AutoRai

Chevrolet maakt zich op voor laatste Europese WTCC-race van het seizoen

(10/1/2007)
Volgend weekend sluit het World Touring Car Championship 2007 de Europese tournee af met ronde tien van het kampioenschap, op de Italiaanse en legendarische autosportarena van Monza, nabij Milaan. Hier scoorden Alain Menu en de Chevrolet Nubira de allereerste podiumfinish in 2006, tijdens de openingsrace van het afgelopen seizoen.

Sindsdien is de prijzenkast van de Chevrolet Nubiraâs race na race alsmaar voller geworden, met tot nu toe acht WTCC-overwinningen in Brands Hatch (2x), Brno, Zandvoort, Pau, Porto en Anderstorp (2x), gevolgd door nog eens 11 podiumfinishes in Monza, Istanbul, Valencia (2x), Zandvoort, Porto (3x), Anderstorp (2x) en Brands Hatch.

Terugkijkend op de WTCC-resultaten in 2007 tot dusver wordt de uitstekende vorm van Chevrolet nog meer benadrukt. Alain Menu heeft meer races gewonnen en pole positions gescoord dan wie ook. Sterker nog, niemand anders heeft dit seizoen meer dan één pole position behaald! Tevens heeft Menu de meeste raceronden geleid, terwijl de Zwitserse coureur wat de snelste raceronden betreft de tweede plaats deelt met zijn teamgenoot Rob Huff. Gekeken naar het constructeurskampioenschap doet alleen BMW het beter dan Chevrolet met het oog op het aantal zeges, snelste ronden en pole positions, maar de Duitse autofabrikant heeft dan ook vijf autoâs ingezet, tegenover drie van Chevrolet. Ondanks dit verschil is Chevrolet toch de snelste kwalificatiespecialist van het seizoen tot dusver.

Sinds 2006 is de Chevrolet Nubira bovendien in diverse nationale toerwagen-kampioenschappen het favoriete wapen geworden, in eerste instantie in Duitsland en nu ook in Denemarken, waar Henrik Lundgaard en Pontus Mörth afgelopen weekend tijdens de laatste DTCC-ronde op Padborg Park een perfecte drie uit drie scoorden. Eerder dit jaar won de Spaanse vrouwelijke coureur Maria De Villot in het Duitse toerwagenkampioenschap de race op de Nürburgring. Het DTCC â met 30 autoâs en zes autofabrikanten aan de start â is zonder twijfel één van de zwaarste nationale kampioenschappen in Europa, wat de vier overwinningen van Morth en Lundgaard voor Chevrolet tot nu toe in een nog positiever daglicht zet. In Duitsland bewees De Villota een waardig opvolger te zijn voor de 2006-kampioen en Chevrolet Nubira-rijder Vincent Radermecker, door één zege, drie tweede plaatsen en drie derde plekken te scoren in haar allereerste toerwagenseizoen. In beide klassen is er nog één weekend te gaan alvorens de kaarten geschud zijn en de titels verdeeld, maar diverse andere landen hebben al grote interesse getoond om de WTCC-Nubiraâs van dit seizoen te kopen.

Nicola Larini: âNa alle pech van de afgelopen twee evenementen, waarbij ik telkens al in de eerste meters van de eerste race van de baan werd gezet, hoop ik dat het daar bij blijft. Monza is mijn thuisrace en ik hoop dat het de basis zal vormen voor een positieve tendens. Het goede nieuws is dat ik lichter ben dan voorheen, met slechts 40 kg succesgewicht aan boord. Dat kan een rol gaan spelen, omdat al mijn directe opponenten veel kiloâs meetorsen en in Monza is gewicht van cruciaal belang. Onze Chevrolet Nubira is dit jaar op snelle circuits beter geworden en tijdens de tests in april hebben we in Monza goede resultaten geboekt. Ik ben daarom vol vertrouwen en ik ga hier echt voor mijn eerste WTCC-zege!â

Alain Menu: âMonza betekende voor ons het eerste podium voor Chevrolet en mezelf in het WTCC. Maar dat was bijna twee complete seizoenen geleden, omdat dat vorig jaar geschiedde aan het begin van het seizoen. Nu wordt het toch wat moeilijker met het succes-gewicht dat ik in de auto heb, maar we hebben kunnen zien dat de Chevrolet Nubira meer dan ooit houdt van snelle circuits, dus wie weet? Iedereen heeft nu veel gewicht aan boord, dus de strijd aan kop is meer gelijk dan ooit tevoren, zowel in de kwalificatie als tijdens de race. En kijk niet verbaasd op wanneer zoân twintig autoâs zich binnen een seconde gaan kwalificeren en wellicht enkele van de coureurs uit de Independents Trophy in de voorhoede verschijnen.â

Rob Huff: âMonza wordt voor mij de zwaarste uitdaging van het jaar, misschien zelfs van de afgelopen drie jaar. Ik heb nog nooit eerder met 60 kg succesgewicht gereden, maar gezien de progressie van de afgelopen tijd heb ik er vertrouwen in dat we goed zullen presteren. Ik ben erg blij met de auto en mijn prestaties van de laatste weken en die zijn voor een groot deel te danken aan mijn race engineer en het team. Het zou mooi zijn om in Monza een paar extra punten te scoren, alvorens we ons opmaken voor de grote finale in Macau, een circuit dat de Nubiraâs zonder enige twijfel beter ligt dat onze concurrenten. Monza en Macau zijn twee van mijn favoriete circuits dus ik kijk er naar uit om daar te rijden, zelfs met extra kiloâs.â

Eric Nève: âMet zes overwinningen tot nu toe kan ons seizoen bijna niet meer stuk. Ons doel voor 2007 was om regelmatig voor zeges en podiumplekken te gaan. In 18 races zijn onze coureurs maar liefst 14 keer op het podium geëindigd. Maar het is een bekend gegeven dat men snel aan het succes went, zo erg zelfs dat we in Monza opnieuw voor overwinningen en het podium gaan. Desalniettemin hebben we ieder jaar de doelstellingen gerealiseerd die we onszelf aan het begin van het seizoen hadden opgelegd en inmiddels bestaat er grote belangstelling van teams op het continent voor onze autoâs. Met Monza als laatste Europese race verwachten we een groot aantal gasten. Inmiddels weet iedere Chevrolet-dealer in Europa wat het WTCC is en hoe goed we het doen in het kampioenschap. Daarom willen we de race in Italië nog eenmaal aangrijpen om te laten zien hoe toegankelijk het WTCC is voor de fans en hoe goed de sfeer is.â