De BMW 1 Serie Cabrio: eerste premium cabriolet in compacte klasse
(10/1/2007)
Met de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio presenteert BMW als eerste premium
merk een cabriolet in het compacte segment. Met deze belangrijke
introductie is het gamma van de succesvolle BMW 1 Serie compleet.
Door de komst van de BMW 1 Serie Cabrio krijgt de ervaring van rijden
in een cabriolet een geheel nieuwe dimensie. Als enig model in zijn
segment weet de BMW 1 Serie Cabrio sportieve elegantie te koppelen aan
de lichtvoetigheid van een auto met achterwielaandrijving. Een breed
palet van vier efficiënte benzinemotoren en één dieselmotor
voorziet daarbij in de rijdynamiek die van een BMW mag worden
verwacht.
De BMW 1 Serie Cabrio is herkenbaar aan een even elegant als sportief
design met de voor een BMW kenmerkende convexe en concave vormen en
duidelijk geprononceerde wielkasten. De L-vormige achterlichtunits met
daarin LED-technologie maken de nieuwe cabriolet ook in het donker
herkenbaar als lid van de BMW-familie.
De BMW 1 Serie Cabrio is een vierzits cabriolet met een elektrisch
bedienbare stoffen kap. Bij lage snelheden kan de kap zelfs tijdens
het rijden worden bediend, waarbij openen en sluiten slechts 22
seconden in beslag neemt. Zoals kenmerkend voor cabriolets van BMW
heeft de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio een scherp gesneden, volledig
horizontale schouderlijn. Deze strekt zich uit vanaf de motorkap, en
loopt via de A-stijl door tot aan het kofferdeksel.
Veelzijdig motorenpalet
Voor de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio zijn bij zijn introductie vier
verschillende benzinemotoren beschikbaar, evenals één dieselmotor.
Elke afzonderlijke krachtbron staat garant voor een uitgekiende
combinatie van dynamiek, efficiency en rijcomfort. De motoren zijn
ontwikkeld volgens de EfficientDynamics-filosofie, met tal van
innovaties die bijdragen aan een lager brandstofverbruik en dito
emissies. Voorbeelden daarvan zijn zowel VALVETRONIC als de High
Precision Injection motoren, maar ook systemen als Brake Energy
Regeneration en de automatische Start/Stop-functie maken de BMW 1
Serie Cabrio tot een uitzonderlijk efficiënt voertuig.
Topmodel binnen de reeks van de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio is de BMW
135i Cabrio. Met enkele subtiele aerodynamische aanpassingen van BMW M
GmbH onderscheidt deze extra sportieve variant zich van de overige
uitvoeringen binnen de reeks van de BMW 1 Serie Cabrio. De BMW 135i
Cabrio is voorzien van de krachtigste zes-in-lijn benzinemotor. Door
een combinatie van twee turboâs en zeer nauwkeurige injectie
ontwikkelt de 3,0 liter motor een vermogen van 225 kW/306 pk. Het
maximum koppel bedraagt maar liefst 400 Nm en is beschikbaar tussen
1.300 en 5.000 tpm. Accelereren van 0 tot 100 km/u neemt slechts 5,6
seconden in beslag, terwijl de topsnelheid elektronisch werd begrensd
op 250 km/u. Waarden op gebied van brandstofverbruik en emissies zijn
vooralsnog nog niet bekend.
De BMW 125i Cabrio beschikt eveneens over een 3,0 liter zes-in-lijn
motor. Met innovatieve technieken als dubbele VANOS en VALVETRONIC
ontwikkelt deze een vermogen van 160 kW/218 pk, gecombineerd met een
koppel van 270 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 6,8
seconden, tot een topsnelheid van 238 km/u. Het gemiddelde
brandstofverbruik van deze krachtbron bedraagt 8,2 l/100 km, met een
CO2-emissie van 194 g/km.
