Schiphol moeten eigenaren aan de volgende
voorwaarden voldoen om voor aankoop in aanmerking te komen:
· Aanmelding bij Rijkswaterstaat vóór 20 februari 2003 (datum inwerkingtreding LIB) om een taxatie te
krijgen.
· Aanmelding bij Rijkswaterstaat vóór 20 augustus 2005 voor aankoop door het Rijk. Daarna is dit recht
komen te vervallen.
2.4 Schadeschap luchthaven Schiphol
Het Schadeschap luchthaven Schiphol is een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van de
Gemeenschappelijke Regeling Schadeschap luchthaven Schiphol. Het Schadeschap is uitsluitend voor
schadebehandeling opgericht en heeft een loketfunctie voor de afhandeling van schadevergoedingen. Het
gaat hier dan om de afhandeling van verzoeken tot schadevergoeding die verband houden met de
uitbreiding van het luchtvaartterrein Schiphol en een aantal wijzigingen in de infrastructuur in de omgeving
van Schiphol op grond van artikel 9 van de Gemeenschappelijke Regeling Schadeschap luchthaven Schiphol.
Deze regeling is in november 1998 ingegaan voor een periode van 10 jaar. Alle dossiers die in november
2008 in behandeling zijn, zullen door het Schadeschap worden afgehandeld. Vanaf dat moment zal
behandeling van nieuwe dossiers worden overgedragen aan de dan opnieuw bevoegde bestuursorganen.
In het Schadeschap zijn vertegenwoordigd het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Noord-
Holland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en in totaal 26 gemeenten en stadsdelen.
Het Schadeschap heeft een onafhankelijke positie. Evenals de andere bestuursorganen die deelnemen in de
Gemeenschappelijke Regeling Schadeschap luchthaven Schiphol heeft het ministerie van Verkeer en
Waterstaat zitting in het bestuur van het Schadeschap.
2.5 Organisatie van projecten
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is integraal verantwoordelijk voor de projecten GIS-2, GIS-3 en
Aankoop of verplaatsing van de woonschepen 5P gelegen binnen de geluidszone. Binnen het ministerie is
Rijkswaterstaat regionale dienst Noord-Holland belast met de uitvoering van de geluidsisolatie. Hiertoe is een
aparte projectorganisatie opgericht, Progis.
Over de projecten Aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone en Aankoop en sloop van
woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone draagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat de
beleidsverantwoordelijkheid. De uitvoeringsverantwoordelijkheid voor deze twee projecten ligt bij de
desbetreffende (deel)gemeenten.
Het Schadeschap luchthaven Schiphol is een onafhankelijk orgaan, waarvoor Rijkswaterstaat de
budgetverantwoordelijkheid draagt.
---
3 De projecten in hun omgeving
3.1 Beleidsontwikkelingen
In oktober 2006 heeft de heer Alders ermee ingestemd om als onafhankelijk voorzitter het overleg te leiden
over het beperken van de hinder van de luchthaven Schiphol en de groei van het luchtverkeer, het
zogeheten Aldersoverleg. Aan het overleg nemen de volgende partijen deel: Schiphol, KLM, het Rijk, de
Luchtverkeersleiding, de regionale bestuurders die zijn verenigd in de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol (BRS),
en het overlegplatform Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS). In het overleg zijn
maatregelen besproken die de hinder van de luchthaven op zowel korte termijn als middellange termijn
kunnen beperken. Ook zijn mogelijkheden onderzocht om de leefbaarheid in de omgeving van de
luchthaven te verbeteren. Tot slot wordt bezien op welke wijze het luchtverkeer kan groeien binnen de
milieuruimte van de luchthaven Schiphol.
Op 11 juni 2007 heeft het Aldersoverleg geadviseerd om de groei van het luchtverkeer binnen de
milieuruimte van de luchthaven Schiphol onder voorwaarden mogelijk te maken. Deze voorwaarden zijn
vastgelegd in twee convenanten, te weten een convenant Hinderbeperking en een convenant
Omgevingskwaliteit. Het convenant Omgevingskwaliteit is opgesteld en ondertekend door de provincie
Noord-Holland, gemeenten uit de BRS, luchthaven Schiphol, KLM, het ministerie van Verkeer en Waterstaat
(V&W) en het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM).
Voor eventuele toekomstige geluidsisolatieprojecten betekent dit convenant dat een voorstel wordt
opgesteld over de wijze waarop de huidige nadeelcompensatie, schade- en geluidisolatieregelingen
(budgettair neutraal) kunnen worden verbeterd, zodat deze beter aansluiten bij de wensen van de omgeving
en efficiënter en effectiever met de middelen kan worden omgegaan. Dit voorstel wordt gebaseerd op
adviezen van onder meer KLM, Schiphol, BRS, de inspraakreacties en de verbetervoorstellen die zijn
ingediend in het kader van de evaluatie Schipholbeleid. In de tweede helft van 2007 wordt dit voorstel
verder uitgewerkt.
De afspraken voor de middellange termijn volgen begin 2008. Hierna volgt de besluitvormingsprocedure met
onder meer inspraak voor de omwonenden.
3.2 Communicatie
GIS-2
Naast het reguliere overleg met gemeenten, bewonersverenigingen en de luchtvaartsector heeft Progis in de
verslagperiode de communicatie met betrokken partijen over twee onderwerpen geïntensiveerd. Over de
ventilatie van twee geïsoleerde scholen in Zwanenburg is overlegd met de gemeente Haarlemmermeer, de
VROM-Inspectie, de GGD en de twee schoolbesturen om tot een oplossing te komen. Naar aanleiding van
Kamervragen is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanvullende ventilatievoorzieningen die zijn
aangebracht.
Progis heeft in overleg met gemeente Zaanstad en de Stichting Bewonersbelangen Isolatie Assendelft (BIA)
afgesproken TNO onderzoek te laten doen naar de brandveiligheid van toegepaste isolatiepakketten. Progis
heeft hierover op 23 april 2007 een persbericht uitgebracht.
In paragraaf 3.3 wordt meer inhoudelijk op beide dossiers ingegaan.
GIS-3
Het eerste deelproject van GIS-3 bestaat uit circa 750 woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen. In
januari 2007 heeft Progis bewonersavonden georganiseerd. Op deze avonden konden eigenaren van deze
objecten vragen aan Progis stellen over de mogelijke isolatie van hun woning. Van de eigenaren heeft 93%
aangegeven dat zij willen deelnemen aan GIS-3. Het tweede deelproject, dat de minister in juni 2007 heeft
vastgesteld, bestaat uit circa 2.300 objecten. Hiervan heeft Progis in juni 2007 eigenaren van 1.900 objecten
uitgenodigd voor deelname aan GIS-3. De aanschrijving van de circa 400 resterende eigenaren volgt in
september 2007.
