22-02-2006
"Als je wilt dat Jeugdzorg verbetert, zet je schouders er dan onder"
Zo verwoordde Guda Vaandrager, lid van de initiatiefgroep van de
cliëntenraad van Bureau Jeugdzorg Gelderland, de uitdaging van deze
raad in oprichting. "Je schouders eronder; alleen boos zijn als iets
niet loopt heeft geen zin." Bezielde woorden die klonken tijdens de
cliëntendag, afgelopen zaterdag in Burgers Zoo. Bij een aantal
cliënten misten ze hun uitwerking niet; zij meldden zich ter plekke
aan voor de cliëntenraad. Bovenal bleek zaterdag voor de 450 aanwezige
cliënten, ouders én kinderen, een leuke en informatieve dag.
BJZ-Gelderland is - net als de andere bureaus Jeugdzorg - wettelijk
verplicht een cliëntenraad in te stellen. Een initiatiefgroep van vier
cliënten, begeleid door Geertje de Grip, beleidsmedewerker, gaf de
eerste aanzet tot deze raad. Doel van de cliëntendag was de
cliëntenraad uit te breiden met nieuwe leden. Daarnaast wilde
BJZ-Gelderland haar cliënten eens in het zonnetje zetten en Burgers
Zoo bleek een goede locatie het nuttige met het aangename te
verenigen. Voor de kinderen onder de 12 jaar stonden de in totaal 60
medewerkers van Tempoteam klaar, om hen in groepjes door de dierentuin
leidden. De kinderen vanaf 12 jaar en de volwassenen namen van half
elf tot één deel aan een programma in het auditorium van de
dierentuin.
Over jumpen en sladressing
In zijn welkomstwoord bedankte directeur Hans Lomans iedereen voor de
grote opkomst en benadrukte hij het belang van een cliëntenraad nog
eens. Vervolgens betrad Daphne Hok-Ahin, gedragswetenschapper, het
podium. "Hallo, heb ik contact?", vroeg zij zich af in een tot de
verbeelding sprekende presentatie over allerhande manieren waarop
jongeren met elkaar in contact treden. Haar demonstratie van het
`jumpen', de dans van dit moment, leidde daarbij tot hilariteit in de
zaal.
"Twee lepels olie en één lepel azijn maken een goede sladressing",
stelde Joost Vos, lid van de cliëntenraad in het volgende onderdeel.
"Zo is het ook met een cliëntenraad: je moet aandacht hebben voor de
positieve dingen van Bureau Jeugdzorg, maar ook voor de negatieve." Om
de cliënten zelf die `olie' en de `azijn' te laten leveren, plaatste
hij in twee flip-overs, die een `prijsmuur' en een `klaagmuur'
verbeeldden. Hij nodigde iedereen uit deze in de koffiepauze met
memo's met complimenten dan wel klachten te beplakken, die de komende
tijd een belangrijke input van de cliëntenraad zullen vormen.
"Wij zijn geen criminelen"
De dressing bevatte, zo bleek na de pauze, in dit geval iets meer
azijn dan olie, maar al met al was de smaak mooi uitgebalanceerd. Ook
omdat enkele lepels azijn, zoals die van het bijna 18-jarige zwangere
meisje dat niet wist waar straks nog hulp te krijgen, direct
geneutraliseerd werd door de aangeboden hulp van één van de aanwezige
BJZ-medewerkers. Daarna was het podium voor enkele jonge cliënten die
zich voorstelden aan de hand van een DVD-presentatie van hun
hiphop-song en clip `Wie ben jij'. Hans Lomans prees de jongeren om
hun professionaliteit en stelde hen de vraag wat zij met hun clip
hadden beoogd. "Een positiever beeld van jeugdzorg-jongeren",
antwoordde één van hen. "Dit zijn wij. We zijn geen criminelen." Na
een rap van enkele leden van de initiatiefgroep van de cliëntenraad
sloot Hans Lomans de dag af en kregen alle cliënten een lunchpakket,
waarna iedereen vrij was eventueel het park nog te bezoeken.
De dag was geslaagd, getuige de actieve en enthousiaste bijdrage van
de cliënten. Getuige ook de reacties achteraf, zoals die van de cliënt
die stelde te hebben genoten van een leuke dag die daarnaast "een
heleboel informatie bood over dingen van jeugdzorg die ik eigenlijk
helemaal niet wist". Een cliëntenbijeenkomst, in welke vorm dan ook in
de toekomst, is dus zeker voor herhaling vatbaar.
Bureau Jeugdzorg Gelderland