Chevrolet maakt zich op voor laatste Europese WTCC-race van het seizoen
(10/1/2007)
Volgend weekend sluit het World Touring Car Championship 2007 de
Europese tournee af met ronde tien van het kampioenschap, op de
Italiaanse en legendarische autosportarena van Monza, nabij Milaan.
Hier scoorden Alain Menu en de Chevrolet Nubira de allereerste
podiumfinish in 2006, tijdens de openingsrace van het afgelopen
seizoen.
Sindsdien is de prijzenkast van de Chevrolet Nubiraâs race na race
alsmaar voller geworden, met tot nu toe acht WTCC-overwinningen in
Brands Hatch (2x), Brno, Zandvoort, Pau, Porto en Anderstorp (2x),
gevolgd door nog eens 11 podiumfinishes in Monza, Istanbul, Valencia
(2x), Zandvoort, Porto (3x), Anderstorp (2x) en Brands Hatch.
Terugkijkend op de WTCC-resultaten in 2007 tot dusver wordt de
uitstekende vorm van Chevrolet nog meer benadrukt. Alain Menu heeft
meer races gewonnen en pole positions gescoord dan wie ook. Sterker
nog, niemand anders heeft dit seizoen meer dan één pole position
behaald! Tevens heeft Menu de meeste raceronden geleid, terwijl de
Zwitserse coureur wat de snelste raceronden betreft de tweede plaats
deelt met zijn teamgenoot Rob Huff. Gekeken naar het
constructeurskampioenschap doet alleen BMW het beter dan Chevrolet met
het oog op het aantal zeges, snelste ronden en pole positions, maar de
Duitse autofabrikant heeft dan ook vijf autoâs ingezet, tegenover drie
van Chevrolet. Ondanks dit verschil is Chevrolet toch de snelste
kwalificatiespecialist van het seizoen tot dusver.
Sinds 2006 is de Chevrolet Nubira bovendien in diverse nationale
toerwagen-kampioenschappen het favoriete wapen geworden, in eerste
instantie in Duitsland en nu ook in Denemarken, waar Henrik Lundgaard
en Pontus Mörth afgelopen weekend tijdens de laatste DTCC-ronde op
Padborg Park een perfecte drie uit drie scoorden. Eerder dit jaar won
de Spaanse vrouwelijke coureur Maria De Villot in het Duitse
toerwagenkampioenschap de race op de Nürburgring. Het DTCC â met 30
autoâs en zes autofabrikanten aan de start â is zonder twijfel één
van de zwaarste nationale kampioenschappen in Europa, wat de vier
overwinningen van Morth en Lundgaard voor Chevrolet tot nu toe in een
nog positiever daglicht zet. In Duitsland bewees De Villota een
waardig opvolger te zijn voor de 2006-kampioen en Chevrolet
Nubira-rijder Vincent Radermecker, door één zege, drie tweede
plaatsen en drie derde plekken te scoren in haar allereerste
toerwagenseizoen. In beide klassen is er nog één weekend te gaan
alvorens de kaarten geschud zijn en de titels verdeeld, maar diverse
andere landen hebben al grote interesse getoond om de WTCC-Nubiraâs
van dit seizoen te kopen.
Nicola Larini: âNa alle pech van de afgelopen twee evenementen,
waarbij ik telkens al in de eerste meters van de eerste race van de
baan werd gezet, hoop ik dat het daar bij blijft. Monza is mijn
thuisrace en ik hoop dat het de basis zal vormen voor een positieve
tendens. Het goede nieuws is dat ik lichter ben dan voorheen, met
slechts 40 kg succesgewicht aan boord. Dat kan een rol gaan spelen,
omdat al mijn directe opponenten veel kiloâs meetorsen en in Monza is
gewicht van cruciaal belang. Onze Chevrolet Nubira is dit jaar op
snelle circuits beter geworden en tijdens de tests in april hebben we
in Monza goede resultaten geboekt. Ik ben daarom vol vertrouwen en ik
ga hier echt voor mijn eerste WTCC-zege!â
Alain Menu: âMonza betekende voor ons het eerste podium voor Chevrolet
en mezelf in het WTCC. Maar dat was bijna twee complete seizoenen
geleden, omdat dat vorig jaar geschiedde aan het begin van het
seizoen. Nu wordt het toch wat moeilijker met het succes-gewicht dat
ik in de auto heb, maar we hebben kunnen zien dat de Chevrolet Nubira
meer dan ooit houdt van snelle circuits, dus wie weet? Iedereen heeft
nu veel gewicht aan boord, dus de strijd aan kop is meer gelijk dan
ooit tevoren, zowel in de kwalificatie als tijdens de race. En kijk
niet verbaasd op wanneer zoân twintig autoâs zich binnen een seconde
gaan kwalificeren en wellicht enkele van de coureurs uit de
Independents Trophy in de voorhoede verschijnen.â
Rob Huff: âMonza wordt voor mij de zwaarste uitdaging van het jaar,
misschien zelfs van de afgelopen drie jaar. Ik heb nog nooit eerder
met 60 kg succesgewicht gereden, maar gezien de progressie van de
afgelopen tijd heb ik er vertrouwen in dat we goed zullen presteren.
Ik ben erg blij met de auto en mijn prestaties van de laatste weken en
die zijn voor een groot deel te danken aan mijn race engineer en het
team. Het zou mooi zijn om in Monza een paar extra punten te scoren,
alvorens we ons opmaken voor de grote finale in Macau, een circuit dat
de Nubiraâs zonder enige twijfel beter ligt dat onze concurrenten.
Monza en Macau zijn twee van mijn favoriete circuits dus ik kijk er
naar uit om daar te rijden, zelfs met extra kiloâs.â
Eric Nève: âMet zes overwinningen tot nu toe kan ons seizoen bijna
niet meer stuk. Ons doel voor 2007 was om regelmatig voor zeges en
podiumplekken te gaan. In 18 races zijn onze coureurs maar liefst 14
keer op het podium geëindigd. Maar het is een bekend gegeven dat men
snel aan het succes went, zo erg zelfs dat we in Monza opnieuw voor
overwinningen en het podium gaan. Desalniettemin hebben we ieder jaar
de doelstellingen gerealiseerd die we onszelf aan het begin van het
seizoen hadden opgelegd en inmiddels bestaat er grote belangstelling
van teams op het continent voor onze autoâs. Met Monza als laatste
Europese race verwachten we een groot aantal gasten. Inmiddels weet
iedere Chevrolet-dealer in Europa wat het WTCC is en hoe goed we het
doen in het kampioenschap. Daarom willen we de race in Italië nog
eenmaal aangrijpen om te laten zien hoe toegankelijk het WTCC is voor
de fans en hoe goed de sfeer is.â
AutoRai