---
3.3 Voortgang per project
In deze paragraaf wordt eerst schematisch in tabel 1 de voortgang van de projecten weergegeven.
Vervolgens vindt u per project een toelichting.
Tabel 1: Overzicht voortgang projecten
(peildatum: 1 juli 2007)
Realisatie Realisatie Realisatie Nog te Totaal Planning
t/m dec '06 verslagperiode totaal realiseren prognose gereed
GIS-2 (objecten) 7.993 303 8.296 210 8.506 2008
GIS-3 (objecten) 0 0 0 3.260 3.260 2011
Aankoop sloop geluidszone (woningen) 31 1 32 14 46 Geen
Aankoop sloop externe veiligheidszone 53 1 54 27 81 Geen
(woningen en woonschepen)
Woonschepen 5P 84 0 84 7 91 2007
GIS-2
Voortgang
Tijdens GIS-2 worden naar verwachting 8.506 woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen geïsoleerd.
Als gevolg van een hoger deelnemerspercentage worden ten opzichte van de vorige verslagperiode 95
woningen extra geïsoleerd.
Tot 1 juli 2007 zijn 8.296 woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen geïsoleerd, waarvan 303 in de
eerste helft van 2007. Hiermee is de vertraging in de productie van aannemer Heddes, die in 2006 was
ontstaan als gevolg van de besprekingen over de afwikkeling van de eindafrekeningen, ingelopen. In
paragraaf 4.4 wordt nader ingegaan op de problematiek rond de afwikkeling van de eindafrekeningen.
Woningen met (constructieve) gebreken in Assendelft
Na een bezoek van de voormalige staatssecretaris in juli 2005 aan Assendelft heeft Progis in overleg met de
Stichting BIA voor 19 specifiek benoemde woningen met (constructieve) problemen een aparte werkgroep
ingesteld. Doel van de werkgroep was om met de desbetreffende eigenaren tot overeenstemming te komen
over de isolatie van hun woning. Voor 3 woningen wordt met de eigenaren nog overleg gevoerd over de te
treffen isolatievoorzieningen c.q de vervangende nieuwbouw van de woningen. Voor de overige 16
woningen is dit overleg afgerond en zijn of worden de gemaakte afspraken geëffectueerd in een
isolatiebesluit, een subsidieverstrekkende beschikking voor vervangende nieuwbouw of een besluit tot
uitstoting van de woning uit het isolatieprogramma.
Brandveiligheid van toegepaste isolatiematerialen
Na de geluidsisolatie van woningen in de gemeente Zaanstad in de periode 1999-2004 hebben bewoners de
brandveiligheid van de toegepaste isolatiematerialen ter discussie gesteld. Met instemming van Progis heeft
de aannemer destijds in circa 2.000 woningen andere isolatiematerialen gebruikt dan in de bestekken werd
voorgeschreven. De aannemer had aangegeven dat het toegepaste materiaal gelijkwaardig was aan het
voorgeschreven materiaal. In overleg met gemeente Zaanstad en de Stichting BIA heeft Progis door TNO
laten onderzoeken of de gebruikte materialen voldoen aan de geldende normen voor brandoverslag en
brandvoortplanting.
Brandoverslag is het gevaar dat brand van de ene woning overslaat naar een naastgelegen woning. Uit
onderzoek is gebleken dat de toepassing van het isolatiemateriaal in 20 representatieve woningen in
Assendelft voldoet aan de wettelijke eisen voor brandoverslag.
Brandvoortplanting is de snelheid waarmee brand zich door (bouw)materiaal verplaatst. De snelheid wordt
sterk beïnvloed door doorvoeringen (bijv. stopcontacten) die in het materiaal zijn aangebracht. Uit de
proeven van TNO is gebleken dat het isolatiemateriaal voldoet aan de wettelijke eisen die golden in de
periode dat het materiaal werd aangebracht.
Anno 2007 zijn aanvullende testen beschikbaar die het mogelijk maken de situatie in de praktijk beter na te
bootsen. De voormalige staatssecretaris heeft besloten deze zogenaamde `roomcornertest' te laten
uitvoeren. Uit alle proeven die zijn uitgevoerd, is gebleken dat het isolatiemateriaal en de toepassing ervan
veilig zijn.
---
Ventilatie van scholen Aldoende en Meerbrug in Zwanenburg
Progis heeft de basisscholen Aldoende en Meerbrug in Zwanenburg in 2006 geïsoleerd tegen
vliegtuiggeluid. Al tijdens het aanbrengen van de isolatie is er, naar aanleiding van vragen van een bezorgde
ouder, discussie ontstaan over de ventilatievoorzieningen. Bij deze scholen in Zwanenburg was er initieel van
uitgegaan dat alleen de ventilatie-openingen in de geïsoleerde gevels voldoende capaciteit (volgens
nieuwbouwnormen) zouden moeten hebben. Hierbij was de aanname dat de benodigde afvoer van
binnenlucht alleen via de, niet bij de geluidsisolatie aangepaste, gang zou plaatsvinden.
Mede gelet op een advies van de VROM-Inspectie, die aangaf dat de ventilatie in de geïsoleerde klaslokalen
op nieuwbouwniveau zou moeten worden gebracht, heeft Progis in overleg met de gemeente
Haarlemmermeer aan de schoolbesturen extra ventilatievoorzieningen aangeboden. Het bestuur heeft
hiermee ingestemd. Conform planning zijn de werkzaamheden eind juni 2007 afgerond, naar tevredenheid
van de gemeente en de schoolbesturen.
GIS-3
Conform de wijziging van de Regeling Geluidwerende Voorzieningen (RGV) van december 2006 heeft de
minister in een isolatieprogramma vastgesteld welke woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen
mogelijk voor geluidsisolatie in aanmerking komen. Dit isolatieprogramma omvatte 4.884 objecten.
Om te waarborgen dat het isolatieprogramma zo volledig mogelijk is, heeft Progis in april 2007 de eigen
gegevens vergeleken met die van het Kadaster. Op basis hiervan is het oorspronkelijke isolatieprogramma
van december 2006 aangepast en zijn 398 woningen toegevoegd. Het gaat met name om recent gebouwde
woningen, waarvan wordt verwacht dat zij al voldoende zijn geïsoleerd en geen aanvullende voorzieningen
nodig hebben. Het aangepaste isolatieprogramma omvat 5.282 woningen en andere geluidsgevoelige
gebouwen.
De wijziging van de RGV biedt de mogelijkheid om GIS-3 in deelprojecten uit te voeren. Op deze wijze kan
Progis beter inspelen op eventuele wijzigingen van de geluidscontouren. Bovendien kunnen de woningen die
deel uitmaken van een deelproject, binnen redelijke termijn worden afgerond. Naar verwachting zal dit
bijdragen aan een hogere bewonerstevredenheid. Inmiddels zijn twee deelprojecten in uitvoering. Een
impressie van beide deelprojecten vindt u in bijlage 3.
