Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Stadsgesprekken over opvoeden
Kinderen in Beeld
1 oktober 2007
Maandagochten 1 oktober heeft wethouder Lodewijk Asscher op
Basisschool Holendrecht in Amsterdam Zuidoost de aftrap gedaan van het
project Kinderen in Beeld. Het project gaat over opvoeden en opgroeien
van kinderen in Amsterdam. De wethouder sprak met kinderen van groep 8
over onderwerpen die zij als kind belangrijk vinden. En met hun ouders
over de dilemmaâs waar ouders in de opvoeding mee te maken hebben.
De kinderen presenteerden op groot scherm fotoâs die zij van hun eigen
leefomgeving hadden gemaakt. Veiligheid, aandacht en contact waren
onderwerpen die door de kinderen vaak werden genoemd.
De directeur van de school in Holendrecht, Dirk Kruger, was trots op
de bijdrage van zijn school. Het project sluit volgens de heer Kruger
heel goed aan bij de doelen die de school zich heeft gesteld.
Wederzijds respect en open communicatie zijn heel belangrijk voor de
school. Bovendien is het heel goed dat kinderen en ouders de kans
krijgen om op een bijzondere manier aan beleidsmakers te vertellen wat
zij belangrijk vinden om goed en gezond op te groeien en al hun
talenten te benutten in Amsterdam.
Wethouder Asscher roept Amsterdamse scholen en ouders op om aan het
project mee te doen. Meer informatie is te verkrijgen via 020-620 4179
of via www.kindereneerst.amsterdam.nl
Amsterdams verhaal over opvoeden
Doel van het project Kinderen in Beeld is samen met ouders, opvoeders,
kinderen en professionals een visie te ontwikkelen over opvoeden: Een
verhaal over opvoeden in Amsterdam. De komende weken gaan ouders en
kinderen in alle stadsdelen hun mening over opvoeden fotograferen. Per
stadsdeel worden twee basisscholen en een Ouder-en-Kindcentrum
benaderd.
Als de fotoâs klaar zijn wordt er op de deelnemende scholen en
Ouder-en-Kindcentra onder deskundige begeleiding met kinderen en
ouders over de fotoâs gesproken. Ook de stadsdeelbestuurders worden
uitgenodigd om met ouders in gesprek te gaan. In de gesprekken worden
de basisprincipes van Positief Opvoeden (Triple P, het opvoedmodel
waarvoor de gemeente Amsterdam heeft gekozen) gebruikt en uitgelegd.
Stadsgesprek
Het project wordt op woensdagmiddag 12 december afgesloten met een
groot stadsgesprek voor ouders, kinderen en professionals over
opvoeden. De input voor het stadsgesprek wordt in de komende weken
tijdens de gesprekken op deelnemende scholen en Ouder-en-Kindcentra
verzameld. Ook op straat worden mensen aangesproken en uitgenodigd
voor het stadsgesprek en krijgen kinderen de gelegenheid om op grote
doeken het decor voor het debat te schilderen. De belangrijkste
onderwerpen, die vaak worden genoemd, komen terug in het stadsgesprek.
Bestuurders en professionals luisteren op 12 december naar de ideeën
van ouders en opvoeders en toetsen hun opvattingen. Met alle
verzamelde kennis wordt begin volgend jaar een verhaal gemaakt over
opgroeien en opvoeden in Amsterdam.
Kinderen Eerst
Voor het college van burgemeester en wethouders is de opvoeding van
kinderen een belangrijk thema. Kinderen Eerst. Alle Amsterdamse
kinderen hebben recht op een goede opvoeding. Zo kunnen we ervoor
zorgen dat ze later de aansluiting vinden in de maatschappij. En
voorkomen dat kinderen al op vroege leeftijd ontsporen. Over 10 tot 15
jaar zijn de kinderen van nu de ruggengraat van onze stad. Een goede
opvoeding en opleiding zijn dus van groot gemeenschappelijk belang.