De basis van het veelzijdige motorenpalet wordt gevormd door de 2,0
liter viercilinder benzinemotor van de BMW 118i Cabrio en de BMW 120i
Cabrio. Voor het eerstgenoemde model levert deze krachtbron een
vermogen van 105 kW/143 pk, met een topsnelheid van 209 km/u. De BMW
120i Cabrio beschikt over een vermogen van 125 kW/170 pk en een koppel
van 210 Nm, cijfers die goed zijn voor een topsnelheid van 218 km/u.
Ondanks deze sportieve prestaties bedraagt het brandstofverbruik van
deze uitvoering slechts 6,5 l/100 km.
Dieselrijders komen aan hun trekken in de BMW 120d Cabrio, met onder
de motorkap een 2,0 liter viercilinder dieselmotor met een vermogen
van 130 kW/177 pk. De over een hoog koppel beschikbare krachtbron
genereert zijn maximale trekkracht van 350 Nm tussen 1.750 en 3.000
tpm. Met een topsnelheid van 223 km/u en een acceleratie van 0 tot 100
km/u in 8,0 seconden bewijst ook de BMW 120d Cabrio dat rijden met een
innovatieve dieselmotor op geen enkele wijze afbreuk doet aan het
rijplezier van een cabriolet.
Automatische transmissie met Steptronic
Afgezien van de handgeschakelde zesversnellingsbak kunnen alle
uitvoeringen van de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio optioneel worden
uitgerust met een zestraps automatische transmissie. Door een
vernuftige omvormer wordt het energieverlies in deze transmissie tot
een minimum beperkt, terwijl de schakelovergangen zich aanzienlijk
sneller en nauwkeuriger voltrekken. Met behulp van de Steptronic
functie is de bestuurder bovendien in staat om handmatig te schakelen.
Daarvoor kan hij de transmissiehendel op de middenconsole bedienen, of
schakelen met de paddles (standaard voor de BMW 135i Cabrio, optioneel
voor de BMW 125i Cabrio) aan weerszijden van het stuurwiel.
Innovatief onderstel
Uiteraard is de nieuwe BMW 1 Serie een échte BMW. Dat betekent in de
eerste plaats dat het motorvermogen via de achterwielen op de weg
wordt overgebracht. Om de daarmee gepaard gaande dynamiek te kunnen
weerstaan, bestaat de achterwielophanging uit vijf verschillende
draagarmen, terwijl voor het differentieel nieuwe lagers werden
ontwikkeld om de overbrenging nog soepeler te maken.
Ook de voorwielophanging is uniek binnen het segment van de BMW 1
Serie Cabrio. De constructie met veerpoten, trekstang en een
stabilisatorstang bestaat hoofdzakelijk uit aluminium, waardoor een
hoge mate van stijfheid wordt gecombineerd met een laag gewicht. De
voorwielophanging levert dan ook een aanzienlijke bijdrage aan het
dynamische en sportieve karakter van de nieuwe BMW 1 Serie Cabrio.
Eveneens nieuw is de Servotronic stuurbekrachtiging die de mate van
bekrachtiging afstemt op de rijsnelheid.
Veiligheid op hoog niveau
Alle uitvoeringen van de BMW 1 Serie Cabrio beschikken over een zeer
complete standaarduitrusting die zowel het comfort als de veiligheid
op een voor dit specifieke segment op een ongekend hoog niveau brengt.
Op gebied van actieve veiligheid wordt een ABS remsysteem bijvoorbeeld
gecombineerd met Dynamic Stability Control (DSC). Beide systemen zijn
volledig berekend op het dynamische potentieel van de nieuwe
cabriolet. Ook systemen als Cornering Brake Control (CSC) en Dynamic
Traction Control (DTC) zijn standaard aanwezig. Optimale passieve
veiligheid wordt in de eerste plaats gegarandeerd door de uiterst
robuuste carrosserie, gecombineerd met verstevigde voorstoelen, achter
de achterste hoofdsteunen verborgen rolbeugels en vier airbags â
frontairbags en zijairbags.
AutoRai