Deelproject 1
In december 2006 heeft de minister het eerste deelproject vastgesteld. Het eerste deelproject bestaat uit
circa 750 woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen. Eigenaren van circa 700 woningen hebben
aangegeven in aanmerking te willen komen voor isolatie van hun woning. In de periode van juni tot en met
september 2007 wordt in deze woningen een bouwtechnisch en akoestisch onderzoek uitgevoerd. Of de
woningen voor geluidsisolatie in aanmerking komen, is afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek.
Deelproject 2
In juni 2007 heeft de minister tegelijk met het gewijzigde isolatieprogramma het tweede deelproject
vastgesteld. In dit deelproject zijn circa 2.300 woningen opgenomen in de gemeenten De Ronde Venen,
Jacobswoude, Nieuwkoop en Aalsmeer. Vanwege de omvang van dit deelproject is ervoor gekozen eerst de
eigenaren van circa 1.900 woningen in de gemeenten De Ronde Venen, Jacobswoude en Nieuwkoop aan te
schrijven. Deze eigenaren hebben eind juni 2007 een brief ontvangen, waarin Progis hen uitnodigt voor
bewonersavonden in juli en augustus 2007. De circa 400 resterende eigenaren in Aalsmeer zullen naar
verwachting in september 2007 worden aangeschreven.
Informeren van eigenaren
De RGV schrijft voor dat elke eigenaar van een woning binnen het isolatiegebied GIS-3 wordt geïnformeerd
over de status van zijn woning. Dit geldt ook voor woningen die al voldoende zijn geïsoleerd en daarom niet
in het isolatieprogramma zijn opgenomen. Eind 2007 zullen alle eigenaren van woningen en andere
geluidsgevoelige gebouwen binnen het isolatiegebied zijn geïnformeerd. Op 1 juli 2007 zijn de eigenaren uit
het eerste deelproject (750) ingelicht, alsmede ruim 80% van de eigenaren uit het tweede deelproject
(1.900) en de eigenaren uit het noordelijk deel van het isolatiegebied (1.100).
Aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone
Beoogd is om in de geluidszone 46 objecten aan te kopen en te slopen. Tot 1 juli 2007 zijn in totaal 32
objecten aangekocht. In deze verslagperiode is 1 woning aangekocht.
Aankoop en sloop van woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone
Voor de externe veiligheidszone is beoogd in totaal 81 objecten aan te kopen, waarvan 67 woningen en
14 woonschepen. Woonschepen kunnen ook worden verplaatst. Tot 1 juli 2007 zijn in totaal 54 objecten
aangekocht, waarvan 39 woningen. In deze verslagperiode is 1 woning aangekocht. Alle woonschepen in de
veiligheidszone waren reeds aangekocht/verplaatst.
---
Aankoop of verplaatsing van de woonschepen 5P gelegen binnen de geluidszone
In de gemeenten Haarlemmermeer, Amstelveen en Aalsmeer komen in beginsel 118 woonschepen voor
aankoop of verplaatsing in aanmerking. Dit aantal is gereduceerd tot 91, omdat 27 eigenaren hebben
aangegeven geen gebruik te willen maken van de mogelijkheid tot aankoop of verplaatsing.
Tot 1 juli 2007 zijn in totaal 83 woonschepen aangekocht en is 1 woonschip verplaatst. In de verslagperiode
is geen woonschip aangekocht.
10
4 Beheersing van projecten
In dit hoofdstuk worden de planning, de financiën, de scope en de organisatie van de projecten toegelicht.
Vanwege de (financiële) omvang gaat de aandacht primair uit naar GIS-2 en GIS-3.
4.1 Scope
GIS-2
In deze verslagperiode is het werkpakket van GIS-2 gewijzigd van 8.411 naar 8.506 woningen en andere
geluidsgevoelige gebouwen. Ten opzichte van de vorige verslagperiode worden 95 woningen extra
geïsoleerd.
GIS-3
In tabel 2 vindt u een overzicht van de objecten die in het oorspronkelijke isolatieprogramma van GIS-3 uit
december 2006 waren opgenomen en de wijzigingen die de minister in juni 2007 heeft vastgesteld.
Tijdens de uitvoering van het eerste deelproject is gebleken dat het isolatieprogramma, bestaande uit 4.884
woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen, niet volledig was. In het gewijzigde isolatieprogramma zijn
398 woningen toegevoegd. Hiermee komt het totale GIS-3 bestand uit op 5.282 objecten.
Tabel 2: Gewijzigd isolatieprogramma GIS-3
Ke Wijz. Ke LAeq Wijz. LAeq Objecten Objecten
dec '06 jun '07 dec '06 jun '07 dec '06 jun '07
Objecten GIS-3 7.352 + 46 7.398 4.958 + 352 5.310 12.310 12.708
1. Woning voldoet al 5.436 0 5.436 1.061 0 1.061 6.497 6.497
2. Niet geschikt voor bewoning of bewoning wordt
gestopt 688 0 688 191 0 191 879 879
3. De woning heeft constructieve problemen of
achterstallig onderhoud 40 0 40 10 0 10 50 50
4. Tweejaarstoets conform RGV'97 0 0 0 0 0 0 0 0
Bestand isolatieprogramma 1.188 + 46 1.234 3.696 + 352 4.048 4.884 5.282
Zoals uit bovenstaande tabel blijkt, liggen binnen het isolatiegebied GIS-3 12.708 woningen en andere
geluidsgevoelige gebouwen. Hiervan voldoet meer dan 50% al aan de geldende normen voor geluidswering.
Deze woningen zijn veelal tijdens eerdere geluidsisolatieprojecten (GIS-1 of GIS-2) geïsoleerd. Circa 7% van
de woningen komt niet voor geluidsisolatie in aanmerking, omdat het gebouw niet langer voor bewoning
geschikt is of omdat de bewoning wordt gestopt. Een kleine categorie woningen komt niet voor isolatie in
aanmerking wegens achterstallig onderhoud of constructieve problemen.
In GIS-3 onderzoekt Progis of 5.282 woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen in aanmerking komen
voor geluidsisolatie. Naar verwachting zullen aan circa 3.260 objecten (aanvullende) geluidswerende
voorzieningen worden aangebracht.
4.2 Planning
GIS-2
Een schematische weergave van de planning voor GIS-2 vindt u in onderstaande tabel. Ten opzichte van de
vorige verslagperiode is de planning op enkele onderdelen gewijzigd. Deze wijzigingen hebben geen
gevolgen voor de einddatum van GIS-2.
In de vorige voortgangsrapportage is gemeld dat 8.411 woningen en andere geluidsgevoelige objecten in
2007 worden opgeleverd. Eind 2007 zullen circa 8.465 woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen zijn
geïsoleerd. Inclusief administratieve en organisatorische afwikkeling kan GIS-2 in de eerste helft van 2008
worden afgerond.
---
Tabel 3: Planning uitvoering GIS-2
(peildatum: 1 juli 2007) 2004 2005 2006 2007 2008
1e h 2e h 1e h 2e h 1e h 2e h 1e h 2e h 1e h 2e h
Voorbereiding objecten
Overleg met eigenaren over aan te brengen
isolatiepakket
Aanbesteding en gunning van nog uit te
voeren objecten
Opnamen in objecten en bestellen van materialen
Uitvoering objecten
Administratieve afwikkeling GIS-2
GIS-3
Een schematische weergave van de planning voor GIS-3 vindt u in onderstaande tabel. Ten opzichte van de
vorige verslagperiode is de planning niet gewijzigd. De laatste woningen in GIS-3 worden eind 2010
opgeleverd. Inclusief administratieve en organisatorische afwikkeling kan het project in de eerste helft van
2011 worden afgerond.
Tabel 4: Planning uitvoering GIS-3
(peildatum: 1 juli 2007) 2006 2007 2008 2009 2010 2011
1e h 2e h 1e h 2e h 1e h 2e h 1e h 2e h 1e h 2e h 1e h 2e h
Omvorming bestaande organisatie tot
projectorganisatie GIS-3
Projectplan
Wijziging RGV
Isolatieprogramma conform RGV
Aanbesteding technisch management
Aanbesteding ontwerp eerste deelproject
Informeren eigenaren in isolatiegebied
Uitvoering GIS-3
Administratieve afwikkeling GIS-3
Aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone
Eigenaren kunnen als gevolg van de motie-Hofstra (Kamerstuk 2001-2002, 27603, nr. 74) niet worden
gedwongen hun woning te verlaten. Daarom kan een einddatum niet worden vastgesteld.
Aankoop en sloop van woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone
Eigenaren kunnen als gevolg van de motie-Hofstra (Kamerstuk 2001-2002, 27603, nr. 74) niet worden
gedwongen hun woning of woonschip te verlaten. Daarom kan een einddatum niet worden vastgesteld.
Aankoop of verplaatsing van de woonschepen 5P gelegen binnen de geluidszone
De planning is erop gericht de 7 nog te realiseren woonschepen uiterlijk in 2007 aan te kopen of te
verplaatsen.
4.3 Financiën
In deze paragraaf wordt ingegaan op de financiële ontwikkelingen. Vanwege de financiële omvang gaat de
aandacht primair uit naar GIS-2 en GIS-3.
De uitgaven voor de projecten GIS-2, GIS-3, aankoop of verplaatsing woonschepen 5P gelegen binnen de
geluidszone, Schadeschap luchthaven Schiphol en amoveringen (aankoop, sloop) van woningen binnen de
geluidszone worden verantwoord op artikel 36 (Bewaken, waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de
leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit, onderdeel 36.03: Luchtvaart) van de begroting van
Verkeer en Waterstaat. De uitgaven voor amoveringen (aankoop, sloop) van woningen en woonschepen
binnen de veiligheidszone worden verantwoord op artikel 33 (Veiligheid gericht op de beheersing van
veiligheidsrisico's, onderdeel 33.01: Externe veiligheid).
12
4.3.1 Projectbudget
In tabel 5 zijn de bedragen opgenomen die voor de projectonderdelen in de Rijksbegroting beschikbaar zijn.
Tabel 5: Projectbudget Projectbudget GIS in miljoen EUR
Wijzigingen
PKB '95 Vorige perioden deze Totaal
(pp 1994) (incl. PKB) periode (pp 2005)
art. 36 GIS-2 180,0 374,3 25,6 399,9
GIS-2 (klacht- / garantieregeling) 20,0 0,0 20,0
GIS-3 99,3 -21,9 77,4
Amoveringen: aankoop / sloop geluidszone 24,9 0,0 24,9
Aankoop / verplaatsing woonschepen geluidszone 17,6 0,0 17,6
Schadeschap en -claims 97,4 0,0 97,4
art. 33 Amoveringen: aankoop / sloop externe veiligheidszone 37,4 0,0 37,4
Totaal 670,9 3,7 674,6
GIS-2
In de verslagperiode is het projectbudget voor GIS-2 gewijzigd. Ten opzichte van de PRI-raming 2005 is het
projectbudget in de verslagperiode met M 25,6 toegenomen van M 374,3 tot M 399,9. Hieronder
worden de belangrijkste mutaties beschreven:
· In de PRI-raming 2004 was een bedrag van M 16,5 opgenomen als mogelijke terugvordering op de
aannemers die in het verleden de geluidsisolatie aan woningen hebben aangebracht. Gezien de
onzekere uitkomst van de besprekingen met de aannemers over de problematiek rond de
eindafrekeningen zijn deze ontvangsten niet meer meegenomen in de PRI-raming 2007, maar
opgenomen in het risicoprofiel. In paragraaf 4.4 wordt u nader geïnformeerd over de problematiek rond
de afwikkeling van de eindafrekeningen.
· In 2005 heeft een eenmalige correctie plaatsgevonden van projectmanagementkosten ten bedrage van
M 7,1. Deze correctie heeft betrekking op kosten uit de opstartfase van GIS-2 (1997-1999), toen de
luchthaven Schiphol (Amsterdam Airport Schiphol, AAS) het geluidsisolatieproject uitvoerde. Deze
correctie is niet verwerkt in de PRI-raming 2005, omdat deze is opgesteld in een periode vóór de
bovengenoemde correctie. In 2005 is de Tweede Kamer reeds over deze correctie geïnformeerd.
· Als gevolg van een hoger deelnemerspercentage worden 95 woningen extra geïsoleerd. De extra kosten
voor isolatie, engineering en organisatie bedragen M 1,9.
· Overige mutaties met een totale waarde van M 0,1.
Uit bovenstaande blijkt dat de mutaties in de PRI-raming 2007 bijna volledig zijn toe te schrijven aan
oorzaken die speelden in de periode vóór 2005. De raming voor de uitvoering van de
isolatiewerkzaamheden in de jaren vanaf 2005 is slechts in geringe mate gestegen. Deze toename wordt met
name veroorzaakt door het grotere aantal te isoleren woningen. Bovenstaande mutaties zijn verwerkt in de
ontwerpbegroting 2008.
GIS-3
Conform de PRI-raming 2007 bedraagt het projectbudget voor de doorlooptijd van GIS-3 van 2006 tot 2011
M 77,4. Dit betekent een afname van M 21,9 ten opzichte van de PRI-raming 2003. De belangrijkste
reden hiervoor is dat bij GIS-3 de isolatiewerkzaamheden in relatief kleine bestekken op de markt worden
gebracht. Deze methode, waarmee tijdens de afronding van GIS-2 positieve ervaringen zijn opgedaan, heeft
tot gevolg dat de werkzaamheden door kleinere aannemers en tegen een lagere prijs worden uitgevoerd dan
bij grootschalige contracten.
13
GIS-2
In tabel 6 wordt een overzicht van de mutaties in het projectbudget van GIS-2 met bronvermelding gegeven.
Tabel 6: Mutatie overzicht projectbudget GIS-2 Datum Totaal Gecommu- Prijs- Bron
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW) nieuwe niceerd met peil
raming Tweede
Kamer
1. Start GIS-2: 1995 180,0 180,0 1994 PKB Begroting 1995
PKB Begroting 1995
2. BM raming 1997 1997 1996 BM raming 1997
o.a.:
- Looptijd project: t/m Q4 2003
- Ke woningen: 3.975
- Laeq woningen: 6.097
- Bij-isolatie woningen: 978
- Specials: 13
- Excl. duidelijke risico analyse
- Personeel, Materieel en Automatisering (PMA) als %
Totaal mutatie 54,3
Nieuwe stand raming 234,3
3. PRI-raming 2001 2001 2001 PRI-raming 2001
o.a.:
- Looptijd project: t/m Q4 2003 (geen mutatie)
- Mutatie objecten: + 19
- Incl. risico analyse
- Gespecificeerde PMA
- Zaagtand - problematiek
- Introductie DuBoGIS
- Contour wijzigingen
- Introductie partiële isolatie
Totaal mutatie 175,5
Nieuwe stand raming 409,8
4. PRI-raming 2002 2002 2002 PRI-raming 2002
o.a.:
- Looptijd project: t/m Q1 2005 (+ 5 Q)
- Mutatie objecten: -/- 2.127
- Versnelde ingebruikname vijfde baan (5P)
- Herplanning S4S2 woningen als gevolg van
de versnelling 5P woningen
Totaal mutatie -0,2
Nieuwe stand raming 409,6
5. PRI-raming 2003 2003 2003 PRI-raming 2003
o.a.:
- Looptijd project: t/m Q1 2005 (geen mutatie)
- Mutatie objecten: -/- 492
- LIB 2003
Totaal mutatie -13,8
Nieuwe stand raming 395,8 395,8
6. PRI-raming 2004 2004 2004 PRI-raming 2004
(PRI-raming 2004 is niet formeel vastgesteld,
maar wel gehanteerd als prognose eindstand 1e VGR GIS)
o.a.:
- Looptijd project: t/m Q1 2006 (+ 4 Q) 14,6
- Geen isolatie buiten LIB2004 (-/- 1.358 objecten) -60,8
- Ontvangsten "Eindafrekeningen" (zie 4.4 Risico's)
Totaal mutatie -46,2
Nieuwe stand raming 349,6 Nee
14
Tabel 6: Mutatie overzicht projectbudget GIS-2 Datum Totaal Gecommu- Prijs- Bron
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW) nieuwe niceerd met peil
raming Tweede
Kamer
7. PRI-raming 2005 2005 2005 PRI-raming 2005
o.a.:
- Looptijd project: t/m Q2 2007 (+ 5Q) 12,4
- Ontvangsten "Eindafrekeningen" (zie 4.4 Risico's)
- Gevolgen besluitvorming over afronding GIS-2:
1. Isolatie buiten LIB2004 (+ 1.272 objecten) 12,3
2. Isolatie resterende objecten binnen LIB2004 (34)
3. Incl. afronding GIS-2 uit risico-budget ( 17,0 mln
uitvoering en org.kst.)
Totaal mutatie 24,7
Nieuwe stand raming 374,3 374,3
8. PRI-raming 2007 2007 2006 PRI-raming 2007
o.a.:
-Eindafrekeningen
-Projectmanagementkosten
-Isolatie van 95 extra woningen
Totaal mutatie 25,6
Nieuwe stand raming 399,9 399,9
Totaal mutaties t.o.v. PKB (1995) 219,9
Projectbudget GIS-2 per 30-06-2006 399,9 399,9
GIS-3
In tabel 7 vindt u een overzicht van de mutaties in het projectbudget van GIS-3 met bronvermelding.
Tabel 7: Mutatie overzicht projectbudget GIS-3 Datum Totaal Gecommu- Prijs- Bron
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW) nieuwe niceerd met peil
raming Tweede
Kamer
1. Start GIS-3 2003 99,3 99,3 2003 PRI-raming 2003
2. PRI-raming 2007 2007 2006 PRI-raming 2007
o.a.:
- Lagere uitvoeringskosten wegens andere marktbenadering
Totaal mutatie -21,9
Nieuwe stand raming 77,4 77,4
Projectbudget GIS-3 per 30-06-2007 77,4 77,4
4.3.2 Uitputting post onvoorzien
GIS-2
Ten opzichte van de vorige PRI-raming is in de PRI-raming 2007 de post onvoorzien verlaagd van M 2,3
naar M 0,4. Hiervoor is gekozen, omdat tot op heden niet van de post onvoorzien gebruik is gemaakt.
GIS-3
In de projectraming GIS-3 uit 2007 is een post onvoorzien opgenomen van M 5,5. Dit bedrag wordt geacht
toereikend te zijn tot het einde van het project GIS-3. Tot 1 juli 2007 is geen beroep gedaan op de post
onvoorzien.
15
4.3.3 Uitgaven en ontvangsten GIS-2 (kas)
In tabel 8 is de stand van zaken ten aanzien van uitgaven en ontvangsten (eigen bijdrage voor
wensvoorzieningen eigenaren) weergegeven. Wensvoorzieningen zijn maatregelen die op verzoek en op
kosten van eigenaren tijdens de uitvoering van de isolatiewerkzaamheden zijn aangebracht.
Tabel 8: Uitgaven en ontvangsten GIS-2 (kas)
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW)
t/m In verslag- t/m
31-12-2006 periode 30-6-2007
Uitgaven 379,4 6,8 386,2
Ontvangsten (eigen bijdrage / wensvoorzieningen bewoners) 7,1 0,0 7,1
Totale kosten GIS-2 (kas) 372,3 6,8 379,1
(uitgaven -/- ontvangsten
4.3.4 Verplichtingen GIS-2
In tabel 9 is de stand van zaken ten aanzien van de verplichtingen GIS-2 weergegeven.
Tabel 9: Verplichtingen GIS-2
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW)
t/m In verslag- t/m
31-12-2006 periode 30-6-2007
Uitgaven verplichtingen 412,9 1,0 413,9
Totale verplichtingen GIS 2 412,9 1,0 413,9
Opmerkingen:
* Verplichtingen zijn exclusief ontvangsten wensvoorzieningen en
eindafrekeningen.
* De uitgavenverplichtingen (en ook de kasuitgaven) zullen hoger zijn dan het
projectbudget van M 399,9. Het projectbudget is namelijk het saldo van
uitgaven en ontvangsten. De ontvangstverplichtingen zijn in deze tabel niet
opgenomen.
4.3.5 Uitgaven overige projecten
In tabel 10 is de stand van zaken ten aanzien van de uitgaven van de overige projecten weergegeven.
Tabel 10: Overige uitgaven (kas)
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW)
t/m In verslag- t/m
31-12-2006 periode 30-6-2007
art. 36 GIS-2 (klacht- / garantieregeling) 0,0 0,0 0,0
GIS-3 1,8 0,2 2,0
Amoveringen: Aankoop / Sloop geluidszone 20,0 1,8 21,8
Aankoop / verplaatsing woonschepen geluidszone 17,2 0,0 17,2
Schadeschap en -claims 19,1 2,4 21,5
art. 33 Amoveringen: Aankoop / Sloop Externe Veiligheidszone 22,6 0,1 22,7
GIS-3
Op basis van de PRI-raming 2007 zal naar verwachting nog M 75,4 worden gerealiseerd.
Aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone
Naar verwachting zal in totaal nog M 3,1 worden gerealiseerd.
Aankoop of verplaatsing van woonschepen 5P gelegen binnen de geluidszone
Naar verwachting zal M 0,4 nog worden gerealiseerd.
16
Behandeling en uitbetaling schadeclaims door Schadeschap luchthaven Schiphol
Het Schadeschap luchthaven Schiphol beoordeelt ingediende claims van eigenaren en gaat, indien
gehonoreerd, tot uitkering over. Op basis van het projectbudget zal naar verwachting nog M 75,9 worden
gerealiseerd.
Aankoop en sloop van woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone
Voor de aankopen wordt een volgend beleid gevoerd. Alle aankopen van 2004 hebben onder
verantwoordelijkheid van de gemeenten in het kader van de bijdrageregeling plaatsgevonden. Naar
verwachting zal in totaal nog M 14,7 worden gerealiseerd.
4.3.6 Verplichtingen overige projecten
In tabel 11 is de stand van zaken ten aanzien van de verplichtingen van de overige projecten weergegeven.
Tabel 11: Overige verplichtingen
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW)
t/m In verslag- t/m
31-12-2006 periode 30-6-2007
art. 36 GIS-2 (klacht- / garantieregeling) 0,1 0,0 0,1
GIS-3 2,9 6,8 9,7
Amoveringen: Aankoop / Sloop geluidszone 20,4 1,9 22,3
Aankoop / verplaatsing woonschepen geluidszone 18,6 0,0 18,6
Schadeschap en -claims 22,6 9,2 31,8
art. 33 Amoveringen: Aankoop / Sloop Externe Veiligeidszone 23,7 1,4 25,1
4.3.7 Ontvangsten heffingen
De overheid financiert de kosten van de diverse projecten voor en verhaalt deze via heffingen op de
luchtvaartsector. De kosten van de geluidsisolatieprojecten worden verhaald door middel van een
geluidsheffing. De kosten van de overige projecten (Schadeclaims Schiphol, aankoop of verplaatsing van
woonschepen 5P gelegen binnen de geluidszone, aankoop en sloop van woningen binnen de geluidszone en
aankoop en sloop van woningen en woonschepen binnen de veiligheidszone) worden verhaald door middel
van een planschade heffing (heffing overige Schipholprojecten). Deze laatste heffing wordt door de overheid
toegepast sinds februari 2005.
In tabel 12 worden de ontvangen heffingen weergegeven.
Tabel 12: Ontvangsten heffingen
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW)
t/m In verslag- t/m
31-12-2006 periode 30-6-2007
Ontvangsten geluidsheffing 188,0 20,1 208,1
Ontvangsten heffing overige Schipholprojecten 16,9 5,0 21,9
17
4.4 Risico's, mee- en tegenvallers en prognose eindstand
GIS-2
Onderstaand wordt een overzicht gegeven van de risico's en beheersmaatregelen voor GIS-2 en wordt een
inschatting gegeven van de prognose eindstand.
Mutaties
Ten opzichte van de vorige verslagperiode is de verwachtingswaarde van het risicoprofiel toegenomen van
M 0,8 naar M 1,3. Dit bedrag is exclusief de uitkomsten van de besprekingen met de aannemers over de
eindafrekeningen.
Tabel 13: Risico's
(bedragen in miljoen EUR, incl. BTW)
Verwachtingswaarde Verwachtingswaarde
Risico deze verslagperiode vorige verslagperiode
A. Juridische procedures van eigenaren met een overeenkomst die niet hebben
gereageerd en van eigenaren zonder overeenkomst 1,2 0,6
B. Uitkering schadevergoedingen 0,1 0,2
C. Eindafrekeningen PM PM
D. Claim als gevolg van schade door onderdekking en vertraging in de
procesgang PM PM
E. Te verwachten claim als gevolg van uitvoering van restant van opgedragen
woningen PM PM
SUBTOTAAL 1,3 + PM 0,8 + PM
Op basis van de maximale waarde van de risico's en de kans van optreden is
met een zogenaamde Monte Carlo-simulatie bepaald dat de spreiding van
het risico in deze verslagperiode ligt tussen M 0,0 en M 3,9.
Hierbij is nog geen rekening gehouden met de onderhandelingen
met de aannemer en de eindafrekeningen.
A. Juridische procedures van eigenaren met een overeenkomst die niet hebben gereageerd en van eigenaren
zonder overeenkomst
Door de wijzigingen in de geluidscontouren zijn woningen die aanvankelijk tot GIS-2 behoorden, buiten de
geldende contouren komen te liggen. Omdat hiermee de juridische grondslag voor isolatie verviel, heeft de
voormalige staatssecretaris in januari 2005 besloten om deze woningen in beginsel niet meer te isoleren.
Eigenaren met een overeenkomst zijn in de gelegenheid gesteld aan te geven of zij willen vasthouden aan
isolatie van hun woning. Eigenaren met een overeenkomst die niet hebben gereageerd zouden via juridische
procedures kunnen proberen alsnog isolatie van hun woning te bewerkstelligen. Hetzelfde geldt voor
eigenaren zonder overeenkomst. De kosten zouden maximaal M 6 bedragen. In totaal gaat het om circa
900 woningen. Het merendeel van de eigenaren heeft echter ingestemd met het isolatievoorstel van Progis.
Zij krijgen een pakket dat vergelijkbaar is met dat van objecten aan de rand van het LIB 2004. In de
verslagperiode heeft één eigenaar zich tot de rechter gewend en is in het gelijk gesteld. De Staat heeft hoger
beroep aangetekend bij de Raad van State. De behandeling hiervan vindt plaats in de volgende
verslagperiode. In verband hiermee is de verwachtingswaarde voor dit risico verhoogd van 0,1 naar 0,2. In
het risicoprofiel wordt rekening gehouden met een bedrag van M 1,2.
Beheersmaatregel
Het initiatief om juridische procedures te starten ligt bij de eigenaren en kan niet worden beïnvloed. Hiervoor
gelden de wettelijke verjaringstermijnen.
B. Uitkering schadevergoedingen
Woningen van eigenaren zonder overeenkomst worden niet geïsoleerd. Eigenaren die ter voorbereiding van
de isolatiewerkzaamheden in opdracht van Progis kosten hebben gemaakt, kunnen schadevergoeding eisen
(het betreft hier niet de klachtenafhandeling GIS-2). Het betreft met name circa 350 woningen die in
aanmerking kwamen voor Ke-etmaalisolatie. De kosten worden ingeschat op maximaal M 0,4. Eigenaren
hebben in deze verslagperiode geen schadeclaims ingediend. De besluitvorming over de afronding van GIS-2
heeft in januari 2005 plaatsgevonden. Verwacht wordt dat de kans op schadeclaims afneemt, naarmate de
tijd verstrijkt. Daarom is de verwachtingswaarde voor dit risico ten opzichte van de vorige verslagperiode
teruggebracht van 0,5 naar 0,2. In het risicoprofiel wordt rekening gehouden met een bedrag van M 0,1.
18
Beheersmaatregel
Het initiatief om in aanmerking te komen voor schadevergoeding ligt bij de eigenaren en kan niet worden
beïnvloed. Voor het indienen van een schadeclaim gelden de wettelijke verjaringstermijnen met een
maximum van vijf jaar na het bekend worden van de schade.
C. Eindafrekeningen
In het kader van de uitvoering van GIS-2 zijn in 1997 grootschalige contracten met twee aannemers
afgesloten: Heddes en de aannemerscombinatie dB2000 VOF, bestaande uit BAM en DuraVermeer. Bij het
verwerken van de eindafrekeningen is gebleken dat de visie van de opdrachtgever en deze aannemers van
elkaar verschillen ten aanzien van de toepassing van de eenheidsprijzen en de verrekening van de verwerkte
hoeveelheden per woning. Om de positie van de Staat bij de afwikkeling van de problematiek met de
dB2000 VOF niet te schaden wordt geen verwachtingswaarde gegeven van de totale omvang van de
discussie.
Beheersmaatregel
Op basis van de ervaringen met grootschalige contracten is bij de afronding van GIS-2 de omvang van
nieuw aanbestede contracten beperkt gehouden.
Anders dan met Heddes heeft Rijkswaterstaat met de andere aannemer, de dB2000 VOF, vooralsnog niet
tot een vergelijk kunnen komen. In mei 2007 heeft deze aannemer een spoedgeschil en een
bodemprocedure aanhangig gemaakt. In het spoedgeschil eist de aannemer een bedrag van M 8,5 op het
Rijk. De eisen hebben overigens met name betrekking op zaken die in het verleden hebben gespeeld. Op dit
moment wordt het spoedgeschil, waarvan de behandeling staat gepland voor september 2007, in nauwe
samenwerking met de Landsadvocaat voorbereid. De inhoudelijke behandeling van de bodemprocedure
vindt plaats na het spoedgeschil.
In de PRI-raming 2004 was een bedrag van M 16,5 opgenomen als mogelijke terugvordering op de
aannemers. Gezien de onzekere uitkomst van de besprekingen zijn de potentiële ontvangsten niet langer
opgenomen in de PRI-raming 2007. Volledigheidshalve wordt gemeld dat de problematiek rond de
afwikkeling van de eindafrekeningen bestaat uit posten die voor Rijkswaterstaat zouden kunnen leiden tot
betalingen (claims, openstaande rekeningen) en posten die zouden kunnen leiden tot ontvangsten (te hoog
prijsniveau, correctie van fouten in facturen van de aannemers).
D. Claim als gevolg van schade door onderdekking en vertraging in de procesgang
Er is sprake van een claim van de dB2000 VOF als gevolg van schade door onderdekking en vertraging in de
procesgang. Om de positie van de Staat niet te schaden wordt geen verwachtingswaarde gegeven.
Beheersmaatregel
Het Rijk heeft de claim als gevolg van schade door onderdekking en vertraging in de procesgang beoordeeld
en afgewezen. Tevens heeft een onafhankelijke derde een second opinion uitgevoerd. Dit externe bureau
heeft de claim volledig afgewezen. De claim maakt onderdeel uit van de afwikkeling van de problematiek
met de dB2000 VOF over de eindafrekeningen.
E. Te verwachten claim over uitvoering van restant van opgedragen woningen
De dB2000 VOF eist de uitvoering van het restant van de woningen op dat weliswaar in de contracten is
opgedragen, maar waarvoor geen opdracht is verleend. Om de positie van de Staat niet te schaden wordt
geen verwachtingswaarde gegeven.
Beheersmaatregel
De dB2000 VOF heeft deze claim niet aanhangig gemaakt. Mocht daartoe alsnog worden overgegaan, dan
zal de claim onderdeel uitmaken van de afwikkeling van de problematiek met de dB2000 VOF over de
eindafrekeningen.
Totale risicoprofiel
In deze verslagperiode ligt de bandbreedte van het risicoprofiel van het project GIS-2 tussen de
M 0,0 en M 3,9 met een verwachtingswaarde van M 1,3. Dit is exclusief het resultaat van de afwikkeling
met de dB2000 VOF over de eindafrekeningen en claims.
Prognose eindstand
Op basis van de PRI-raming 2007 (isolatie van 8.506 objecten ad M 399,9) bedraagt de prognose
eindstand van GIS-2 rekening houdend met de hierboven genoemde verwachtingswaarde en bandbreedtes,
M 401,2 met een bandbreedte van M 399,9 en M 403,8. Dit is exclusief het resultaat van de
besprekingen met de aannemer over eindafrekeningen en claims.
19
4.5 Kwaliteit en kennis
Controlemetingen GIS-2
Opgeleverde woningen die binnen het isolatiegebied liggen, worden conform de vereisten van de RGV
steekproefsgewijs gecontroleerd op de bereikte geluidsisolatie. Een onafhankelijke derde selecteert de te
controleren objecten en beoordeelt de metingen. De controlemetingen zijn zowel gericht op woningen die
zijn voorzien van Ke-etmaalisolatie als op woningen die zijn voorzien van LAeq-nachtisolatie.
In de verslagperiode zijn geen controlemetingen uitgevoerd.
4.6 Audits en onderzoeken door derden
Onderzoek Algemene Rekenkamer
De Algemene Rekenkamer heeft in oktober 2006 een effectmeting uitgevoerd naar de implementatie van
haar aanbevelingen uit het onderzoek naar GIS-2 dat in september 2004 werd gepubliceerd. In maart 2007
zijn de resultaten van deze effectmeting aan de Tweede Kamer gerapporteerd (Kamerstuk 2006-2007,
29750, nr. 14).
De Algemene Rekenkamer heeft geconstateerd dat het ministerie de aanbevelingen over de contractering
van aannemers, de toetsing van de eindafrekeningen en de beschikbaarheid van voldoende
sturingsinstrumenten heeft opgevolgd. Een kanttekening is geplaatst bij de doorrekening van de wijziging
van de RGV op gevolgen voor tijd en geld. De kanttekening heeft betrekking op het feit dat de gevolgen
voor tijd en geld weliswaar in de PRI-raming 2007 zijn meegenomen, maar dat ten tijde van de
besluitvorming over de wijziging van de RGV door de voormalige staatssecretaris alleen een globale raming
van de kosten beschikbaar was. In voorkomende gevallen zal in het vervolg met de opmerking van de
Algemene Rekenkamer rekening worden gehouden.
20
Bijlage 1: Begrippen- en afkortingenlijst
AAS Amsterdam Airport Schiphol
Amoveringen Combinatie van aankopen en slopen van objecten binnen de 55-65 Ke- geluidscontour
geluidszone en >65 Ke- geluidscontour.
Amoveringen Combinatie van aankopen en slopen van objecten binnen de risicozone rond de
veiligheidszone luchthaven die in het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) is vastgelegd.
BIA Stichting Bewonersbelangen Isolatie Assendelft.
BRS Bestuurlijke Regiegroep Schiphol.
BM-raming Eerste raming GIS-2.
CROS Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol
Geluidszone Gebied waarbinnen wettelijke beperkingen bestaan ten aanzien van de bouw van
geluidsgevoelige bestemmingen, waarbinnen conform wijziging van de Regeling
Geluidwerende Voorzieningen geluidsisolatie wordt aangebracht en waarbuiten niet
meer geluidsbelasting mag worden geproduceerd dan overeenkomt met de
grenswaarde van de geluidszone.
GIS-1 Geluidsisolatie Schiphol fase 1.
GIS-2 Geluidsisolatie Schiphol fase 2.
GIS-3 Geluidsisolatie Schiphol fase 3.
Ke-woning Woningen die binnen de 40 Ke-geluidscontour vallen en hierdoor in aanmerkingen
komen voor dag- en nacht (etmaal)isolatie (alle geluidsgevoelige ruimten van een
woning).
LAeq-woning Woningen die binnen de 26 LAeq-geluidscontour vallen en hierdoor in aanmerkingen
komen voor nachtisolatie (isolatie van slaapkamers).
LIB 2004 Luchthavenindelingsbesluit vastgesteld op 2 september 2004.
LIB2004-contour Geluidscontour vastgesteld in het Luchthavenindelingsbesluit d.d. 2 september 2004.
LVB Luchthavenverkeerbesluit Schiphol.
Motie-Hofstra Mede ter uitvoering van de motie Hofstra c.s. kan de eigenaar niet tegen de wil worden
gedwongen om de bewoning te beëindigen. Hiermee is het jaar waarin de sloopzone vrij
van bewoning moest zijn (2008), zoals deze in het LIB is geregeld, komen te vervallen.
PAS Project Administratie Systeem.
5P-contour Geluidscontour op basis van de vijfbanenstelsel, vastgesteld in 1996.
PKB Planologische Kern Beslissing.
Post onvoorzien Toeslag op de raming voor kosten die in een later stadium erbij kunnen
komen als gevolg van al dan niet geïnventariseerde, bijzondere gebeurtenissen
die binnen de scope van het project vallen. De hoogte van de
toeslag is onder andere afhankelijk van de projectfase.
PRI-raming Project Ramingen Infrastructuur.
Progis Projectorganisatie Geluidsisolatie Schiphol, uitvoeringsorganisatie Rijkswaterstaat
regionale dienst Noord-Holland
21
RGV Wijziging van de Regeling Geluidwerende Voorzieningen 1997.
S4/S2-contour Geluidscontour op basis van de vierbanenstelsel, vastgesteld in 1996.
Scope Omschrijving van wat wel en wat niet tot het project behoort in
termen van eisen aan het fysieke ontwerp en de eventuele randvoorwaarden
waaronder het te realiseren object tot stand moet komen.
V&W Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Veiligheidszone Gebied rond de luchthaven waar het risico op een ongeval groter is dan 1 op de
100.000 voor het vijfbanenstelsel in 2015. In dit gebied geldt een bouwverbod voor
nieuwbouw en dienen bestaande woningen aan de woonbestemming te worden
onttrokken.
VROM Ministerie van Volksgezondheid, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Wensvoorziening Voorzieningen in de woning die op verzoek en op kosten van de eigenaar
worden aangebracht.
Woonschepen 5P Aankoop of verplaatsing van woonschepen gelegen binnen de 40Ke geluidscontour
(5P-contour).
---
Bijlage 2: Nadere toelichting Ke-etmaalisolatie en LAeq-nachtisolatie
Bij de bepaling van de geluidsbelasting worden twee maten gehanteerd, namelijk:
· Kosteneenheid (Ke);
Kosteneenheid is een maat voor geluidsbelasting, waarbij rekening wordt gehouden met maximale
A-gewogen geluidsniveaus die worden waargenomen als gevolg van vliegtuigbewegingen in een
kalenderjaar en waarbij een weegfactor wordt toegepast voor het vliegverkeer in avond en nacht.
Er zijn vier Ke-zones gedefinieerd: die van 35Ke, 40Ke, 55Ke en 65Ke. Boven de 35Ke mogen,
behoudens uitzonderingen, geen nieuwe objecten met een woonfunctie worden gebouwd. Objecten
met een woonfunctie binnen de 40Ke-contour krijgen een geluidsisolatiepakket aangeboden. Objecten
die zijn gelegen tussen de 55Ke-contour en de 65Ke-contour met een woonfunctie die niet voldoende
kunnen worden geïsoleerd, worden door middel van aankoop en sloop van hun woonbestemming
onttrokken. Woningen met een zwaardere geluidsbelasting dan 65Ke dienen in alle gevallen aan hun
woonbestemming te worden ontrokken.
Binnen de geluidscontouren nabij Schiphol zijn tevens woonschepen gelegen. Aangezien woonschepen
constructief gezien niet kunnen worden geïsoleerd, worden deze woonschepen aangekocht en/of
verplaatst.
· Equivalente A-gewogen geluidsniveau (LAeq)
Voor de nachtisolatie wordt het equivalente A-gewogen geluidsniveau in een slaapvertrek berekend
voor de periode 23.00 - 06.00 uur. Indien de LAeq de waarde van 26 decibel overschrijdt komen de
geluidsgevoelige slaapkamers in aanmerking voor isolatie. Binnen de 26 LAeq-contour vindt geen
onttrekking van woonbestemming plaats.
23
Bijlage 3: Impressie van het isolatiegebied GIS-3 conform LIB 2004
24
Ministerie van Verkeer en Waterstaat